• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-03-19 14:04:41 följande:
    Men om du tänker efter är det då så konstigt?

Ta ett hypotetiskt fall med Klara i Byhålan som inte är sådär jättesmart, har halvdana och kommer inte in på den utbildning hon vill. Ska vi tvinga henne att bli lärare för där kommer ju alla in?

Sen får hon inget jobb eftersom hon saknar högre utbildning. Vart ska hon flytta? Till vilket boende? Vilken hyresvärd tackar ja till henne utan inkomst? Ingen, inte ens rumsuthyrare tar henne på vinst och förlust.

Menar du att hon är ovillig och oansvarig?
    "Klara" är riktigt vanlig.

Det sista håller jag med dig om, att det handlar om en försvinnande liten andel som är TOTALT oförmögna och det är tråkigt att man tar dessa som förevändning för att anklaga det stora flertalet.
    Man vad vill DU göra med Klara? Följa henne till soc och låta någon annan försörja henne hela livet?
    Vad är DIN lösning för Klara? Jag är uppriktigt nyfiken då du bara avfärdar mina lösningar men kommer inte med några egna.
  • Annette 732
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 14:12:50 följande:
    Jag håller med dig 13000 kr är mer är vad jag har i aktivitetsersättning. Jag får ut mellan 8-9000 per månad och därifrån ska man då betala hyra 4000 på en liten etta pluss el och alla andra räkningar. Kvar till mat och hygien finns knappt 1500 kr. Över till läkarvård, tandvård, kläder/skor, glasögon och medeciner finns inte.
    GODMORGON,SOVIT GOTT??
  • April barn
    Anonym skrev 2012-03-19 14:12:04 följande:
    Det är du som är okunnig eftersom det är klart definierat.
    Sen är det bara att gratta dig att du fick det att gå runt och mer därtill.
    Men allvarligt, är det verkligen så himla svårt att förstå att alla inte är du med dina förutsättningar?

Är det verkligen så himla svårt att läsa tråden och inse att det inte handlar om lyxinköp utan att hålla näsan ovanför vattenytan.

Läs på i tråden, där framgår TYDLIGT varför du inte kan jämföra internationellt. Om du ändå gör det ska du kunna motivera VARFÖR och det baserat på den internationellt erkända begreppet "relativ fattigdom",
    Med mina förutsättningar, på vilket sätt hade jag bättre förutsättningar än någon annan med exakt samma försörjningsstöd?
    Annette 732 skrev 2012-03-19 14:10:14 följande:
    så du tycker inte jag är fattig med mina SEXTUSENSJUHUNDRA kronor i månaden???
    Då funderar ju jag på hur/varför du inte får ut mer än så? Har du barn familj? Då kan du ansöka för mer pengar än så.
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 14:12:50 följande:
    Jag håller med dig 13000 kr är mer är vad jag har i aktivitetsersättning. Jag får ut mellan 8-9000 per månad och därifrån ska man då betala hyra 4000 på en liten etta pluss el och alla andra räkningar. Kvar till mat och hygien finns knappt 1500 kr. Över till läkarvård, tandvård, kläder/skor, glasögon och medeciner finns inte.
    Du kan ansöka om extra pengar för läkarbesök, mediciner och säsongs kläder.
    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Anonym (vakna!)
    April barn skrev 2012-03-19 14:07:46 följande:
    Jag tycker det är löjligt att påstå att vissa är fattiga i Sverige, har själv levt på försörjningsstöd under en kort period och naturligtvis kan man inte unna sig massa nya kläder eller elektronikprylar men det ska man inte kunna heller då! Jag kunde ändå köpa all vår mat ekologisk så att påstå att vi var fattiga är bara okunskap. Det handlar mycket om föräldrar eller vuxna som inte vet hur man hanteras med pengar, de rinner mellan fingrarna på dem.
    Ta och res till Haiti eller något och prova på att bo där ett par månader så kanske ni slutar gnälla på hur "fattiga" vi är i Sverige sedan!
    Det är en stor skillnad att leva på försörjningsstöd en kort period och att tvingas göra det en längre tid. Att leva på lägsta accepabla nivån en längre tid påverkar människor. Det är inte okej att man ska behöva stå utanför samhället år efter år.

