• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    April barn skrev 2012-03-19 14:18:20 följande:
    Med mina förutsättningar, på vilket sätt hade jag bättre förutsättningar än någon annan med exakt samma försörjningsstöd?

Då funderar ju jag på hur/varför du inte får ut mer än så? Har du barn familj? Då kan du ansöka för mer pengar än så.

Du kan ansöka om extra pengar för läkarbesök, mediciner och säsongs kläder.
    Du skriver inte dina EXAKTA förutsättningar så det är en omöjlig fråga att besvara. Men varsågod, beskriv uttömande HELA livssituationen inkl ALLA inkomster och utgifter.
  • April barn
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-19 14:18:24 följande:
    Det är en stor skillnad att leva på försörjningsstöd en kort period och att tvingas göra det en längre tid. Att leva på lägsta accepabla nivån en längre tid påverkar människor. Det är inte okej att man ska behöva stå utanför samhället år efter år.

Man anser att människor antingen är närande eller tärande och de sk tärande, de som inte jobbar, betalar MER i skatt. Varför? Det är de facto så att även de som jobbar utnyttjar välfärden såsom skolor, vägar, parker, idrottsanläggningar, läkare, bibliotek etc, etc. etc. Varför ska de svaga i samhället betala mer till välfärden som vi alla på ett eller annat sätt utnyttjar. Varför kan vi inte ge alla människor samma chans så vi kan bryta utanförskapet genom att vi gemensamt efter bärkraft bidrar och tar del när vi behöver under livets alla faser.
    Fast å andra sidan får vi inte så hemskt mycket mer pengar nu på föräldrapenning och 20% arbete. Men jag anser oss absolut inte fattiga, för vi har prioriterat våra utgifter.

Sen kan jag säga att de som tjänar mycket betalar mer i skatt än de som tjänar lite, så du vet. Det där med att man sänkt skatterna för de rika är bara den vanliga skrämselpropagandan från sossarna.
    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Anonym (Maja)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-19 14:18:24 följande:
    Det är en stor skillnad att leva på försörjningsstöd en kort period och att tvingas göra det en längre tid. Att leva på lägsta accepabla nivån en längre tid påverkar människor. Det är inte okej att man ska behöva stå utanför samhället år efter år.

Man anser att människor antingen är närande eller tärande och de sk tärande, de som inte jobbar, betalar MER i skatt. Varför? Det är de facto så att även de som jobbar utnyttjar välfärden såsom skolor, vägar, parker, idrottsanläggningar, läkare, bibliotek etc, etc. etc. Varför ska de svaga i samhället betala mer till välfärden som vi alla på ett eller annat sätt utnyttjar. Varför kan vi inte ge alla människor samma chans så vi kan bryta utanförskapet genom att vi gemensamt efter bärkraft bidrar och tar del när vi behöver under livets alla faser.
    Vad menar du med att de som inte jobbar betalar MER i skatt eftersom de som jobbar utnyttjar skolor och bibliotek. Hur betalar de svaga MER till välfärden?? Vilken tankevurpa!!
  • April barn
    Annette 732 skrev 2012-03-19 14:20:05 följande:
    ja varför får jag inte mer än så? jo därför att de räknar på ett visst sätt när de beräknar sjukersättning(sjukpension) precis som de räknar mammapeng på ett annat sätt...
    Du svarade inte riktigt på mina frågor men....
    Anonym skrev 2012-03-19 14:22:37 följande:
    Du skriver inte dina EXAKTA förutsättningar så det är en omöjlig fråga att besvara. Men varsågod, beskriv uttömande HELA livssituationen inkl ALLA inkomster och utgifter.
    Hur kan du då säga att alla inte har lika bra förutsättningar som jag hade?
    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Anonym (vakna!)
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 14:12:50 följande:
    Jag håller med dig 13000 kr är mer är vad jag har i aktivitetsersättning. Jag får ut mellan 8-9000 per månad och därifrån ska man då betala hyra 4000 på en liten etta pluss el och alla andra räkningar. Kvar till mat och hygien finns knappt 1500 kr. Över till läkarvård, tandvård, kläder/skor, glasögon och medeciner finns inte.
    Soc godkänner hushållskostnader på 890 kronor och el. Sen får man 2830 kronor som vuxen att klara sig på. Nu vet jag inte vad du har för elkostnad men så enorm kan den inte vara i en 1:a. Men är den inte högre än 300 kr/månad så kommer du upp över normen även om du en månad får ut 8000.
  • Annette 732
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:25:12 följande:
    Vad menar du med att de som inte jobbar betalar MER i skatt eftersom de som jobbar utnyttjar skolor och bibliotek. Hur betalar de svaga MER till välfärden?? Vilken tankevurpa!!
    är det det? jag betalar 2.000kr i skatt på en inkomst på 8.500kr före skatt
    varför tjatar då vi pensionärer om att vi betalar mer skatt än en löntagare med samma inkomst?
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:15:15 följande:
    Man vad vill DU göra med Klara? Följa henne till soc och låta någon annan försörja henne hela livet?
    Vad är DIN lösning för Klara? Jag är uppriktigt nyfiken då du bara avfärdar mina lösningar men kommer inte med några egna.
    Jag undrar fortfarande...
  • Anonym
    April barn skrev 2012-03-19 14:25:51 följande:
    Du svarade inte riktigt på mina frågor men....
    Hur kan du då säga att alla inte har lika bra förutsättningar som jag hade?
    Jag påminner dig om vad du själv skrivit:
    "Jag tycker det är löjligt att påstå att vissa är fattiga i Sverige, har själv levt på försörjningsstöd under en kort period och naturligtvis kan man inte unna sig massa nya kläder eller elektronikprylar men det ska man inte kunna heller då! Jag kunde ändå köpa all vår mat ekologisk så att påstå att vi var fattiga är bara okunskap. Det handlar mycket om föräldrar eller vuxna som inte vet hur man hanteras med pengar, de rinner mellan fingrarna på dem.
    Ta och res till Haiti eller något och prova på att bo där ett par månader så kanske ni slutar gnälla på hur "fattiga" vi är i Sverige sedan!"

DU kunde handla all mat ekologisk. DU fick det att gå ihop. DU DU  DU.
    DU fattar inte att alla inte har de förutsättningarna?
    Nähä. Trist människosyn du har som går ut på att alla har det som du...
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:25:12 följande:
    Nix det är det inte.
    Sätt in dig i samhällsekonmi så inser tom du att det stämmer...
  • Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-19 14:22:16 följande:
    nja jag tänkte väl mer på att du och jag pratade mycket i tråden inatt,på sidan 147-149....Cool
    Jo vi gjorde ju det, men jag kan inte gå lägga mig tidigt då jag vet att jag inte kan sova för at jag har ont.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?