• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • puss
    Anonym skrev 2012-03-19 13:44:50 följande:
    FÖRKLARA hur vi ska bygga ett samhälle på enbart akademiker.

FÖRKLARA vilka det är som ska tömma dina sopor, akademiker?

FÖRKLARA vilka det är som ska ta betalt i kassan! Akademiker?

Nej just det. Det går bra att slänga ur sig rena gallimatias utan att ha någon som helst tanke bakom det annat än att det är så jäkla PK:

och är man kassajobbare eller sopgubbe behöver man kanske inte bli nåt akademinst, för då har man ju jobb.
    Easy cum easy go
  • Anonym
    puss skrev 2012-03-19 13:53:04 följande:
    man KAN ju vara det som kallas flexibel. man MÅSTE inte bara jobba i kassa hela sitt liv. om man tänker lite längre.
    Vad har det med saken att göra?
    Eftersom du lägger dig i diskussionen kan du förklara detta med annat än med spydigheter även om det går emot din natur.
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-19 13:51:57 följande:
    Sophämtningen har inget med fattigsverige att göra utan är ett genuint miljötänk bakom.

www.skanskan.se/article/20120313/MALMO/703129...

Ska man resonera vidare på detta måste det vara ett framsteg eftersom det här kommer att bidra till att fler får jobb förutom att miljön upplevs som trevligare! Win-win med andra ord.
    stackars hästar vet du hur många gåånger de skulle få springa fram och tillbaka till soptippen?
  • Anonym (Maja)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-19 13:38:59 följande:
    För högskoleplatser finns det gott om, eller hur? Alla får låna från CSN, alla kan flytta till annan ort och studera, ingen är sjuk, alla har samma möjligheter, det är bara viljan som behövs... *suck*

Menar du att alla jobb kräver utbildning? Det påminner mig om den där kirurgen man skrev om i tidningen för något år sen som bara kunde jobba 50% i sitt jobb, han skulle man få in på heltid på Samhall tänkte man... Det var väl en bra íde, vi plockar bort en kompetent kirurg eftersom han inte kan göra heltidsarbete, och stoppar in honom på Samhall så han kan jobba heltid med att tömma hundlatriner och klippa gräs... Snacka om att göra nytta för utbildningen i det fallet, eller hur?
    Jag har absolut inte skrivit någonstans att alla jobb kräver utbildning. Jag skrev i mitt första inlägg att många verkade ovilliga till att studera,flytta eller att ta ansvar över sitt eget liv.

Jag tror (och hoppas) att det är en ytterst liten % av sveriges befolkning som är helt oförmögna att ta ansvar över sitt eget liv. Ändå är de dessa få exempel som dras upp hela tiden. Konstigt tycker jag.
  • Anonym
    puss skrev 2012-03-19 13:54:09 följande:
    och är man kassajobbare eller sopgubbe behöver man kanske inte bli nåt akademinst, för då har man ju jobb.
    Vad är akademist?
    Jag undrar ärligt.

Om det är akademiker du menar så ska du då ta i beräkningen att det inte finns en enda sopgubbe över 55. Ska de sätta sig på skolbänken då menar du?
    Samma i kassan, hur många äldre, +40 hittar du där?

Du för ett cirkelresonemang. Det finns MÅNGA som inte KAN studera av olika anledningar därför ska de slåss om de få okvalificerade jobb som "tillåts" vara kvar och om de inte får de ska de göra det de inte kan - studera.
    Grattis att du svalt en kollapsad utbildningspolitik med hull och hår. Vägen ut ur arbetslöshet stavas INTE utbildning trots att det är vad ett antal regeringar (oavsett färg) försökt hamra in i oss. Kontentan av den politik som förts är att vi har arbetslösa akademiker...
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-19 09:28:35 följande:
    Om du har så mycket insikt i hur det är att vara fattig är det nu dags att odla den empatiska förmågan och inse att alla inte har dina förutsättningar eller förmågor.
    Nationaliteten har verkligen inte med den här diskussionen att göra. Vill du ha gehör för smygrasistiska åsikter finns det otaliga trådar att ventilera det i.

Faktum kvarstår att om alla skulle planera och agera för att klara sig två år utan inkomst skulle Sveriges ekonomi kollapsa.  Visst är det vackert att skandera att det är dags att alla ska ta sitt ansvar!
    Har man dock lite lite tankeförmåga inser man att det finns en hel del att ta hänsyn till, att det inte räcker med den PK-parollen.

* Alla har inte förutsättningar att lägga undan så mycket pengar och än färre kommer det att bli med det senaste förslaget om lönedumpning och ungdomslöner på 13000 för personer under 25 (hur många har inte familj i den åldern?)

* Alla har inte jobb och ska inte ha. Vi behöver arbetslöshet för att Sveriges ekonomi inte ska kollapsa. Den dagen alla har jobb kommer bla inflationen att galoppera.

