• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-03-19 13:10:52 följande:
    Titta närmare på vilka arbeten som är heltid och hur många det är, titta också på hur många det är som inte kräver någon form av yrkesutbildning antingen högskola eller annan yrkesutbildning.

Det måste bara gälla arbeten som man kan bli självförsörjande på.

Man kan inte flytta iväg väldigt långt för att jobba extra som telefonförsäljare några timmar per kväll?
    Precis...då får man utbilda sig. Alltså man kan ju inte förvänta sig av ett samhälle att det skall skapas 400 000 jobb till människor som inte har någon form av utbildning.
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 13:10:38 följande:
    Fast det finns andra alternativ än högskoleutbildning. Har redan tipsat om KY-utbildning. Har tre stycken på mitt jobb som fått anställning här efter att de haft sin praktik här när de utbildade sig på KY.

Men du verkar ha låst fast dig vid tanken att det absolut inte finns några jobb och att plugga verkar ju inte vara ett alternativ så jag vet inte riktigt vad du förväntar dig av samhället?

Vill du att sossarna tar över och skapar "hittepåjobb" som man inte behöver någon utbildning för? Eller vill du att de höjer bidragen så du slipper ta ansvar för ditt liv?

Vad är det du vill egentligen?
    Håhåjaja... Att vara saklig är svårt...
    INGEN har påstått att det inte finns jobb, det finns bara inte jobb till ALLA arbetslösa.  Riktigt stor skillnad på det och det du påstår "jag har tre bekanta som fått jobb".

Sossarna är INTE ensamma om hittepåjobb. Alliansen är DUKTIGARE på det än tidigare regeringar.
    Alliansen öser dessutom ut enorma mängder bidrag till företagen för att dessa ska ta emot hittepåjobbarna.
    Kommentarer på det?
  • Faber
    Fast det finns andra alternativ än högskoleutbildning. Har redan tipsat om KY-utbildning. Har tre stycken på mitt jobb som fått anställning här efter att de haft sin praktik här när de utbildade sig på KY.

Men du verkar ha låst fast dig vid tanken att det absolut inte finns några jobb och att plugga verkar ju inte vara ett alternativ så jag vet inte riktigt vad du förväntar dig av samhället?

Vill du att sossarna tar över och skapar "hittepåjobb" som man inte behöver någon utbildning för? Eller vill du att de höjer bidragen så du slipper ta ansvar för ditt liv?

Håller med. Under 90-talet befann jag mig på ett hittepåjobb, att bära ris vid röjning av den lokala idrottsklubben gjorde mig väldigt attraktiv i ögonen på presumtiva arbetsgivare....

AMSjobb, beredskapsjobb, plussjobb, same shit different name. I bästa fall utgör de förvaring, i värsta konkurrerar de med med enklare legitima jobb. Hur någon kan försvara dessa vuxendagis övergår mitt förstånd.
    Artibus et armis recuperatur gloria
  • Anonym

Jag pratar om de som faktiskt inte klarar av att studera på nivå över gymnasieutbildning, hade det varit en självklarhet hade fler redan studerat istället för att ha valt att arbeta på arbeten som inte kräver utbildning.

Varför tas det alltid för givet att alla faktiskt har förmåga att tillgodogöra sig högre utbildning, Sverige ligger relativt högt i internationell statistik med 42% som har högskoleutbildning.

www.google.se/url&rct=j&q=h%C3%B6gskoleutbildning%20statistik&source=web&cd=6&sqi=2&ved=0CEQQFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.ekonomifakta.se%2Fsv%2FFakta%2FUtbildning-och-forskning%2FUtbildningsniva%2FHogskoleutbildade-25-34-ar%2F&ei=lyRnT5LvAc2B4ASqk8XqBw&usg=AFQjCNFd7IWkAeLj_Sz5vPxZxCkX32Lk4Q
  • Lonlely Wolf
    Donum skrev 2012-03-19 12:53:17 följande:
    Vad tror du att det beror på att somliga människor lyckas skaffa sig ett jobb medan somliga inte alls lyckas med det?

Har du inte tänkt på att somliga kan ha förhinder och ta all jobb som bjuds.  Jag kan inte ta alla jobb som finns. Jag har haft ständig smärta i kroppen i 40 år. Har stela leder söndervärkta muskler.

Det finns många orsaker till att man kanske inte kan ta ett jobb som erbjuds.

Men jag håller med om att det finns människor som bara vill gå och dra på bena i stället för att jobba

Tänk bara före innan att det finns sjukdommar av alla möjliga slag som gör att vissa inte kan jobba.

