• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (student)
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 23:44:48 följande:
    Ett fel till varför jag blev fattigare var att på min a-kassa beräknade inkomst som jag hade tog moderaterna när dom kom i makten och kapade den från 80% till 65%.

Det är en stor summa pengar som försvann. Inte tänkte regeringen på att hyrorna, elen, maten och allt annat siger i pris. Det enda dem tänkte på var att folk ska tvingas ut i arbetslivet

Även dom sjuka som kanppt kan stå på sina ben skulle tvingas ut, men hur många företag tar inte en person som inte orkar göra sitt jobb och där till har ett läkar intyg där det står att det och det får inte personen göra.

Ni som tjatar om att det inte finns fattiga försök och leva på en inkomst på 8000 kr. När ni betalt hyran, elen och det vanliga räkningar man har och kvar är 1500 kr till mat och hygien. Hur ska man ha råd till allt annat en människa behöver. Jag bor ensam och har ingen att låna pengar av. Inte för att jag skulle göra det heller då är det bättre och vara utan mat i en vecka eller två.
    Det där ska du knappast skylla på Moderaterna för, skyll på alla bidragsfuskare som har gjort att man måste skärpa till reglerna. Hade alla skött sig hade det inte blivit några problem med sjukskrivningar m.m.

8000 kr är egentligen inga problem att leva på. Däremot skulle du om du har så hög hyra försöka flytta.
  • Regnig måndag
    Anonym (student) skrev 2012-03-20 08:49:48 följande:
    Det där ska du knappast skylla på Moderaterna för, skyll på alla bidragsfuskare som har gjort att man måste skärpa till reglerna. Hade alla skött sig hade det inte blivit några problem med sjukskrivningar m.m.

8000 kr är egentligen inga problem att leva på. Däremot skulle du om du har så hög hyra försöka flytta.
    Att bidragsfusket är så omfattande är en myt, skickligt iscensatt.
    www.vk.se/533368/bidragsfusket-ar-en-myt
    Kontentan av den debatten har varit att miljoner och åter miljoner har grävts ner i jakten på spöken, fuskare som inte finns.
    Den hets som förekommer fyller möjligen den funktionen att människor måste ha någon att sparka på och trakassera ocn nu när det är olagligt att skylla invandrare för taskig moral i största allmänhet är bidragstagare en tacksam grupp.

Läste någonstans att fusket beräknas vara 0,04% och att det var det innan skärpningen, dvs på samma nivå som i alla andra system.

Jag slås av hur verklighetsfrånvänd du verkar vara. Hyresvärdar brukar inte godta de utan fast anställning, så om personen ska flytta, vart föreslår du? Till ödemarken där det finns lediga lägenheter och hyresvärdar som är glada att få uthyrt öht? En normalhyra ligger på 6000 men du tycker att det är tillräckligt med 2000 till allt utöver hyran?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Donum
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 15:03:08 följande:
    Jag har knackat dörr i nästan alkla företag i denna stad. Jag är utbildat kontorist, men idag finns inga kontoriester mer. Har varit till Plantagen, Jysk, Rusta, ja alla affärer som finns även till flera reklambyråer då jag tycker om att jobba med bilder och text ja jag kar försökt, men i denna stad¨får man alltid höra att vi tar bara emot studenter som extra jobbare eller när vi behöver mer folk. Det har hela tiden varit kalla handen.
    Vad tror du att det beror på?
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 09:03:35 följande:
    Att bidragsfusket är så omfattande är en myt, skickligt iscensatt.
    www.vk.se/533368/bidragsfusket-ar-en-myt
    Kontentan av den debatten har varit att miljoner och åter miljoner har grävts ner i jakten på spöken, fuskare som inte finns.
    Den hets som förekommer fyller möjligen den funktionen att människor måste ha någon att sparka på och trakassera ocn nu när det är olagligt att skylla invandrare för taskig moral i största allmänhet är bidragstagare en tacksam grupp.

Läste någonstans att fusket beräknas vara 0,04% och att det var det innan skärpningen, dvs på samma nivå som i alla andra system.

Jag slås av hur verklighetsfrånvänd du verkar vara. Hyresvärdar brukar inte godta de utan fast anställning, så om personen ska flytta, vart föreslår du? Till ödemarken där det finns lediga lägenheter och hyresvärdar som är glada att få uthyrt öht? En normalhyra ligger på 6000 men du tycker att det är tillräckligt med 2000 till allt utöver hyran?
    Fakta är att de som har en bra inkomst är de som kan flytta till billigare boende, har möjlighet att göra fynd när de ska handla, kan åka runt och leta extrapriser, kan köpa på sig kläder eller vad det nu är när det är rea och utförsäljningar. 

De som har en buffert är de som kan göra fynden när något går sönder eftersom de kan köpa kontant, det är de som kan åka till Ullared och köpa på sig förbrukningsvaror, baskläder osv några gånger om året.

De "fattiga" får vackert sitta kvar i den bostad de har för ingen hyresvärd vill ha dem. 
    Alla bor heller inte där det finns en uppsjö av bostäder där det finns en bytesmarknad.

Vad jag sett av en del kommentarer förstår jag att många tror att alla de som klassas som fattiga bor i miljonprogrammen i våra förorter så är inte fallet.
    Fattiga utanför storstadregionerna har det svårare där finns inte ett så stort utbud av lågprisbutiker,
    second-handbutikerna är färre och dyrare, marknaden begagnade möbler är mycket mindre än i storstäder,matpriserna är högre, hyrorna är högre, kollektivtrafiken är mycket dyrare och går mer sällan osv.

