• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-19 14:52:09 följande:
    vi pratade om vad du hade för ersättning..och kom fram till att du hade aktivitetsgarantin.
    jag bara undrade om du sov gott inatt.inget annat ,inget konstigt med det.
    vi är här igen idag i tråden och jag bara undrade om du sov nåt och gott inatt.
    Ja det gjorde vi.....

Men som sakt med min smärta så sover man aldrig gott, ständigt ont och ständig spänning i kroppen.
  • April barn
    Donum skrev 2012-03-19 14:53:31 följande:
    Fast jag har aldrig uttryckt "att det finns människor som bara vill gå och dra på bena istället för att jobba". Jag ställde en fråga, helt förutsättningslöst. "Vad tror du att det beror på att somliga människor lyckas skaffa sig ett jobb medan somliga inte alls lyckas med det?"

Jag har (hade) en allvarligt funktionshindrad syster som blev sjukpensionär (vet inte om det heter så längre?) efter gymnasiet. Hon kunde aldrig skaffa sig ett förvärvsarbete. Det fanns ingenting som hon, utifrån sina funktionshinder, kunde arbeta med. Men hon trotsade sina förutsättningar och gjorde allt hon kunde för att utbilda sig, skaffa sig andra erfarenheter osv. Det ägnade hon sig åt tills den dagen hon dog, så det handlar inte om att jag inte skulle ha tänkt på att det finns människor som inte kan förvärvsarbeta. 

En del människor skaffar sig jobb på helt andra sätt än genom arbetsförmedlingen. Jag har t ex klivit in på McDonalds, som då inte alls sökte personal, och ställt mig till förfogande. Så har jag gjort flera gånger och det har gått vägen varenda gång. Säkerligen inte jobb som människor "drömmer" om att ha, men i min lilla värld ligger det mer stolthet i att kunna försörja sig själv än att låta bli för att man inte har lust att ta vissa jobb. Överlag, är det en god idé att inte hänga upp sig vid arbetsförmedlingen utan hitta andra vägar, t ex att gå runt till olika företag oavsett om de har annonserat om behov av folk eller ej. 
    Glad
    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Donum
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 14:54:06 följande:
    Jag förstå inte en sak ........Obestämd Ni är många som säger att ni har jobb och jobbar, men hur 17 hinner ni vara på tråden och skriva. Sitter ni bara och driver tiden med att sitta på FL och debatera i stället för att jobba då vore den arbetsplatsen bättre för någon som tar sitt jobb på allvar.
    Jag har det numera så lyckosamt att jag själv kan välja när jag vill jobba. Idag är en sådan dag då jag har bestämt att jag bara arbetar med det som krävs hemifrån. 
  • Annette 732
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 14:47:47 följande:
    Jag får ingeting från soc. Min elräkning har från 2006 varit enorm fick en räkning i Juli 2006 på 1750kr på 3 månader vilket är 583 kr i månaden. Detta har fortsatt att vara så och jag har gjort allt för att felet ska hittas, men än i dag har man inte hitat felet. Har även bytt elbloag, men elrel går inte ner. Jag har som sakt inte många saker som drar el...Har en gammal tjock tv, en dator, kaffepannan används 2 gåner per dag, spisen engång om dan, mickron 1 gång i veckan. Lampor har jag nästan aldrig tända för jag kör med värmeljus då jag har så kall lägenhet.

