• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Border
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 18:59:19 följande:
    Man har kollat alla min el aparater som drar ström. Mätarskåpen kollas ju med fjärrstyrning eller vad dom kallade det förl. Det är ingen som kommer och gör mätningen i skåpen. Inte gjort så på flera år.
    Så där hade vi det oxå. Vi bodde i en etta och hade en elräkning på mellan 1000-2000 kr i månaden. Vi insåg att det måste vara något som var fel. Vi ringde elbolaget men allt stämde enligt dem. De var och läste av elen oxå. Vi drog alltid ur alla sladdar, så inget stod och drog ström, samt att vi frostade ur frysen med jämna mellanrum. Det var väldigt märkligt.
    Nu bor vi i en trea och elräkningen ligger på betydligt mindre nu trots att vi inte drar ur alla sladdar, och vi har samma elbolag
  • Lonlely Wolf
    hallonfot skrev 2012-03-19 19:38:13 följande:
    Så där hade vi det oxå. Vi bodde i en etta och hade en elräkning på mellan 1000-2000 kr i månaden. Vi insåg att det måste vara något som var fel. Vi ringde elbolaget men allt stämde enligt dem. De var och läste av elen oxå. Vi drog alltid ur alla sladdar, så inget stod och drog ström, samt att vi frostade ur frysen med jämna mellanrum. Det var väldigt märkligt.
    Nu bor vi i en trea och elräkningen ligger på betydligt mindre nu trots att vi inte drar ur alla sladdar, och vi har samma elbolag
    Jag har också funderat på att flytta, men det är inte lätt när man har ont om pengar. Det kostar inte gratis att göra flyttanmälan, få bohaget flyttat och eftersom jag är ensam och inga vänner har i denna stad så har jag som  ingen hjälp heller.

Men det är skumt att jag som nästan inget har måste ha så höga elräkningar och att elbolaget inte undersöker vad som är feö. Våran hyresvärd är ju under all kritik.
  • Argo
    Anonym skrev 2012-03-19 09:32:17 följande:
    Tråden handlar inte om armod utan om fattigdom. Läs åtminstone trådstarten!
    Skrattande

Armod är en synonym till fattigdom.

*sätt en signatur så vi vet vilken "anonym" du är i fortsättningen*
  • Argo
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-19 10:16:38 följande:
    Jag har från början skrivit vad som gäller för tråden och vilken definition vi diskuterar utifrån. Har du problem med det så starta en egen tråd.

Nej, jag är inte intresserad av dina tankar om vad som ska gälla i samhället i stort enligt dig.
    Vad är du intresserad av då - om nu inte begreppet fattigdom får ifrågasättas?

Det blir ju lite svårt när du först undrar hur folk kan säga att det inte finns några fattiga när de sedan inte tillåts förklara att de tycker att "fattig" inte betyder fattig.

Fattiga, på riktigt fattiga, finns det absolut. Men inte på långt när i sådana antal som RB hävdar.
  • infragilis
    Argo skrev 2012-03-19 22:27:04 följande:
    Vad är du intresserad av då - om nu inte begreppet fattigdom får ifrågasättas?

Det blir ju lite svårt när du först undrar hur folk kan säga att det inte finns några fattiga när de sedan inte tillåts förklara att de tycker att "fattig" inte betyder fattig.

Fattiga, på riktigt fattiga, finns det absolut. Men inte på långt när i sådana antal som RB hävdar.
    Hm. Jag undrar också lite om vad som ska diskuteras i tråden. Om ingen får ha en annan definition av fattigdom är det klart att det stämmer att det finns fattiga. Så säger ju statistiken. Det blir liksom inget kvar att diskutera då.

TS, vad är topic här egentligen?
  • Paksenarrion
    Argo skrev 2012-03-19 22:20:26 följande:
    *sätt en signatur så vi vet vilken "anonym" du är i fortsättningen*
    Håller med. Önskar alla hade gjort det redan vid första uppmaningen.

Se så, välj nu alla anonyma
  • Anonym
    Paksenarrion skrev 2012-03-19 22:36:17 följande:
    Håller med. Önskar alla hade gjort det redan vid första uppmaningen.

Se så, välj nu alla anonyma
    För att det ska vara ett syfte med detta måste man ju leta rätt på de inlägg man gjort som anonym innan, eller?
  • orpon

Suck, då var man anmäld för provocerande inlägg igen då, för att man gav svar på tal...

Jag vidhåller dock min ståndpunkt att i Sverige finns inga ofrivilligt fattiga, alla som vill får mat och tak över huvudet.... 

• Försök inte

Ja, inte finns det många fattiga i Sverige. Jag anser t ex inte att man är fattig när man kan sitta med laptopen i knäet framför TV:n i sin soffa. Fattig är när du inte har något av detta. Fattig är när du måste gå ut och leta pantflaskor för att kunna gå och köpa mat. Det är fattigt.

• Argo
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-19 14:18:24 följande:
    Det är en stor skillnad att leva på försörjningsstöd en kort period och att tvingas göra det en längre tid. Att leva på lägsta accepabla nivån en längre tid påverkar människor. Det är inte okej att man ska behöva stå utanför samhället år efter år.

Man anser att människor antingen är närande eller tärande och de sk tärande, de som inte jobbar, betalar MER i skatt. Varför? Det är de facto så att även de som jobbar utnyttjar välfärden såsom skolor, vägar, parker, idrottsanläggningar, läkare, bibliotek etc, etc. etc. Varför ska de svaga i samhället betala mer till välfärden som vi alla på ett eller annat sätt utnyttjar. Varför kan vi inte ge alla människor samma chans så vi kan bryta utanförskapet genom att vi gemensamt efter bärkraft bidrar och tar del när vi behöver under livets alla faser.

Faktiskt, för din TS och ditt hänvisande till RB:s definition av fattigdom så är det INGEN skillnad.

Oavsett om du haft socialbidrag hela året eller bara fått ett extra tillskott en månad så räknas du in som fattig hos RB.

Och då, när du själv erkänner att det är stor skillnad på socialbidragsmottagande och socialbidragsmottagande, så kanske du kan förstå varför det finns folk som INTE håller med RB i deras resonemang?!

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?