• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Lonlely Wolf
    Paksenarrion skrev 2012-03-20 11:29:12 följande:
    Har du pratat med AF om lönebidrag? Kanske är det något du skulle kunna få
    Jag har haft lönebidrags jobb. Nu är jag så pass sjuk i kroppen så ingen vill anställa mig. Och jag vet själv att jag kan knappt stå på mina ben mer är några minuter åt gången samma med att sitta. Jag har ständig smärta i alla leder och muskler. Jag skriker av smärta när jag ska klä på eller av mig.

Som jag sakt tidigare skulle jag få den hjälp jag fick i norrbotten och de är massage 15 behandlingar vår/höst då skulle jag vara arbetsför, men i Östergötland får du inte detta på högkostnadsskydd utan du måste själv betala 400-800 kr. DET HAR JAG INTE RÅD MED
  • Regnig måndag
    April barn skrev 2012-03-20 13:02:57 följande:
    Jag är inte sjukpensionär, har levt på försörjningsstöd "existensminimum", men seriöst så illa är det inte!
    Jag tycker det är självklart att de som kämpar med långa utbildningar och de som jobbar ska få en rättvis lön för det också.
    Det ska väl gälla alla eller?
    Som tex bibliotekarier och lärare. Deras utbildning motsvarar läkarnas i längd.

Om du menar det du säger ska de ha ett lönepåslag med minst 10-15 000.
    Jag antar att du röstar efter den tanken också och inte återremitterar din tanke med att de får ta sitt ansvar själva och höja sina löner själv!
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-20 11:41:11 följande:
    Klart man både kan och ska skylla det på moderaterna.
    Det är dom som gjort inskränkningarna.
    Dom hade kunnat göra på ett sätt så det inte drabbade oskyldiga.
    Men det vet vi ju, att moderaterna gärna offrar dom på samhällets skuggsida till förmån för dom rika och välbeställda, så har moderaterna alltid gjort.
    Dom är ett parti som värnar om dom som redan har.     
    Precis så är de. Om moderaterna hade tagit av det rikas löner då hade det blivit ett RAMASKRI........Nej ta från den fattige och ge till dom rika. Trampa på den som redan ligger. Det är moderaternas mellody.
  • Anonym (linda)
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-20 13:16:31 följande:
    Precis så är de. Om moderaterna hade tagit av det rikas löner då hade det blivit ett RAMASKRI........Nej ta från den fattige och ge till dom rika. Trampa på den som redan ligger. Det är moderaternas mellody.
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 13:13:38 följande:
    Det ska väl gälla alla eller?
    Som tex bibliotekarier och lärare. Deras utbildning motsvarar läkarnas i längd.

Om du menar det du säger ska de ha ett lönepåslag med minst 10-15 000.
    Jag antar att du röstar efter den tanken också och inte återremitterar din tanke med att de får ta sitt ansvar själva och höja sina löner själv!
    Bibliotekarie, lärare,socionomer och sjuksköterskor arbetar väl mest för att de älskar sitt arbete och ser arbetet som ett kall?
    Medan däremot diverse ingenjörer och tekniker är de som bygger Sverige och därför är värda dessa 10-15 000 mer i månaden, eller hur det nu var?
  • Regnig måndag
    Anonym (linda) skrev 2012-03-20 12:23:41 följande:
    Jag får 2500-2800 kr i månaden i aktivitetsstöd. För detta jobbar jag gratis på praktik, varje dag, åtta timmar. (slavarbete är tydligen inte olagligt i sverige, här kallas det för sysselsättning.) Jag har blivit nekad försörjningsstöd två gånger för dom tycker att jag kan bo hemma hos min mamma som är pensionär. Hon får 1500 kr i månaden för att jag ska kunna bo där, för hon har inte råd med sin fjuttiga pension att ha mig boende där annars. Hur kan ni som påstår i denna tråden att sveriges fattigdom är lyx? är ni helt blinda för såna människor som jag? Eller bryr ni er inte? Mina föräldrar har betalat skatt hela sitt liv för att människor som jag ska kunna klara mig när jag är arbetslös eller sjuk, men inte fan får man hjälp när man behöver det. Hur kan man vara så oerhört okänslig att man påstår att det är lyx att vara fattig i sverige?
    Öht är dessa sysselsättningar ett gigantisk misslyckande och det är inte bara sossar som är boven här utan alliansen har drivit det till helt nya nivåer.
    Kontentan av den politiken är att riktiga jobb försvinner och ersätts med "praktikanter" på 3-månaders intervaller.
    Samtidigt pumpas det ut miljarder för att främst landsting och kommuner ska ta emot dessa "praktikanter". Här har vi bidragsfiffel på hög nivå!