Idag skulle dem återigen komma och kolla mina eldosor från hyresvärden, men änsålänge har ingen dykt upp.
    el för 583kr för en etta är för mycket!
     runt 150kr/månad kostar en etta på cirka 45kvm i el per månad.
  • Anonym (Maja)
    Jag förstå inte en sak ........Obestämd Ni är många som säger att ni har jobb och jobbar, men hur 17 hinner ni vara på tråden och skriva. Sitter ni bara och driver tiden med att sitta på FL och debatera i stället för att jobba då vore den arbetsplatsen bättre för någon som tar sitt jobb på allvar.
    Hahaha...alla jobbar inte 8-17 :))
  • April barn
    Annette 732 skrev 2012-03-19 14:55:45 följande:
    jag har sambo och JO det är lite pengar OAVSETT om man är sambo eller inte.
    hade jag bott själv och haft en hyra på 4.000kr hade du inte tyckt det heller va dåligt med pengar?
    (inkomst på 6.700kr och en hyra på 4.000kr)
    Då antar jag att även din sambo har någon typ av inkomst?
    Är man en vuxen kanske man försöker hitta ett lite mindre och billigare boende (understyker försöker hitta)
  • April barn
    Alla jobbar inte vanlig kontorstid, vissa är sjuka, sjukskrivna, föräldralediga osv......
  • Lonlely Wolf
    Donum skrev 2012-03-19 14:53:31 följande:
    Fast jag har aldrig uttryckt "att det finns människor som bara vill gå och dra på bena istället för att jobba". Jag ställde en fråga, helt förutsättningslöst. "Vad tror du att det beror på att somliga människor lyckas skaffa sig ett jobb medan somliga inte alls lyckas med det?"

Jag har (hade) en allvarligt funktionshindrad syster som blev sjukpensionär (vet inte om det heter så längre?) efter gymnasiet. Hon kunde aldrig skaffa sig ett förvärvsarbete. Det fanns ingenting som hon, utifrån sina funktionshinder, kunde arbeta med. Men hon trotsade sina förutsättningar och gjorde allt hon kunde för att utbilda sig, skaffa sig andra erfarenheter osv. Det ägnade hon sig åt tills den dagen hon dog, så det handlar inte om att jag inte skulle ha tänkt på att det finns människor som inte kan förvärvsarbeta. 

En del människor skaffar sig jobb på helt andra sätt än genom arbetsförmedlingen. Jag har t ex klivit in på McDonalds, som då inte alls sökte personal, och ställt mig till förfogande. Så har jag gjort flera gånger och det har gått vägen varenda gång. Säkerligen inte jobb som människor "drömmer" om att ha, men i min lilla värld ligger det mer stolthet i att kunna försörja sig själv än att låta bli för att man inte har lust att ta vissa jobb. Överlag, är det en god idé att inte hänga upp sig vid arbetsförmedlingen utan hitta andra vägar, t ex att gå runt till olika företag oavsett om de har annonserat om behov av folk eller ej. 
    Jag har knackat dörr i nästan alkla företag i denna stad. Jag är utbildat kontorist, men idag finns inga kontoriester mer. Har varit till Plantagen, Jysk, Rusta, ja alla affärer som finns även till flera reklambyråer då jag tycker om att jobba med bilder och text ja jag kar försökt, men i denna stad¨får man alltid höra att vi tar bara emot studenter som extra jobbare eller när vi behöver mer folk. Det har hela tiden varit kalla handen.
  • Annette 732
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:53:50 följande:
    Men du läser ju inte vad jag skriver. Jag har aldrig skrivit att jag skall få tillbaks varenda krona jag betalar i skatt!!
    Jag skrev att det var orimligt att de som betalar skatt (arbetar) INTE SKALL FÅ TA DEL UTAV VÄLFÄRDEN ALLS utan att de skulle få betala sina barns skolgång, betala inträde till bibliotek och lekplatser medans de som inte arbetar skulle få ta del av det gratis eftersom hon hävdade att de betalar mer i skatt!

Kan du vara snäll och förklara för mig varför jag skulle betala skatt+ mina barns skolgång medans de som inte jobbar skulle få skolgången gratis?

Snälla förklara rimligheten i detta utan att börja babbla om inflation som inte alls har med detta att göra!!
    fast även jag som INTE arbetar betalar skatt,men det kanske undgått dig att vi förtidspensionärer betalar skatt på vår lilla pension?
  • Annette 732
    April barn skrev 2012-03-19 15:00:29 följande:
    Då antar jag att även din sambo har någon typ av inkomst?
    Är man en vuxen kanske man försöker hitta ett lite mindre och billigare boende (understyker försöker hitta)
    SUCK,ja visst har han det,men vi har inte gemensam ekonomi,han sköter sitt och jag sköter mitt.
    ja jag är vuxen och 35år gammal och vad jag vet går det inte att hitta mindre än en etta och de ligger runt 4.000kr i hyra idagens sverige.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?