Har man pengar kan man pruta genom att köpa kontant när något går sönder den som inte kan kontantbetala får alltid en högre kostnad.
  • Lenora
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-20 06:46:30 följande:
    Väldigt många har inte en laptop eller en platt-tv. Många letar pant för att ha råd med extrakostnader. Många har ett helvete var och varannan månad för att få ihop till mediciner, sjukvårdsbesök och behandlingar, för från den generösa normen ska man betala för den vård och behandling man behöver. Sen får man kompensation för detta nästa månad men då har man redan tömt skafferi och frys och alla basvaror är slut, så matkostnaden följande månad blir högre än om man kunnat behålla en viss bas. Har man tur behövs inga läkarbesök eller behandlingar men har man otur måste man lägga ut på det ännu en gång, och så sitter man där, med den enorma summa (som vissa anser) som i slutänden återigen inte täcker matkostnaden för en månad. Visst kan man blunda och tro att alla har det himla bra för ingen är så fattig som en fattig i Brasilien, men den jämförelsen kan man inte göra tycker jag. Det är sorgligt att många anser det är den fattiges eget fel att denne inte har det bättre. Okunnighet tycker jag att man visar när man påstår det.
    Här är en som håller med om att det finns många socialt och ekonomiskt utsatta i Sverige och att det inte är en trevlig situation.

Vad anser du borde göras för att förändra situationen? Vad gör du själv för att räcka ut en hand? 
  • asta66
    Anonym (var fattig) skrev 2012-03-20 01:02:25 följande:
    Blir rent ut sagt ledsen av att läsa den här tråden. Fick mina fördomar bekräftade, sorgligt nog.
    Jag borde kanske inte bli förvånad över vilka människor det finns, jag har säkert mött många av er på gatan. Jag möter säkert många av er dagligen nu också, men nu är jag en annan. Jag har inte längre trasiga kläder, jag studerar, jag bor i lägenhet, jag har husdjur och barn, jag ser ung och fräsch ut. När man dagligen möts av vänlighet och respekt så är det svårt att komma ihåg att den dagen man faller kommer inte mycket av den vänligheten att finnas kvar. Man vänjer sig så fort vid att ha det bra... Men ränderna från att ha varit fattig går aldrig ur en på riktigt.
    Tyvärr är det sant.
  • Anonym (vakna!)
    Lenora skrev 2012-03-20 10:23:24 följande:
    Här är en som håller med om att det finns många socialt och ekonomiskt utsatta i Sverige och att det inte är en trevlig situation.

Vad anser du borde göras för att förändra situationen? Vad gör du själv för att räcka ut en hand? 
    Jag hjälper med skjuts till affärer, skänker barnleksaker, cyklar, kläder osv. Jag är engagerad ideellt i en organisation som hjälper också...
  • Border
    Anonym skrev 2012-03-20 09:43:03 följande:
    Fakta är att de som har en bra inkomst är de som kan flytta till billigare boende, har möjlighet att göra fynd när de ska handla, kan åka runt och leta extrapriser, kan köpa på sig kläder eller vad det nu är när det är rea och utförsäljningar. 

De som har en buffert är de som kan göra fynden när något går sönder eftersom de kan köpa kontant, det är de som kan åka till Ullared och köpa på sig förbrukningsvaror, baskläder osv några gånger om året.

De "fattiga" får vackert sitta kvar i den bostad de har för ingen hyresvärd vill ha dem. 
    Alla bor heller inte där det finns en uppsjö av bostäder där det finns en bytesmarknad.

Vad jag sett av en del kommentarer förstår jag att många tror att alla de som klassas som fattiga bor i miljonprogrammen i våra förorter så är inte fallet.
    Fattiga utanför storstadregionerna har det svårare där finns inte ett så stort utbud av lågprisbutiker,
    second-handbutikerna är färre och dyrare, marknaden begagnade möbler är mycket mindre än i storstäder,matpriserna är högre, hyrorna är högre, kollektivtrafiken är mycket dyrare och går mer sällan osv.

Har man pengar kan man pruta genom att köpa kontant när något går sönder den som inte kan kontantbetala får alltid en högre kostnad.
  • Paksenarrion
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 23:44:48 följande:
    Ett fel till varför jag blev fattigare var att på min a-kassa beräknade inkomst som jag hade tog moderaterna när dom kom i makten och kapade den från 80% till 65%.

Det är en stor summa pengar som försvann. Inte tänkte regeringen på att hyrorna, elen, maten och allt annat siger i pris. Det enda dem tänkte på var att folk ska tvingas ut i arbetslivet

Även dom sjuka som kanppt kan stå på sina ben skulle tvingas ut, men hur många företag tar inte en person som inte orkar göra sitt jobb och där till har ett läkar intyg där det står att det och det får inte personen göra.

Ni som tjatar om att det inte finns fattiga försök och leva på en inkomst på 8000 kr. När ni betalt hyran, elen och det vanliga räkningar man har och kvar är 1500 kr till mat och hygien. Hur ska man ha råd till allt annat en människa behöver. Jag bor ensam och har ingen att låna pengar av. Inte för att jag skulle göra det heller då är det bättre och vara utan mat i en vecka eller två.
    Har du pratat med AF om lönebidrag? Kanske är det något du skulle kunna få
  • Anonym
    Anonym (student) skrev 2012-03-20 08:49:48 följande:

Klart man både kan och ska skylla det på moderaterna.
    Det är dom som gjort inskränkningarna.
    Dom hade kunnat göra på ett sätt så det inte drabbade oskyldiga.
    Men det vet vi ju, att moderaterna gärna offrar dom på samhällets skuggsida till förmån för dom rika och välbeställda, så har moderaterna alltid gjort.
    Dom är ett parti som värnar om dom som redan har.     
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?