* I ett civiliserat samhälle tar man hand om sina medborgare, man skriker inte SKYLL DIG SJÄLV till dem som inte lyckats i utbildningens och jobbens lotteri. Alla kan inte och ska inte kunna lyckas,  vi behöver lågavlönade av samma orsaker som ovan.

*  Det skamligaste i det här "alla ska ta ansvar" är att den bygger på skuld - och skambeläggning. Det här är det största sveket av dem alla. Att vi gnuggar in i fattigas medvetande att de är deras eget fel därför att de inte tagit ANSVAR! Att fattigdomen har många orsaker folk inte rår för struntar vi fullkomligt i. Alla fattar ju att man blir fattig om man köper gucciväskor fastän man inte har råd! För det är det som präglar diskussionen, en påhittad lyxkonsumtion så att vi slipper ta ställning till de verkliga problemen. Att det mesta beror på att folk är så snåla att de gråter när de skiter och till varje pris vill ha några kronor mer i plånboken.

Det ylas i högans sky hur många skattekronor som går till socialbidrag men man glömmer medvetet alla skattekronor man själv konsumerar. Tex att man inte betalar dagis efter vad det kostar (hundratusentals kronor). Man är lika mycket parasit som man beskyller andra för bara det att man blundar för sina egen parasitering och ger sig på de som är sårbarast. Varför? För att det är enkelt, för att det redan är skyldiga, för att de inte är en tillräckligt stor andel för att kunna göra sin röst hörd i politiken, för att fattigdom alltid har och alltid kommer att vara skamligt och alla vet att man har moralisk och etiskt rätt att ge sig på den förtappade.
    fast 13.000kr är ju mer än vad jag som sjukpensionär och 35år gammal har!!!!!
    jag har bara 6.700kr att leva på.
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-03-19 13:44:50 följande:
    FÖRKLARA hur vi ska bygga ett samhälle på enbart akademiker.

FÖRKLARA vilka det är som ska tömma dina sopor, akademiker?

FÖRKLARA vilka det är som ska ta betalt i kassan! Akademiker?

Nej just det. Det går bra att slänga ur sig rena gallimatias utan att ha någon som helst tanke bakom det annat än att det är så jäkla PK:
    Men vad du snöat in dig på akademiker! Nu skall du få veta något nytt......man måste inte utbilda sig på högskolan utan det finns en mängd andra vägar att gå. Kul att kunna lära dig något :)
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 13:55:09 följande:
    Jag har absolut inte skrivit någonstans att alla jobb kräver utbildning. Jag skrev i mitt första inlägg att många verkade ovilliga till att studera,flytta eller att ta ansvar över sitt eget liv.

Jag tror (och hoppas) att det är en ytterst liten % av sveriges befolkning som är helt oförmögna att ta ansvar över sitt eget liv. Ändå är de dessa få exempel som dras upp hela tiden. Konstigt tycker jag.
    Men om du tänker efter är det då så konstigt?

Ta ett hypotetiskt fall med Klara i Byhålan som inte är sådär jättesmart, har halvdana och kommer inte in på den utbildning hon vill. Ska vi tvinga henne att bli lärare för där kommer ju alla in?

Sen får hon inget jobb eftersom hon saknar högre utbildning. Vart ska hon flytta? Till vilket boende? Vilken hyresvärd tackar ja till henne utan inkomst? Ingen, inte ens rumsuthyrare tar henne på vinst och förlust.

Menar du att hon är ovillig och oansvarig?
    "Klara" är riktigt vanlig.

Det sista håller jag med dig om, att det handlar om en försvinnande liten andel som är TOTALT oförmögna och det är tråkigt att man tar dessa som förevändning för att anklaga det stora flertalet.
  • Annette 732
    Donum skrev 2012-03-19 10:41:13 följande:
    Ja? De hänvisar till SCB:s "ekonomiskt utsatta hushåll". Inte "fattigdom". 

Om man ställer frågan "Hur kan ni påstå att det inte finns fattigdom i Sverige?" så måste man utgå ifrån att man får svar på den frågan, även svar som man själv inte gillar. Vill man inte ha svar, så ställer man inte frågan. Att TS i efterhand bestämmer att frågan bara gäller om man använder sig av den definition av fattigdom som TS gillar, så är man inte ett dugg intresserad av diskussion.  
    i tråden handlar om fattigdom,inte en viss fattigdom utifrån någon organisation som SCB eller rädda barnen eller någon annan har tagit fram,utan fattigdom överlag!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 13:42:11 följande:
    Många människor är inte arbetslösa år efter år däremot återkommer de till arbetslöshet gång efter gång.

En del får kortare anställningar, är arbetslösa ett tag, får en ny kortare anställning, många har lönebidrag och återkommer till arbetslöshet när det blir dags för arbetsgivaren att betala mer av lönen, många blir provanställda med diverse bidrag till arbetsgivaren när det sedan är fråga om fortsatt anställning så åker de ut och en ny tas in som provanställd. 

Så går det till i ALliansens anda att rensa bort hittepåjobben...
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?