• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:15:15 följande:
    Man vad vill DU göra med Klara? Följa henne till soc och låta någon annan försörja henne hela livet?
    Vad är DIN lösning för Klara? Jag är uppriktigt nyfiken då du bara avfärdar mina lösningar men kommer inte med några egna.
    Du kunde bara svara med att förlöjliga och håna, med att hålla Kölara i handen och följa till soc?

Svara istället på det frågor jag ställde FÖRST till dig

Menar du att hon är ovillig och oansvarig?
    "Klara" är riktigt vanlig.

Det sista håller jag med dig om, att det handlar om en försvinnande liten andel som är TOTALT oförmögna och det är tråkigt att man tar dessa som förevändning för att anklaga det stora flertalet.
  • Anonym (Maja)
    Annette 732 skrev 2012-03-19 14:27:11 följande:
    är det det? jag betalar 2.000kr i skatt på en inkomst på 8.500kr före skatt
    varför tjatar då vi pensionärer om att vi betalar mer skatt än en löntagare med samma inkomst?
    Ja...och jag arbetar och betalar ca 6000kr i skatt per månad. Så du betalar inte mer skatt än mig iallafall.

De pratar om jobbskatteavdraget som gör att du betalar mindre skatt när du arbetar. Men summan skatt som vi som arbetar är totalt sätt mycket,mycket mer än ni betalar.
    Så därför hade det varit helt orimligt att vi inte skulle få ta del av de sakerna som vi är med och finansierar.

Så det var en rejäl tankevurpa tyvärr.
  • Anonym (jodå!)

Som en och annan redan påpekat finns det visst fattigdom i Sverige. Socialbidrag förutsätter att handläggarna på de sociala myndigheterna har någon innanför pannbenet, vilket inte alla har.

Mina föräldrar köpte nytt hus, och skulle naturligtvis sälja det gamla. Båda låg utanför stan och inget var särskilt exklusivt. Det var -91 och plötsligt var det 500 % ränta och hela marknaden tvärdog. Fast satt de med räntor på två hus, som tillsammans kostade mycket mer än vad vi kunde betala och inget av husen gick att sälja.

Jag har faktiskt aldrig gått hungrig, men risgrynsgröt gjord på vatten (mjölk var för dyrt) smakar bara blask och vi åt det med hemgjort äppelmos i en hel vinter. Upphottat med lite hembakt bröd (mjöl, jäst, vatten, inget fett) med hemodlad honung på. Jag antar att vi fick järnbrist hela bunten men vi hade ju något i magen. Kläderna fick vi ibland i en kasse av någon vänlig person i bekantskapskretsen vars barn hade växt ur dem. Då var det fest. Tur att jag aldrig brytt mig något särskilt om mode.

Soc ja... När vi inte hade någon middagsmat så så ryckte de på axlarna och sa till mina föräldrar: "Ni verkar ju vara driftiga personer - ni klarar er säkert." Visst. Efter tio år så var vi äntligen UPPE i existensminimum igen.

Visst kan man hävda att mina föräldrar på sätt och vis satt sig i denna situation själva, men de var trots allt inte synska.

Kunde en gång inte låta bli att servera en tysk utbytesstudent som tyckte att vi hade det så himla bra i Sverige denna historia.

• Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-03-19 14:30:17 följande:
    Nix det är det inte.
    Sätt in dig i samhällsekonmi så inser tom du att det stämmer...
    Nä det stämmer absolut inte!
  • April barn
    Anonym skrev 2012-03-19 14:29:00 följande:
    Jag påminner dig om vad du själv skrivit:
    "Jag tycker det är löjligt att påstå att vissa är fattiga i Sverige, har själv levt på försörjningsstöd under en kort period och naturligtvis kan man inte unna sig massa nya kläder eller elektronikprylar men det ska man inte kunna heller då! Jag kunde ändå köpa all vår mat ekologisk så att påstå att vi var fattiga är bara okunskap. Det handlar mycket om föräldrar eller vuxna som inte vet hur man hanteras med pengar, de rinner mellan fingrarna på dem.
    Ta och res till Haiti eller något och prova på att bo där ett par månader så kanske ni slutar gnälla på hur "fattiga" vi är i Sverige sedan!"

