• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Guy Gadbois
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-20 14:29:43 följande:
    Jag har betalt A-kassa från och med mitt första jobb från år1976 alltså i 36 år. Då jag nu är arbetslös ska jag ha rätt till a-kassans ersättning. Vilket är rättvist, men från den ersättningen jag är berättigad till tog sittande regering och sänkte ersätningen från 80% till 65% är de och fördela rättvist.
    Det kan jag inte svara på. Jag har inte sagt att fördelningen är rättvis heller, jag har sagt att staten gör den.
  • Donum
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 14:14:52 följande:
    McDonalds är riktigt uselt att ta som exempel. Hur många +30 ser du där?
    De finns inte så tillvida det inte handlar om afrikanska städare nattetid.  Jo, det finns fler som jobbat där...
    Jag tycker inte att McDonalds är ett uselt exempel alls. De tillhör helt klart de företag som i hög grad anställer personer som av en eller annan anledning inte kan skaffa sig arbete någon annanstans och de har ett utbildningssystem som gör att man tämligen enkelt kan klättra vidare om man så önskar. Visst sjutton finns det 30+ på McDonalds. 
  • Anonym (Fattig, men rik)

Ni pratar mycket om moderat politik.

Jag har vuxit upp med regeringens nuvarande företrädare runt omkring mig och i mina klasser under nästan hela min skoltid.
     När man lever så nära inpå någon lär man sig hur de tänker och tycker och värderar. Jag kan ju lugnt säga att hur en moderat av den kalibern värderar andra människor skulle utgöra grund för en stämning i domstol.
    Det var skrämmande att höra och förstå att alla människor inte hade lika värde, att den som inte lyckades med något fick skylla sig själv och att de själva var bästa människorna. Andra hade liksom inget existensberättigande.
    Det vi idag ser i form av nedmonterad social trygghet, skattefördelning, sortering av kapabla och förbrukade människor stämmer helt och fullt in på hur dessa mina barndoms skolkamrater resonerade och värderade. Det värsta har vi långt ifrån sett. Det kommer att bli betydligt mycket hårdare samhällsklimat framöver.

Detta bottnar naturligtvis i att dessa individer har vuxit i överflöd, tryggt och ombonat, med absolut inga materiella inskränkningar och med föräldrar med mycket goda inkomster.
    De har inte mognat i samma takt som människor som ställs inför arbetslöshet, sjukdom som inte en försäkring kan betala och andra ekonomiskt relaterade svårigheter som leder till ett oräkneligt antal sociala svårigheter.
    De är naiva som små barn för att fatta sig kort.

• Border
    Donum skrev 2012-03-20 14:33:05 följande:
    Jag tycker inte att McDonalds är ett uselt exempel alls. De tillhör helt klart de företag som i hög grad anställer personer som av en eller annan anledning inte kan skaffa sig arbete någon annanstans och de har ett utbildningssystem som gör att man tämligen enkelt kan klättra vidare om man så önskar. Visst sjutton finns det 30+ på McDonalds. 

Jag jobbade på McDonald´s i 4 år. Men jag ville jobba närmare staden där jag bor, så jag sökte på Mcdonald´s här, men jag fick det inte för de tyckte att jag var för gammal. Jag var då 25
  • Anonym
    hallonfot skrev 2012-03-20 14:30:31 följande:
    Ja, det är många unga här inne. Många som inte har livserfarenheten.
    Tycker att de ska titta på sina föräldrar eller tom morföräldrar och tänka sig att det är dessa som ska bara ska skaffa sig ett jobb, flytta till arbete kanske utomlands, bo inneboende, sätta sig på skolbänken för att omskola sig, gå runt till arbetsgivare och fråga om jobb............

Tillägg vi tänker oss att dessa personer bara har gymnasieutbildning och arbetat som exempelvis undersköterska, butiksbiträde, maskinoperatör och liknande. 
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-20 14:23:58 följande:
    Och de som inte kan få arbete av en eller annan anledning får vara glada för tak över huvudet?

Får jag fråga hur länge du har haft det jobb som du har idag?
    Man får ju betydligt mer än tak över huvudet, men visst är det rimligt att inte ha lika hög levnadsstandard när man inte är självförsörjande. 

Jag bytte arbete i augusti 2011 och arbetar som konsult på fristående basis. Dvs. jag har ingen fast anställning utan tar uppdrag när jag väljer att arbeta.  
  • Regnig måndag
    Donum skrev 2012-03-20 14:33:05 följande:
    Om du bortser från resturanchefen och afrikanska städare vilka 30-taggare hittar du där?

McDonalds är jättebra på att anställa ungdomar vilket de är kända och berömda för. Och det finns många anledningar varför de riktat in sig på just ungdomar, de har mycket lägre löner än 30-åringar, de är naiva och inte kaxiga när det gäller sina rättigheter på en arbetsplats. Bland annat.

Ja, de har ett utbildningsystem men det säger inget om dem som arbetsgivare för 30+. De är knappast ensamma om att ha liknande system för fortbildning btw... 
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (vakna!)
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 14:14:52 följande:
    McDonalds är riktigt uselt att ta som exempel. Hur många +30 ser du där?
    De finns inte så tillvida det inte handlar om afrikanska städare nattetid.  Jo, det finns fler som jobbat där...
    Snittåldern för deras restaurangchefer ligger mellan 24-25 år... Det säger en del.

I Sverige bor det cirka 1,3 miljoner människor som är mellan 15 och 24 år gamla. Inom denna grupp betecknas 608 300 personer som arbetskraft dvs. att de antingen är arbetssökande eller på något sätt del- eller heltidsarbetande4. Av dessa är 24,2 procent arbetslösa. Det innebär att cirka 147 000 unga individer ofrivilligt står utanför arbetsmarknaden. Ökningen av ungdomsarbetslösheten i Sverige bromsades upp under 2010, men ligger kvar på en historiskt sett mycket hög nivå. Det faktum att arbetslösheten bland svenskar mellan 25 och 74 år ligger på 5,6 procent visar att generationsklyftan ökat kraftigt under det senaste decenniet. De som redan är etablerade på arbetsmarknaden har en relativt trygg situation, medan många unga i allt högre utsträckning tvingas stå vid sidan om.

Många personalchefer känner sig idag begränsade i sin möjlighet att anställa unga. Och det är avsaknaden av en första jobberfarenhet som är det största hindret, uppger drygt en av fyra personalchefer. Alltså inte bara bristande arbetslivserfarenhet, utan att den sökande aldrig jobbat. Med andra ord, det finns en stor tröskeleffekt innan man har haft sitt första jobb. Denna bild bekräftas också av de unga. I denna grupp svarar hela 86 procent att avsaknad av praktisk arbetslivserfarenhet är det som framförallt hindrar dem från att få jobb.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-20 14:23:58 följande:
    Och de som inte kan få arbete av en eller annan anledning får vara glada för tak över huvudet?

Får jag fråga hur länge du har haft det jobb som du har idag?

vaddå KAN få arbete? alla KAN få arbete om de vill. Men alla vill inte ta vadsomhelst för jobb och då går de utan jobb.
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-20 14:25:55 följande:
    Eller så får man chansen men blir avskedad innan man ens fått en chans att lära sig jobbet: www.expressen.se/gt/rebecka-fick-sparken---ef.../
    Eller så blir man avskedad för att man på något underligt vis lyckas dra på sig så allvarliga klagomål att man inte får vara kvar. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?