• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-19 16:53:54 följande:
    TS:

Jag ser i olika inlägg bara en massa tyckanden om olika summor att leva på och huruvida de skulle räcka eller inte. För att kunna bedöma om man är "fattig" här i Sverige, har man ju vissa verktyg och mallar att gå efter. Det är Riksnormen och Provberäkning som används av av alla myndigheter när man söker försörjningsstöd, anstånd, nedsättning och så vidare. CSN använder dessa verktyg, FK, soc och en massa andra myndigheter. Skulle tro att de även används av Kronofogden och andra instanser som har med människor och ekonomi att göra.
    Nu är det ju fattigdom enligt begreppet skälig levnadsstandard som fastställts genom Riksnormen och / kontra behovet av försörjningsstöd som gäller som mall och Provberäkningen som gäller som verktyg för uträkningen. Man får ju inte glömma att väldigt många lever långt under vad som betraktas som lägsta skäliga levnadsstandard, dvs de har av olika anledningar inte försörjningsstöd och har ofta inte ens sökt..

Skulle du kunna lägga ut länkar till

Provberäkningen: www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/fors... och Riksnormen - som för 2012 www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/fors... har höjts med 480 kronor för ungdomar 15-18 år och med 90 kronor för ensamstående vuxna jämfört med 2011 www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A..., men där de olika posterna 2012 för personliga omkostnader inte längre preciseras utan ligger i samma klumpsumma.
    Smart att använda som verktyg och mall är också "Koll på pengarna" från  och vad som kan tänkas ingå i försörjningsstödet: www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/fors....

Om alla använder dessa kriterier, som man utgår från för att definiera vad fattigdom är, behöver diskussionen och debatten inte bli så oseriös och färgad av personligt tyckande.
    Ditt sista stycke håller jag helt med om och bra information i övrigt.
    Men, det får man inte glömma, att bara för att det finns det som har det än bistrare ekonomiskt innebär det inte att de som hamnar under riksnormen men ändå har det bättre än de sämsta fortfarande är att betrakta som fattiga.

Och för att komma bort från detta tyckande har TS uppdaterat tråden med en definition, vilket du borde ha sett eftersom du skrivit en del i tråden _efter_ det.
  • Anonym (Fattig, men rik)

Tappade "Koll på pengarna" i mitt förra inlägg #1778: www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/Broschyrer/Dokument/KPP_2012_low.pdf

Här är summorna lite högre än i Riksnormen, men preciserade och mycket väl förklarade. Ett bra verktyg att använda för sin budgetplanering.

• Anonym (Fattig, men rik)
    Anonym skrev 2012-03-19 17:02:34 följande:
    Ditt sista stycke håller jag helt med om och bra information i övrigt.
    Men, det får man inte glömma, att bara för att det finns det som har det än bistrare ekonomiskt innebär det inte att de som hamnar under riksnormen men ändå har det bättre än de sämsta fortfarande är att betrakta som fattiga.

Och för att komma bort från detta tyckande har TS uppdaterat tråden med en definition, vilket du borde ha sett eftersom du skrivit en del i tråden _efter_ det.
    En definition utgår från mallar med siffror och verktyg för uträkning. Det var detta jag ville få alla som "tycker" så mycket att inse. Det är faktiskt väldigt konkret och mycket enkelt att sätta sig och räkna innan man kommer med påhopp och tyckanden.

