• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (Soc)

Om man är för sjuk för att jobba, är man inte för sjuk för att göra nöjen då? Så få borde pengarna räcka fint till er?

• Anonym (zzzz)
    Anonym (Soc) skrev 2012-03-19 15:07:17 följande:
    Om man är för sjuk för att jobba, är man inte för sjuk för att göra nöjen då? Så få borde pengarna räcka fint till er?
    hört talas om livskvalitet?
  • Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-19 14:58:48 följande:
    el för 583kr för en etta är för mycket!
     runt 150kr/månad kostar en etta på cirka 45kvm i el per månad.
    Ja det är på tok för mycket, men när inte elbolagen kollar vad problemet är inte heller hyresvärden.  Jag har grannar som har tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, flera datorer, tv:n, stereon, x-box och ja alla tekniska prylar som går att ha och dem har 3-5 rummare och dem har lägre el räkningar. Min lägenhet är på 47 kvadrat.
  • Anonym
    Anonym (Soc) skrev 2012-03-19 15:07:17 följande:

Sa du........och avslöjade din okunnighet om kroniska sjukdomar.
  • Anonym
    April barn skrev 2012-03-19 14:37:21 följande:
    Men vadå samma förutsättningar, ni säger ju att pengarna inte räcker. Jag säger att de gör det, om jag klarar av att gott och väl betala räkningar köpa fin mat och gå till läkaren på socialbidrag så räcker ju pengarna.
    Vi har exakt samma förutsättningar = samma inkomst. Jag valde sedan att prioritera inkomsten och alla klarar tydligen inte av det.
    På vilket sätt menar du att någon annan inte skulle klara det?

Jag förstår inte riktigt, här har ni en föredetta "fattig" som säger att det är inte så lite pengar om man är ordentlig med ekonomin, men jag räknas inte eller vadå?
    Det är jättebra att du klarade dig så bra som du gjorde.
    Men när man diskuterar fattigdom kan man inte diskutera i av vad man känner. Du som per definition var fattig kände dig inte som det och det finns exempel i tråden på höginkomsttagare som kände sig fattiga för att de inte hade råd.

En grundförutsättning är mao att man diskuterar utifrån de definitioner som finns och enligt den var du det. Nu är det mycket skuld och skam förknippat med fattigdom och endast din stolthet hindrar dig att erkänna att du faktisk var fattig. Att du inte kände dig fattig förtar inte att det de facto finns de som är fattiga i Sverige.
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 15:09:59 följande:
    Ja det är på tok för mycket, men när inte elbolagen kollar vad problemet är inte heller hyresvärden.  Jag har grannar som har tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, flera datorer, tv:n, stereon, x-box och ja alla tekniska prylar som går att ha och dem har 3-5 rummare och dem har lägre el räkningar. Min lägenhet är på 47 kvadrat.

Hur är det med frysen, en dålig frys kan vara en eltjuv av rang.

Och har du saker stående på stand by, sluta med det direkt i så fall.  
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:47:27 följande:
    Jag menar att om Klara stannar kvar i Byhåla utan att försöka förändra någon som gör att hennes förutsättningar till arbete ökar så tar hon inte ansvar över sitt eget liv.

Vad hade Klara gjort om vi inte hade bidrag? Att "inte vara sådär jättesmart och ha halvdana betyg" är väl inte någon anledning till att inte rycka upp sig och ta tag i sin egen försörjning.

Nu vill jag veta hur du skall hjälpa Klara!
    Jag har gett dig förutsättningarna. Förklara nu vilka förutsättningar du anser att hon har men som hon inte tar.
  • Anonym (Soc)

Sjuk för att jobba men frisk nog för att åka på ex semester som staten står för?

• Annette 732
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 15:09:59 följande:
    då ÅKER du till elbolaget och pratar med dem öga mot öga,det funkar,jag har gjort det.
  • April barn
    Annette 732 skrev 2012-03-19 15:06:59 följande:
    SUCK,ja visst har han det,men vi har inte gemensam ekonomi,han sköter sitt och jag sköter mitt.
    ja jag är vuxen och 35år gammal och vad jag vet går det inte att hitta mindre än en etta och de ligger runt 4.000kr i hyra i dagens sverige.
    Ja visst, men du tycker inte det är rimligt att sambon kanske hjälper till lite om den andra inte ens har råd att köpa tex mediciner?

WHAT i dagens Sverige? Vi betalar 4 400:-/månad för vår 3a på 80 kvadrat!!
    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?