• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 15:13:00 följande:
    Jag har gett dig förutsättningarna. Förklara nu vilka förutsättningar du anser att hon har men som hon inte tar.
    Du har nämligen inte svarat på den frågan jag ställde först.
    När du gjort det kan jag svara på din.
  • Lonlely Wolf
    Anonym (Soc) skrev 2012-03-19 15:07:17 följande:
    Om man är för sjuk för att jobba, är man inte för sjuk för att göra nöjen då? Så få borde pengarna räcka fint till er?
    Vilka nöjen pratar du om?????? Jag går aldrig ut på nöjen, reser ingenstans, har ingen bil, prenumerar inte tidingar eller köper några. Så vilka nöjen pratar du om.
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-19 15:12:01 följande:
    Det är jättebra att du klarade dig så bra som du gjorde.
    Men när man diskuterar fattigdom kan man inte diskutera i av vad man känner. Du som per definition var fattig kände dig inte som det och det finns exempel i tråden på höginkomsttagare som kände sig fattiga för att de inte hade råd.

En grundförutsättning är mao att man diskuterar utifrån de definitioner som finns och enligt den var du det. Nu är det mycket skuld och skam förknippat med fattigdom och endast din stolthet hindrar dig att erkänna att du faktisk var fattig. Att du inte kände dig fattig förtar inte att det de facto finns de som är fattiga i Sverige.
    man kan väl VISST diskutera tankar och känslor när det handlar om fattigdom!'

jag tycker exempelvis att det INTE är fattigdom om ett barn inte har råd att gå på fotbollsskola,för fotbollsskola behövs inte för överlevnad.
    han skulle kunna spela fotboll med grannbarnen om deras föräkldrar köper en fotboll på överskottbolaget för en tjuga!
  • Anonym
    Anonym (Soc) skrev 2012-03-19 15:13:03 följande:
    Sjuk för att jobba men frisk nog för att åka på ex semester som staten står för?
    Semester som staten bjuder på när man har sjukersättning?
    Var söker man detta är det genom FK? 
    Har du en länk till detta kanske?

• April barn
    Anonym skrev 2012-03-19 15:12:01 följande:
    Det är jättebra att du klarade dig så bra som du gjorde.
    Men när man diskuterar fattigdom kan man inte diskutera i av vad man känner. Du som per definition var fattig kände dig inte som det och det finns exempel i tråden på höginkomsttagare som kände sig fattiga för att de inte hade råd.

En grundförutsättning är mao att man diskuterar utifrån de definitioner som finns och enligt den var du det. Nu är det mycket skuld och skam förknippat med fattigdom och endast din stolthet hindrar dig att erkänna att du faktisk var fattig. Att du inte kände dig fattig förtar inte att det de facto finns de som är fattiga i Sverige.
    Vadå min stolthet, jag har inge problem alls att säga att vi hade riktigt dåligt med pengar, varför skulle jag skämmas för det?
    Jag säger bara att vi inte var fattiga. Vi hade en fin bostad, kunde köpa fin mat, kunde gå på läkarbesök osv. Jag säger inte att vi hade mycket pengar men vi var inte fattiga.

Jag kan hålla med på att det handlar mycket om hur man känner sig själv, men människor idag behöver verkligen lära sig hur man handskas med pengar, rik som fattig!
    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Anonym (zzzz)
    Anonym (Soc) skrev 2012-03-19 15:13:03 följande:
    Sjuk för att jobba men frisk nog för att åka på ex semester som staten står för?
    vad fan pratar du om>? förklara vad du menar med detta.
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-19 15:12:23 följande:
    Hur är det med frysen, en dålig frys kan vara en eltjuv av rang.

Och har du saker stående på stand by, sluta med det direkt i så fall.  
    Frysen/kylen byttes ut 2007 då hade elkabeln där bakom brunnit 5 cm, men det tyckte inte hyresvärden gjorde nått. Dock blev inte elräkningen mindre för det.

Aldrig nått stand by då inget får surra när jag ska sova då jag sover i vardagsrummet för jag har bara en etta. Jag måste ha knäpp tyst när jag sover.
  • Anonym
    Anonym (Soc) skrev 2012-03-19 15:15:25 följande:
    Man avgör själv om man vill vara fattig eller rik eftersom man väljer sina utgifter

Aaah, jag förstår.

Du är bara här för att dela ut nålstick till människor som redan har det jobbigt, som är sjuka och som har det knapert.

Man undrar ju vad det behovet hos dig bottnar i?

Lågt.      
  • April barn
    Anonym skrev 2012-03-19 15:13:00 följande:
    Jag har gett dig förutsättningarna. Förklara nu vilka förutsättningar du anser att hon har men som hon inte tar.
    Hon har väl samma förutsättningar som vem som hellst (som inte är sjuk eller utvecklingsstörd tex) hon har väl samma förutsättning att plugga eller flytta som de flesta unga gör idag, eller vad hindrar henne?
    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Annette 732
    April barn skrev 2012-03-19 15:13:18 följande:
    Ja visst, men du tycker inte det är rimligt att sambon kanske hjälper till lite om den andra inte ens har råd att köpa tex mediciner?

WHAT i dagens Sverige? Vi betalar 4 400:-/månad för vår 3a på 80 kvadrat!!
    du vet skillnad på att bo i en håla och bo i stockholm eller göteborg,kanske dags för dig att vakna och se hur verkligheten ser ut?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?