Sen måste man tänka på att endel människor får jobb via familjen, släkten, vänner dom behöver inte överhuvudtaget vara och tjaffsa med arbetsförmedlingen för att få ett jobb.
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-03-19 13:14:22 följande:
    Återstår då "endast" 325 000.  Menar du att det finns så många jobb på "andra sajter"?

Vad jag menar och som du VERKLIGEN inte förstår är att det inte finns jobb till alla hur mycket man än idisslar om att arbetslösa är lata och oansvariga som sitter på sina byxbakar.
    Du visar det tydligt genom att påskina arr AF´s 75 000 jobb betyder att alla får jobb som vill.
    Det handlar öht inte om länkar, sluta spela offer, utan att du ska kunna vara trovärdig.

Ditt ältande om ansvar och ansträgningar hör hemma i 60-talets Sverige när alla verkligen fick jobb. Idag fyller dessa argument bara ett enda syfte - att skuldbelägga.

Säg mig. Vad händer med Sveriges ekonomi då alla har jobb?
    Du som förespråkar detta SKA kunna svarta på den här enkla frågan.
    Jag menar absolut inte att det finns jobb till alla. Jag vet mycket väl att det inte skulle fungera om alla har jobb. Problemet uppstår när det är samma människor som står utanför arbetsmarknaden år ut och år in.

Jag menar att man har ett egert ansvar att vara attraktiv på marknaden och du menar att ansvar hör hemma på 60-talet.
  • Border
    puss skrev 2012-03-19 13:13:07 följande:

telefonsäljare måste vara trevliga. de anställer inte vilka som helst.

Ja, och man måste prestera - sälja med andra ord. Jag jobbade som telefonförsäljare under knappt ett års tid. Det var bara fokus på pengar och att vi anställda skulle sälja, sälja, sälja! det spelade ingen roll om man ringde till någon som skrek åt en att dra åt helvete och sen slängde på luren i örat på en. Man skulle sälja till ALLA. Folk sparkades till höger och vänster och slutligen blev det min tur. Jag var en av toppsäljarna men sålde inte till ALLA jag ringde
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 13:17:36 följande:
    Precis...då får man utbilda sig. Alltså man kan ju inte förvänta sig av ett samhälle att det skall skapas 400 000 jobb till människor som inte har någon form av utbildning.
    För högskoleplatser finns det gott om, eller hur? Alla får låna från CSN, alla kan flytta till annan ort och studera, ingen är sjuk, alla har samma möjligheter, det är bara viljan som behövs... *suck*

Menar du att alla jobb kräver utbildning? Det påminner mig om den där kirurgen man skrev om i tidningen för något år sen som bara kunde jobba 50% i sitt jobb, han skulle man få in på heltid på Samhall tänkte man... Det var väl en bra íde, vi plockar bort en kompetent kirurg eftersom han inte kan göra heltidsarbete, och stoppar in honom på Samhall så han kan jobba heltid med att tömma hundlatriner och klippa gräs... Snacka om att göra nytta för utbildningen i det fallet, eller hur?
  • puss
    hallonfot skrev 2012-03-19 13:36:19 följande:
    Ja, och man måste prestera - sälja med andra ord. Jag jobbade som telefonförsäljare under knappt ett års tid. Det var bara fokus på pengar och att vi anställda skulle sälja, sälja, sälja! det spelade ingen roll om man ringde till någon som skrek åt en att dra åt helvete och sen slängde på luren i örat på en. Man skulle sälja till ALLA. Folk sparkades till höger och vänster och slutligen blev det min tur. Jag var en av toppsäljarna men sålde inte till ALLA jag ringde

dumt av dom at sparka dig då. rätt åt dom haha.
    Easy cum easy go
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 13:32:59 följande:
    Jag menar absolut inte att det finns jobb till alla. Jag vet mycket väl att det inte skulle fungera om alla har jobb. Problemet uppstår när det är samma människor som står utanför arbetsmarknaden år ut och år in.

Jag menar att man har ett egert ansvar att vara attraktiv på marknaden och du menar att ansvar hör hemma på 60-talet.
    Men det är väldokumenterat att de som en gång varit arbetslös har svårare att få jobb och anledningen är den som du speglar, att det är arbetslösa som är lata och inte tar sitt ansvar!
    Det måste du väl känna till?

Sluta förvrida mitt budskap till något som inte är!
    Jag bemötte DITT påstående om att arbetslöshet BARA handlar om egenansvar är något som hör hemma på 60-talet!
    Det du försöker vrida det till är absurt men jag antar att det är för att du faktiskt inte har någon substans i dina påståenden och därför tvingas att ta till så radikala grepp för att "kamma hem"diskussionen.
    Well, det funkar inte. Gör om och gör rätt.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?