Man anser att människor antingen är närande eller tärande och de sk tärande, de som inte jobbar, betalar MER i skatt. Varför? Det är de facto så att även de som jobbar utnyttjar välfärden såsom skolor, vägar, parker, idrottsanläggningar, läkare, bibliotek etc, etc. etc. Varför ska de svaga i samhället betala mer till välfärden som vi alla på ett eller annat sätt utnyttjar. Varför kan vi inte ge alla människor samma chans så vi kan bryta utanförskapet genom att vi gemensamt efter bärkraft bidrar och tar del när vi behöver under livets alla faser.
  • Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-19 14:16:16 följande:
    GODMORGON,SOVIT GOTT??
    Nej jag sover inte gott då jag har ständig smärta....vaknar typ 100 gånger per natt.
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:12:10 följande:
    Vad är en sopgubbe? Jag undrar ärligt!
     Om det är en renhållningsarbetare du menar så undrar jag varför du inte tror det finns någon över 55. Källa på det tack!!!
    Du vet fullkomligt solklart vad jag menar men du hittade bara ordmärkeri som enda angreppspunkt.
    Du får sitta i sandlådan för dig själv för det är tydli9gt att du inte står för det du tycker.
  • Annette 732
    April barn skrev 2012-03-19 14:18:20 följande:
    Med mina förutsättningar, på vilket sätt hade jag bättre förutsättningar än någon annan med exakt samma försörjningsstöd?

Då funderar ju jag på hur/varför du inte får ut mer än så? Har du barn familj? Då kan du ansöka för mer pengar än så.

Du kan ansöka om extra pengar för läkarbesök, mediciner och säsongs kläder.
    ja varför får jag inte mer än så? jo därför att de räknar på ett visst sätt när de beräknar sjukersättning(sjukpension) precis som de räknar mammapeng på ett annat sätt...
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-19 14:12:04 följande:
    Även akademiker är utan jobb, även akademiker lever på försörjningsstöd så att alla arbetslösa ska bli akademiker är verkligen ingen lösning på arbetslöshetsproblemet.

I och med att sysselsättningen sjunkit till rekordlåga nivåer så har gruppen arbetslösa blivit alltmer heterogen och med individer från alla samhällslager. Gruppen har blivit alltmer lik den större gruppen med individer som har arbete. Konkurrensen om varje jobb har hårdnat och det blir överskott på personal eller individer inom olika branscher vid olika tidpunkter. Tidigare har alltid akademiker och framför allt vårdpersonal haft väldigt stora möjligheter att få jobb. Nu vet alla hur det ser ut för akademikerna, utom för dem som har spetskompetens vill säga. Inom vårdsektorn har man kunnat läsa om landsting som periodvis säger upp personal.

En intressant artikel: "Det sociala priset för att vara arbetslös eller socialbidragsberoende är betydligt högre än för en student eller förtidspensionär. Och det allra mest upprörande är när vuxna, arbetsföra människor inte kan försörja sig själva.
    -Vi tycker att alla ska jobba. Problemet är att det inte finns jobb för alla.
    På 1980-talet när Sverige hade extremt låg arbetslöshet, ner mot två procent, pratade politikerna mycket om full sysselsättning. Idag, när arbetslösheten drar sig upp mot tio procent och det faktiskt inte finns jobb är kraven på den enskilde högre.
    -Vi skuldbelägger mer och ser förklaringar i personliga egenskaper.
    Som en del av detta ligger den tydliga trenden med aktivering som villkor för att få bidrag."

www.smp.se/nyheter/valet_2010/hogt-socialt-pr...
  • Paksenarrion

fast man får inte mer än sina 6700netto om man bor med någon som har en inkomst. Bra? Dåligt? Jag vet inte

Å ena sidan anser jag att man ska klara en normalhyra + allt annat på sin försörjning utan att behöva "ta" pengar ifrån någon annan. Å andra sidan anser jag att man självklart hjälps åt om man bor ihop med en partner...

• Annette 732
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 14:19:22 följande:
    Nej jag sover inte gott då jag har ständig smärta....vaknar typ 100 gånger per natt.
    nja jag tänkte väl mer på att du och jag pratade mycket i tråden inatt,på sidan 147-149....Cool
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?