Du kanske opponerar dig mot "fattig"-ordet? Men det är det ord, det uttryck, som används för att bestämma vilka som ligger under en skälig levnadsnivå.
    Jag kan också tycka att det är ett väldigt dåligt ord - utpekande, nedsättande och förminskande. Det har fått en väldigt osmaklig klang.
    Hitta gärna på ett annat ord att ersätta "fattig" med! Men det ska innebära att man hamnar på eller under Riksnormen. I dag benämner man familjer, vuxna och barn som hamnar i behov av försörjningsstöd, eller som lever under Riksnormen som just "fattiga". Jag själv använder gärna "ekonomiskt utsatt" istället för "fattig". Det är ju vad vi alla i den här diskussionen måste prata om eftersom det är vad vi diskuterar. Och vad Rädda Barnens rapport menar. Vad socialtjänsten, kreditgivare, kronofogden, hyresvärdar, med alla miljoner flera instanser menar.
    Vi är otroligt många fattiga - enligt Riksnormen - som inte känner oss fattiga. Eftersom människan är en anpassningsbar individ och eftersom väldigt många hittar andra vägar att gå när pengarna inte räcker till det allra mest nödvändiga. Vi är påhittiga och kreativa helt enkelt. Men likväl är vi enligt alla definitioner - som vi alla måste hålla oss till när vi talar om begreppet "fattig" i dagens Sverige - just fattiga.
    Alla har inte möjligheter att hitta andra vägar att överleva trots ekonomisk utsatthet. Det är därför vi måste ha dessa definitioner och mallar och verktyg som gäller för alla med ringa eller inga intäkter.
  • Lonlely Wolf
    April barn skrev 2012-03-19 15:25:14 följande:
    En gammal tjock tv drar väl ganska mycket, eller har jag fel? De flesta nya elektronikprylarna brukar ju vara energisnåla.. Betalar du uppvärmning också?
    Vad jag har hört så drar tjock tv:n mindre är platt tv........och jag skulle inte har råd att köpa en platt tv.

Nej jag betalar inte för uppvärmning som tur är för hyran i min etta är alldeles för hög för vad den har i standard.
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 17:35:23 följande:
    Vad jag har hört så drar tjock tv:n mindre är platt tv........och jag skulle inte har råd att köpa en platt tv.

Nej jag betalar inte för uppvärmning som tur är för hyran i min etta är alldeles för hög för vad den har i standard.
    Det är inte så att du har varmvattenberedare i badrummet, en del lägenheter har det?
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-19 17:37:17 följande:
    Det är inte så att du har varmvattenberedare i badrummet, en del lägenheter har det?
    Nej det har jag inte......elpriset var normalt när jag flyttade in i lägenheten 2003 fram till 2006 det var då den skyhöga räkningen kom och har fortsatt att komma. Lägenhterna omkring min har inte fått ändrat på sian räkningar. Bara jag.
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 18:01:28 följande:
    Nej det har jag inte......elpriset var normalt när jag flyttade in i lägenheten 2003 fram till 2006 det var då den skyhöga räkningen kom och har fortsatt att komma. Lägenhterna omkring min har inte fått ändrat på sian räkningar. Bara jag.
    Väldigt konstigt om det är så att själva förbrukningen ligger högre än den borde, då måste det bero på något som slukar el. 

• Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-19 18:06:42 följande:
    Väldigt konstigt om det är så att själva förbrukningen ligger högre än den borde, då måste det bero på något som slukar el. 

Ja att det är nåt är ju helt klart, men det är inte mina saker inne i min lägenhet för dom har normalförbrukning detta är mätt med aparater......Det måste vara en tjuv koppling fårn någon annan lägenhet, men både hyresvärden och elbolaget vägrar och kolla upp detta.
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 18:11:41 följande:
    Ja att det är nåt är ju helt klart, men det är inte mina saker inne i min lägenhet för dom har normalförbrukning detta är mätt med aparater......Det måste vara en tjuv koppling fårn någon annan lägenhet, men både hyresvärden och elbolaget vägrar och kolla upp detta.
    Har de kollat med utrustning kan det inte någon tjuvkoppling, krävs ledningar för att stjäla ström det syns i mätarskåpet.
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-19 18:21:46 följande:
    Har de kollat med utrustning kan det inte någon tjuvkoppling, krävs ledningar för att stjäla ström det syns i mätarskåpet.
    Man har kollat alla min el aparater som drar ström. Mätarskåpen kollas ju med fjärrstyrning eller vad dom kallade det förl. Det är ingen som kommer och gör mätningen i skåpen. Inte gjort så på flera år.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?