Det skulle vara intressant hur mycket skatteintäkter vi går miste om tack vare detta. För det är  så att praktikplatserna har ersatt riktiga avlönande arbeten och de skulle tvingas gå tillbaka till att avlöna sina medarbetare om sysselsättningarna försvann.

Men ja det är en kombination av att folk inte bryr sig och att de folk är blinda och de vill vara det. Det är mycket enklare att skylla på "det egna ansvaret" än att ställa de som är ansvariga till svars. Med e magiska orden löser man hela ekvationen: de behöver inte sätta sig in ekonomi varken enskilt eller nationellt, de behöver inte konfronteras med gamla mossiga fördomar från 1800-talet men framförallt så behöver man inte släppa ifrån sig några surt förvärvade kronor eftersom man så gärna vill tro på att måttligt sänkt skatt+stora höjningar av egenavgifter = stort plus i kassan.
  • April barn

Jag tycker det är ett stort elakt hån mot de i andra länder som verkligen är fattiga. De som inte har någon bostad, som äter bananskal ur soptunnorna, som dör av svält, som måste sälja sina barn för att de andra syskonen ska kunna överleva!
    Så sitter vi i ett av världens rikaste länder Sverige och påstår att vi är fattiga, fy satan jag blir nästan förbannad!

MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-20 13:21:03 följande:
    Bibliotekarie, lärare,socionomer och sjuksköterskor arbetar väl mest för att de älskar sitt arbete och ser arbetet som ett kall?
    Medan däremot diverse ingenjörer och tekniker är de som bygger Sverige och därför är värda dessa 10-15 000 mer i månaden, eller hur det nu var?
    Det är oväsentligt utan det handlade om att man ska ha betalt efter utbildning.

Fö är inte ens prästers jobb ett kall, det är länge sedan vi officiellt avskaffade den typen av livegendom, det trodde jag att du visste.

Vad är skillnaden på en ingenjör som älskar sitt arbete och en lärare? F
    Eller du menar kanske att vi ska sätta lönen efter hur vi känner för våra jobb? I så fall så ligger väldigt många ingenjörer riktigt risigt till för det kan vara minst lika mycket kall fastän det handlar om maskiner.
  • Anonym (linda)
    April barn skrev 2012-03-20 13:30:32 följande:
    Jag tycker det är ett stort elakt hån mot de i andra länder som verkligen är fattiga. De som inte har någon bostad, som äter bananskal ur soptunnorna, som dör av svält, som måste sälja sina barn för att de andra syskonen ska kunna överleva!
    Så sitter vi i ett av världens rikaste länder Sverige och påstår att vi är fattiga, fy satan jag blir nästan förbannad!
    Snälla läs mitt inlägg och svara mig på om jag lever bra?
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-20 13:21:03 följande:
    Och vid en andra reflektion över vad du egentligen skriver, se det fetmarkerade.

"De som bygger Sverige". Du menar alltså att Sverige skulle stanna utan nya maskiner, hus, vägar?
    Lite konstiga värderingar du har eftersom vi skulle kunna klara oss länge utan nya maskiner, vägar och hus men däremot skulle Sverige snabbt helt raseras utan utbildning och vård.

Din replik på detta är vaddå?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?