• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-03-20 11:41:11 följande:
    Klart man både kan och ska skylla det på moderaterna.
    Det är dom som gjort inskränkningarna.
    Dom hade kunnat göra på ett sätt så det inte drabbade oskyldiga.
    Men det vet vi ju, att moderaterna gärna offrar dom på samhällets skuggsida till förmån för dom rika och välbeställda, så har moderaterna alltid gjort.
    Dom är ett parti som värnar om dom som redan har.     
    Så jag som är s.k fattigpensionär men som ändå tycker jag fått det bättre kan inte existera? För moderaterna har ju alltid slått på de som lite har och gjort det värre för dem
  • Anonym
    Anonym (student) skrev 2012-03-20 08:49:48 följande:
    Det där ska du knappast skylla på Moderaterna för, skyll på alla bidragsfuskare som har gjort att man måste skärpa till reglerna. Hade alla skött sig hade det inte blivit några problem med sjukskrivningar m.m.

8000 kr är egentligen inga problem att leva på. Däremot skulle du om du har så hög hyra försöka flytta.
    För övrigt hänvisar jag till Regnig Måndags ypperliga förklaring angående det sk. utbredda fusket.

Inlägg 1803 
  • Anonym
    Paksenarrion skrev 2012-03-20 11:43:18 följande:
    Så jag som är s.k fattigpensionär men som ändå tycker jag fått det bättre kan inte existera? För moderaterna har ju alltid slått på de som lite har och gjort det värre för dem

Då har du haft en sagolik tur.
    Men som pensionär tillhör du inte dom utvalda.
    Dom som ska betala notan är dom arbetslösa, i synnerhet ungdomar och sjuka människor.
    Så att dom som har fast heltidsjobb kan få lite mer pengar i plånboken. 
    Kanske ytterligare en skattesänkning eller ett till jobbskatteavdrag till.

Medan dom utsatta står i kö till soppköket.
    Jo du, det är en fin regering vi har.          
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-03-20 11:47:07 följande:
    Då har du haft en sagolik tur.
    Men som pensionär tillhör du inte dom utvalda.
    Dom som ska betala notan är dom arbetslösa, i synnerhet ungdomar och sjuka människor.
    Så att dom som har fast heltidsjobb kan få lite mer pengar i plånboken. 
    Kanske ytterligare en skattesänkning eller ett till jobbskatteavdrag till.

Medan dom utsatta står i kö till soppköket.
    Jo du, det är en fin regering vi har.          
    Jag uppbär permanent sjukersättning, pension.
  • Anonym
    Paksenarrion skrev 2012-03-20 11:48:08 följande:
    Jag uppbär permanent sjukersättning, pension.

Precis.

Du tillhör alltså inte dom utsatta grupperna.
    Jag vet, jag har också permanent sjukersättning.
    Du och jag kan vara relativt trygga.
    Vi riskerar inte att bli av med ersättningen hipp som happ för att Reinfeldt bestämt att nu är vi friska.     
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-03-20 11:59:10 följande:
    Precis.

Vi riskerar inte att bli av med ersättningen hipp som happ för att Reinfeldt bestämt att nu är vi friska.     
    Det är lika mycket FKs fel. Jag har en vän som i princip var färdig för att få permanent sjukersättning (alla var överens) sen fick h*n en ny handläggare på FK som inte höll med. Ergo: det är FKs fel inte moderaternas (som för övrigt faktiskt inte fattar alla beslut om lagar och förordningar på egen hand)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-20 11:59:10 följande:
    Precis.

Vi behöver heller inte räkna med att skickas ut på diverse arbetsprövningar som kostar i form av resekostnader och annat.
  • Anonym
    Paksenarrion skrev 2012-03-20 12:02:37 följande:
    Det är lika mycket FKs fel. Jag har en vän som i princip var färdig för att få permanent sjukersättning (alla var överens) sen fick h*n en ny handläggare på FK som inte höll med. Ergo: det är FKs fel inte moderaternas (som för övrigt faktiskt inte fattar alla beslut om lagar och förordningar på egen hand)

Javisst är det även FK:s fel, men dom följer direktiven från regeringen.
    Nej, visst vi har en alliansregering.
    Men du, moderaterna har växt och alla andra partier i alliansen har minskat, vilka tror du har mest inflytande.

Fast nu blev jag nyfiken på vilket sätt har du fått det bättre som du skrev.
    För jag har inte fått nån förbättring, så jag blir fundersam på vilket sätt du har fått det bättre.      
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-03-20 12:05:06 följande:
    Javisst är det även FK:s fel, men dom följer direktiven från regeringen.
    Nej, visst vi har en alliansregering.
    Men du, moderaterna har växt och alla andra partier i alliansen har minskat, vilka tror du har mest inflytande.

Fast nu blev jag nyfiken på vilket sätt har du fått det bättre som du skrev.
    För jag har inte fått nån förbättring, så jag blir fundersam på vilket sätt du har fått det bättre.      
    Visst jag kan upprepa mig. Jag får lov att göra något annat än att sitta i min soffa o glo. Jag får tjäna pengar.

Jag får gå med i en förening och få arvode. Jag kan bli fritidspolitiker om jag vill och få betalt. Jag kan arbeta det lilla jag klarar, jag kan studera om jag vill/orkar/kan.

Det är saker jag menar blivit bättre.
  • Regnig måndag
    Paksenarrion skrev 2012-03-20 12:02:37 följande:
    FK går helt efter de lagar regeringen beslutar!  De sitter inte och bedömner och beslutar efter humör och tyckte utan är hårt reglerade av naturliga orsaker.

Att de nu blir blir beskyllda av regeringen att de tolkar för hårt är en oerhört ryggradslös attityd från våra folkvalda. De begick ett gigantiskt misstag då borde vi kunna begära att de har stake nog att erkänna det också.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?