• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Paksenarrion skrev 2012-03-20 12:17:00 följande:
    Visst jag kan upprepa mig. Jag får lov att göra något annat än att sitta i min soffa o glo. Jag får tjäna pengar.

Jag får gå med i en förening och få arvode. Jag kan bli fritidspolitiker om jag vill och få betalt. Jag kan arbeta det lilla jag klarar, jag kan studera om jag vill/orkar/kan.

Det är saker jag menar blivit bättre.
    Detta förutsätter ju att man har ork och kraft till aktiviteter, är det inte detta som andra i tråden säger "kan väl arbeta i alla fall 2 timmar om dagen med något"?
    Väldigt många anser ju att om kan göra någon aktivitet kan man också arbeta den tiden och ska då inte ha ersättning från FK. 
  • Anonym (linda)

Jag får 2500-2800 kr i månaden i aktivitetsstöd. För detta jobbar jag gratis på praktik, varje dag, åtta timmar. (slavarbete är tydligen inte olagligt i sverige, här kallas det för sysselsättning.) Jag har blivit nekad försörjningsstöd två gånger för dom tycker att jag kan bo hemma hos min mamma som är pensionär. Hon får 1500 kr i månaden för att jag ska kunna bo där, för hon har inte råd med sin fjuttiga pension att ha mig boende där annars. Hur kan ni som påstår i denna tråden att sveriges fattigdom är lyx? är ni helt blinda för såna människor som jag? Eller bryr ni er inte? Mina föräldrar har betalat skatt hela sitt liv för att människor som jag ska kunna klara mig när jag är arbetslös eller sjuk, men inte fan får man hjälp när man behöver det. Hur kan man vara så oerhört okänslig att man påstår att det är lyx att vara fattig i sverige?

• Border
    Anonym (linda) skrev 2012-03-20 12:23:41 följande:
    Jag får 2500-2800 kr i månaden i aktivitetsstöd. För detta jobbar jag gratis på praktik, varje dag, åtta timmar. (slavarbete är tydligen inte olagligt i sverige, här kallas det för sysselsättning.) Jag har blivit nekad försörjningsstöd två gånger för dom tycker att jag kan bo hemma hos min mamma som är pensionär. Hon får 1500 kr i månaden för att jag ska kunna bo där, för hon har inte råd med sin fjuttiga pension att ha mig boende där annars. Hur kan ni som påstår i denna tråden att sveriges fattigdom är lyx? är ni helt blinda för såna människor som jag? Eller bryr ni er inte? Mina föräldrar har betalat skatt hela sitt liv för att människor som jag ska kunna klara mig när jag är arbetslös eller sjuk, men inte fan får man hjälp när man behöver det. Hur kan man vara så oerhört okänslig att man påstår att det är lyx att vara fattig i sverige?
    Folk har enormt svårt att öppna ögonen och inse att det inte handlar om människor som inte har råd med senaste mobilen eller liknanade. Det är så svårt att sätta sig in i hur det verkligen kan vara. Och berättar man hur det är så ska det vridas och vändas på för att få det till att bli den fattiges egna fel.

Man måste veta sina rättigheter och skyldigheter i samhället, men hur ska man veta det?

För många år sen var jag övertygad om att de som gick på socbidrag var personer med missbrukarproblem som fullständigt struntade i att betala sina räkningar. Så är det ju inte. Med andra ord fanns det inte i min värld att jag skulle behöva hjälp av soc någon gång eftersom jag inte hade missbrukarproblem.
    Folk omkring mig var oxå lika okunniga och trodde samma sak.

Min kompis och hennes sambo jobbar båda heltid. De har tre barn. Min kompis kläder är fulla av hål och faller isär. Varför? Jo, för att hennes sambo har skuldsanering till kronofogden så hela hans lön går till att betala dessa skulder. Viss, han har själv satt sig i den situationen och hon har valt att vara tillsammans med honom. De varken klagar eller gnäller över sin situation. Men de har det inte lätt.

Jag minns när jag fick fel på min lön flera månader i sträck (detta var en herrans massa år sen). Jag kunde betala min hyra. Sen fick jag äta en måltid varannan dag bestående av havregrynsgröt utan något till. Som tur är ordnade det upp sig så småningom    

• April barn
    Paksenarrion skrev 2012-03-20 11:43:18 följande:
    Så jag som är s.k fattigpensionär men som ändå tycker jag fått det bättre kan inte existera? För moderaterna har ju alltid slått på de som lite har och gjort det värre för dem
    Samma här, men vi som är/var de "utsatta" men som ändå tycker alliansen är det bästa verkar inte existera haha
    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Anonym
    April barn skrev 2012-03-20 12:38:22 följande:
    Samma här, men vi som är/var de "utsatta" men som ändå tycker alliansen är det bästa verkar inte existera haha
    Så om du är nöjd med din sitaution så tillhör du väl inte dom utsatt då.
    Var glad för det.

