• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 15:16:21 följande:
    Semester som staten bjuder på när man har sjukersättning?
    Var söker man detta är det genom FK? 
    Har du en länk till detta kanske?

Åh, det vill jag oxå veta.
    Och säkert många fler med oss. 
  • Anonym
    April barn skrev 2012-03-19 15:13:18 följande:
    Ja visst, men du tycker inte det är rimligt att sambon kanske hjälper till lite om den andra inte ens har råd att köpa tex mediciner?

WHAT i dagens Sverige? Vi betalar 4 400:-/månad för vår 3a på 80 kvadrat!!
    Alla bor inte i din stad, där jag bor kostar de billigaste enrummare ca 4500+el.
  • Anonym (Soc)

Jag delar inga nålstick men om man inte har råd med det man vill får man ändra på sitt synsätt tycker jag. Det borde inte finnas fattiga i Sverige men människor vill ha allt tydligen även om man inte har råd

• April barn
    Annette 732 skrev 2012-03-19 15:19:21 följande:
    du vet skillnad på att bo i en håla och bo i stockholm eller göteborg,kanske dags för dig att vakna och se hur verkligheten ser ut?
    Vem bor i en håla? Inte jag iaf....
    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-19 15:13:04 följande:
    då ÅKER du till elbolaget och pratar med dem öga mot öga,det funkar,jag har gjort det.
    Har gjort detta med, som jag har försökt med allt för att få ner elpriset, men inget fungerar. Enligt elrådgivningen på kommunen sa dem att jag betalade 40% mer el än normalt och dem tog kontakt med elbolaget, men inget har hänt.

Jag har haft elmätare inne i lägenheten och dem säger att förbrukningen stämmer, men dem kan inte förklara vad det är som drar så massor.
  • Anonym
    Anonym (Soc) skrev 2012-03-19 15:21:06 följande:
    Jag delar inga nålstick men om man inte har råd med det man vill får man ändra på sitt synsätt tycker jag. Det borde inte finnas fattiga i Sverige men människor vill ha allt tydligen även om man inte har råd
    Och det tror du att du uppnår med sarkastiska inlägg?
  • April barn
    Anonym skrev 2012-03-19 15:20:28 följande:
    Alla bor inte i din stad, där jag bor kostar de billigaste enrummare ca 4500+el.
    Jag reagerade på att det skrevs i dagens Sverige, jag bor verkligen inte i en håla. Jag vet att det är svindyrt i tex centrala stockholm men då kan man ju försöka leta lite utanför, försöka söka jobb på annan ort om man vill det.
  • Annette 732
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 15:21:49 följande:
    Har gjort detta med, som jag har försökt med allt för att få ner elpriset, men inget fungerar. Enligt elrådgivningen på kommunen sa dem att jag betalade 40% mer el än normalt och dem tog kontakt med elbolaget, men inget har hänt.

Jag har haft elmätare inne i lägenheten och dem säger att förbrukningen stämmer, men dem kan inte förklara vad det är som drar så massor.
    gud va trist. hoppas du får ordning på det.
  • April barn
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 15:21:49 följande:

En gammal tjock tv drar väl ganska mycket, eller har jag fel? De flesta nya elektronikprylarna brukar ju vara energisnåla.. Betalar du uppvärmning också?
  • Anonym (Soc)

Det är ju ingen hemlighet att många åker på en räkmacka på bidrag, jag vet många som gör det! Därför valde jag att rösta på moderaterna för att förhoppningsvis kunna klämma till några.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?