• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-19 15:49:38 följande:
    Ja man kan diskutera tankar och känslor men man kan inte avgöra vem som är fattig och vem som är rik efter det. Det är därför det finns definierat och det som diskuteras.
    Jättebra att du inte kände dig fattig, jättebra att du inte tycker att man är fattig om man köper gucciväskor och bmw-bilar men diskussionen handlar inte om det. 
    så du tycker inte att någon med under 10.000kr netto efter skatt är fattig oavsett hyra? det tycker jag!
    en normalhyra idag ligger mellan 3-5.000kr.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 15:51:14 följande:
    Sluta driva med oss och räkna då upp de hyresvärdar som gladeligen tar emot en hyresgäst utan inkost. Verätta sen vilka kommuner som gladeligen ställer upp med socbidrag till alla inflyttande som saknar jobb och bostad.-
    H*n får väl börja studera och inleda en karriär. Med studiemedel är det inte så svårt att få en bostad.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 15:57:24 följande:
    Men varför ska inte folk "ta sitt förbannade ansvar och sluta parasitera"? Varför är det en orimlig inställning?
    De som jag känner till som lever på bidrag saknar varken arbetsförmåga eller möjligheter, de är lata och bekväma och tycker att bidragslivsstilen är tillräckligt ok för att göra någon ansträngning för att rycka upp sig.
    Så länge såna människor är i majoritet är det ju rätt givet att välfärden monteras ner på störst bekostnad av äldre, sjuka och barn.
    Du är rätt rörande. Att du inte fattar att du inte blir tagen på allvar med substanslös bombastisk smörja. Det beröättar mycket om dina förmågor och brister framförallt men inget om verkligheten.

• Anonym (zzzz)
    Anonym skrev 2012-03-19 15:57:24 följande:
    Men varför ska inte folk "ta sitt förbannade ansvar och sluta parasitera"? Varför är det en orimlig inställning?
    De som jag känner till som lever på bidrag saknar varken arbetsförmåga eller möjligheter, de är lata och bekväma och tycker att bidragslivsstilen är tillräckligt ok för att göra någon ansträngning för att rycka upp sig.
    Så länge såna människor är i majoritet är det ju rätt givet att välfärden monteras ner på störst bekostnad av äldre, sjuka och barn.
    ja man får ju säkert sjukersättning om man är frisk...du kanske skulle ta och sätta dig in i vad som behövs för att få sjukersättning....exempelvis....
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 15:59:21 följande:
    H*n får väl börja studera och inleda en karriär. Med studiemedel är det inte så svårt att få en bostad.
    Då kan du läsa om Klara som jag skrev om. En hon och inte han.

Fö är det kutym att ha en susning om vad man skriver om och inte bara kasta ut random svar.

Jäklars... nu kom jag på att du är nyss inkommen från skogen...
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-19 15:58:57 följande:
    så du tycker inte att någon med under 10.000kr netto efter skatt är fattig oavsett hyra? det tycker jag!
    en normalhyra idag ligger mellan 3-5.000kr.
    Hur läste du ute DET från det JAG skrev???
  • Border

Ok. Den här då: En person som har skulder hos csn, hur ska de finansiera sina studier. Hur ska någon med betalningsanmärkningar hos kronofogden få en lägenhet?
  • Anonym
    Du tar för givet att alla som anses fattiga är unga och friska, att alla bara kan ta studiemedel?
    Hur tycker du att de som gick ut gymnasiet för 20 år sedan ska ta studiemedel och starta en karriär? 
  • Anonym
    hallonfot skrev 2012-03-19 16:02:08 följande:
    Ok. Den här då: En person som har skulder hos csn, hur ska de finansiera sina studier. Hur ska någon med betalningsanmärkningar hos kronofogden få en lägenhet?
    Och hur får studenter bostad om de inte kommer in på väldigt små studieorter...

I stockholm saknas ett antal tiotusen studentbostäder och det är nästan lika illa överallt i de större studentstäderna, dvs där man har störst chans att komma in.
  • Annette 732

Nu ska jag fika te med grädde och läsa GP för det har jag råd med trots min sjukpension!
    (för gp kostade bara 30kr för 30dagar,tog det erbjudandet)
    men har INTE råd med vanlig prenumeration tyvärr,men kan ju läsa den på nätet eller på biblioteket1
    /tjing!

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?