Och om du faktiskt hade läst hade du sett jag jag skrev att pensionärer inte tillhör den utsatta gruppen generellt.
    Även om det säkert inte är lätt för en del pensionärer heller.

• Anonym

Nu ska jag och min dotter gå och klippa oss och sen ska vi gå till ett mysigt cafe här i närheten och käka grillade mackor och dricka megagod varm choklad.

Och jag är sjukpensionär, och jag inser hur priviligerad jag ändå är, vi tillhör inte dom utsatta grupperna.
    Det finns många som har det betydligt värre än vad en sjukpensionär har, i dagens alliansstyrda Sverige.

Och ni som precis som jag har det bra, kanske ska hålla er för goda för att slå neråt och lägga sten på börda genom att ytterligare skuldbelägga dom som inte har haft samma tur som ni har.

Det är så enkelt att lägga ansvaret och skulden på den som redan ligger, och det är precis vad regeringen vill att vi ska göra, så att fokus förflyttas från det som dom håller på med.
    Om vi är upptagna med att hugga varandra i strupen så kan dom härja ifred utan att bli ifrågasatta.
    Så bekvämt för dom när vi medborgare går deras ärenden.

Ajöss.           

• Lonlely Wolf
    Anonym (student) skrev 2012-03-20 08:49:48 följande:
    Det där ska du knappast skylla på Moderaterna för, skyll på alla bidragsfuskare som har gjort att man måste skärpa till reglerna. Hade alla skött sig hade det inte blivit några problem med sjukskrivningar m.m.

8000 kr är egentligen inga problem att leva på. Däremot skulle du om du har så hög hyra försöka flytta.
    Det var den sittande regerigen som sänkte från 80% till 65% och kom inte och säg något annat. Det var för att dem skulle få mer i egen ficka. Ta av dem fattiga belöna det rika. Jo jag vet att det finns dem som fuskar, men varför drabba de som inte gör det.

Hur ska jag kunna flytta i mindre för jag bor i en liten etta. Hyrorna kan inte jag rå på. Som det sakts förut så är hyran på en etta numera på 4000 kr och mer pluss el.
  • April barn
    Anonym skrev 2012-03-20 12:47:51 följande:
    Så om du är nöjd med din sitaution så tillhör du väl inte dom utsatt då.
    Var glad för det.

Och om du faktiskt hade läst hade du sett jag jag skrev att pensionärer inte tillhör den utsatta gruppen generellt.
    Även om det säkert inte är lätt för en del pensionärer heller.

Jag är inte sjukpensionär, har levt på försörjningsstöd "existensminimum", men seriöst så illa är det inte!
    Jag tycker det är självklart att de som kämpar med långa utbildningar och de som jobbar ska få en rättvis lön för det också.
    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Lonlely Wolf
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 09:03:35 följande:
    Att bidragsfusket är så omfattande är en myt, skickligt iscensatt.
    www.vk.se/533368/bidragsfusket-ar-en-myt
    Kontentan av den debatten har varit att miljoner och åter miljoner har grävts ner i jakten på spöken, fuskare som inte finns.
    Den hets som förekommer fyller möjligen den funktionen att människor måste ha någon att sparka på och trakassera ocn nu när det är olagligt att skylla invandrare för taskig moral i största allmänhet är bidragstagare en tacksam grupp.

Läste någonstans att fusket beräknas vara 0,04% och att det var det innan skärpningen, dvs på samma nivå som i alla andra system.

Jag slås av hur verklighetsfrånvänd du verkar vara. Hyresvärdar brukar inte godta de utan fast anställning, så om personen ska flytta, vart föreslår du? Till ödemarken där det finns lediga lägenheter och hyresvärdar som är glada att få uthyrt öht? En normalhyra ligger på 6000 men du tycker att det är tillräckligt med 2000 till allt utöver hyran?
    Bra skrivet
  • Lonlely Wolf
    Donum skrev 2012-03-20 09:35:38 följande:
    Vad tror du att det beror på?
    Vad menar du met det.......Det beror vä antagligen på att jag bor i en studentstad och att dem går före i allt.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?