DU kunde handla all mat ekologisk. DU fick det att gå ihop. DU DU  DU.
    DU fattar inte att alla inte har de förutsättningarna?
    Nähä. Trist människosyn du har som går ut på att alla har det som du...
    Men vadå samma förutsättningar, ni säger ju att pengarna inte räcker. Jag säger att de gör det, om jag klarar av att gott och väl betala räkningar köpa fin mat och gå till läkaren på socialbidrag så räcker ju pengarna.
    Vi har exakt samma förutsättningar = samma inkomst. Jag valde sedan att prioritera inkomsten och alla klarar tydligen inte av det.
    På vilket sätt menar du att någon annan inte skulle klara det?

Jag förstår inte riktigt, här har ni en föredetta "fattig" som säger att det är inte så lite pengar om man är ordentlig med ekonomin, men jag räknas inte eller vadå?
    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:33:42 följande:
    Ja...och jag arbetar och betalar ca 6000kr i skatt per månad. Så du betalar inte mer skatt än mig iallafall.

De pratar om jobbskatteavdraget som gör att du betalar mindre skatt när du arbetar. Men summan skatt som vi som arbetar är totalt sätt mycket,mycket mer än ni betalar.
    Så därför hade det varit helt orimligt att vi inte skulle få ta del av de sakerna som vi är med och finansierar.

Så det var en rejäl tankevurpa tyvärr.
    Men kära nån. Det handlar om mer och större saker än antalet inbetalda skattekronor!
    Tex har vi arbetslösheten som ett instrument mot inflationen, där betalar de stora belopp som du annars skulle få betala ur egen ficka.

Din tankevurpa är att du ska få tillbaka det du betalar vilket betyder att arbetslösa ska stå utanför skyddsnät, vård, skola osv. Din välfärd bygger på att även dina medmänniskor har det bra. Så den som gör tankevurpor är DU som inbillar dig att allt handlar om antalet betalda kronor i skatt!
  • Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-19 14:22:16 följande:
    nja jag tänkte väl mer på att du och jag pratade mycket i tråden inatt,på sidan 147-149....Cool
    Eller menar du nått speciellt vi pratade precis då om.......
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:36:18 följande:
    Nä det stämmer absolut inte!
    Jo men det gör det serru, det hjälper inte att du säger nej om så en miljard gånger. Det inser alla med minsta lilla tankeförmåga.
  • Anonym
    April barn skrev 2012-03-19 14:37:21 följande:
    Men vadå samma förutsättningar, ni säger ju att pengarna inte räcker. Jag säger att de gör det, om jag klarar av att gott och väl betala räkningar köpa fin mat och gå till läkaren på socialbidrag så räcker ju pengarna.
    Vi har exakt samma förutsättningar = samma inkomst. Jag valde sedan att prioritera inkomsten och alla klarar tydligen inte av det.
    På vilket sätt menar du att någon annan inte skulle klara det?

Jag förstår inte riktigt, här har ni en föredetta "fattig" som säger att det är inte så lite pengar om man är ordentlig med ekonomin, men jag räknas inte eller vadå?
    Precis det JAG säger. Exakt.
    Du pratar om DU DU DU och kan bara inte förstå att andra inte har dina förutsättningar.
    Du fattar inte att förutsättningarna INTE är samma fastän summan är det. ALla har inte möjligheten att välja ekologiskt, alla har inte möjligheten att handla billigt, andra har mediciner som är NÖDVÄNDIGA som soc vägrar betala (läs tråden) .

Du räknas visst, det finns många som du men det DU gör är att räkna bort ALLA som vittnar om att det inte går ihop.
    Varför spelar du denna martyr och pekar med ett anklagandes finger för att du känner dig missförstådd samtidigt som du VÄLJER att helt nonchalera ALLA andra?
  • Annette 732
    April barn skrev 2012-03-19 14:25:51 följande:
    Du svarade inte riktigt på mina frågor men....
    Hur kan du då säga att alla inte har lika bra förutsättningar som jag hade?
    det gjorde jag väl,du undrade varför jag inte hade mer inkomst än 6.700kr och jag svarade att jag har sjukpension och det blir inte mer om du aldrig har jobbat.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?