• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Donum
    Anonym (definitioner) skrev 2012-03-19 11:01:24 följande:
    det finns inte en definition av fattigdom, det finns många, såväl från myndigheter som etablerade organisationer. TS har sent i natt efter många inlägg valt att lägga till en sådan definition i trådstarten. Givetvis är definitionen en förutsättning för att kunna diskutera utan att prata förbi varandra. Jag som har erfarenhet av tredje världen och  arbete med kontakt med utslagna (tolka inte som socialbidragstagare) här i Sverige skulle i annat fall aldrig tänka på ex försörjningsstöd som definition av fattigdom. Allra minst som ett antal doktorander i min omgivning - inte särskilt låg social position i mina kretsar - i åratal levt på mindre pengar än vad försörjningsstöd ger. 

Vore för övrigt tacksam om du skrev en signatur; jag ser på stilen att dina inlägg återkommer gång efter gång men det är svårare att hålla tråden när det inte är helt säkert vem som skriver och intryck av svartvitt, ickeanalytiskt resonemang och upprepade halmdockeargument eller anklagelser om oempatiskt förhållningssätt, rentav psykopati (sic) riktade mot personer som inte helhjärtat instämmer i det egna urvalet av lämplig definition riskerar att riktas åt fel håll.
  • Anonym (Dummast!)
    Anonym skrev 2012-03-17 15:56:12 följande:
    Om man är fattig i Sverige får man skylla sig själv, detta är inte ett u-land. Vi har det väldigt bra i Sverige, bostadsbidrag, barnbidrag, a-kassa, och en mängd annat. Inte alla länder som har det. 
    Det var bland det dummaste jag hört. Så du menar att barn helt enkelt får skylla sig själva ?
    Ja dom har ju så himla mkt val liksom!!!
  • Anonym
    det finns inte en definition av fattigdom, det finns många, såväl från myndigheter som etablerade organisationer. TS har sent i natt efter många inlägg valt att lägga till en sådan definition i trådstarten. Givetvis är definitionen en förutsättning för att kunna diskutera utan att prata förbi varandra. Jag som har erfarenhet av tredje världen och  arbete med kontakt med utslagna (tolka inte som socialbidragstagare) här i Sverige skulle i annat fall aldrig tänka på ex försörjningsstöd som definition av fattigdom. Allra minst som ett antal doktorander i min omgivning - inte särskilt låg social position i mina kretsar - i åratal levt på mindre pengar än vad försörjningsstöd ger. 

Vore för övrigt tacksam om du skrev en signatur; jag ser på stilen att dina inlägg återkommer gång efter gång men det är svårare att hålla tråden när det inte är helt säkert vem som skriver och intryck av svartvitt, ickeanalytiskt resonemang och upprepade halmdockeargument eller anklagelser om oempatiskt förhållningssätt, rentav psykopati (sic) riktade mot personer som inte helhjärtat instämmer i det egna urvalet av lämplig definition riskerar att riktas åt fel håll.
    Varför jämför du doktorander med de som lever på försörjningsstöd många gånger pga låglönejobb, arbetslöshet, sjukdom, de som av olika skäl inte lyckats något vidare i sin utbildning?

Att doktorera är väl i högsta grad något frivilligt som man väljer efter att man har sin examen?
    Om personen som håller på med sitt doktorsarbete tycker att ekonomin är svår är det bara att jobba i stället.
    Du tror att de som lever i fattigdom har valt detta på samma sätt som den som valt att doktorera?

• Anonym

Har du några problem med att TS ger en av dessa? Vilka problem har du i så fall?
    Det är viktigt att veta för den fortsatta diskussionen.

Det går inte att jämföra världssvälten med fattigdom i sverige. Exportera sveriges fattiga till dessa länder. Är det en lösning tycker du?
    Importera en svältande människa och låt de fortsätta samma liv i Sverige. De kommer inte att få göra det länge eftersom våra myndigheter kommer att sätta stopp för det.
    Ergo: DU KAN INTE JÄMFÖRA VÄRLDENS FATTIGA MED SVERIGES.

Det är ett hån och endast ett uttryck för människoförakt, antagligen pga brist på empatisk förmåga.
  • Anonym (vakna!)

Jag skrev om definitionen redan första dagen men glömde skriva det även i trådstarten, vilket jag blev varse om igår kväll!

Inte bara absolut fattigdom påverkar människor och deras livschanser. Det gäller i högsta grad även relativ fattigdom. Ojämlikhet i sig påverkar nämligen människor, deras hälsa, deras livslängd, deras livssituation. Men det finns också en annan aspekt av varför ett relativt fattigdomsbegrepp är viktigt: det synliggör att människors livschanser påverkas av var i inkomstfördelningen man befinner sig. Det gäller alla, inte bara de fattigaste. Det är inte så att det bara är de “absolut fattiga” i ett samhälle som har sämre chanser till ett bra liv än alla andra. Även de som befinner sig strax ovanför dem har sämre livschanser, om än möjligen något mindre.

Hur regeringen ändrat definitionen för att förbättra statistiken:

Den svenska regeringen inriktade under våren sin kraft på att ändra fattigdomsdefinitionen. Nya indikatorer skulle frikoppla begreppet fattigdom från samhällets inkomstfördelning. På hemmaplan förbereddes samtidigt en ny fattigdomsstatistik, genom att Försäkringskassan lät utarbeta ett nytt, absolut fattigdomsmått som skulle kunna ersätta den gängse EU-definitionen. Med EU-definitionen har fattigdomen i Sverige ökat under senare år, från 9 procent 2004 till 13 procent 2008. Men med det nya måttet, däremot, har fattigdomen i stället minskat något.

På Europeiska rådets möte i juni gick den svenska regeringen segrande ur striden. EU-kommissionen fick acceptera en kompromiss. Sverige och andra kritiker gick med på ett fattigdomsmål, att minska antalet fattiga i EU med 20 miljoner människor, men det skedde till priset av att EU övergav den gemensamma, vetenskapliga definitionen av fattigdom. I stället beslutade Europeiska rådet att varje regering i fortsättningen ska få bestämma på egen hand hur fattigdom ska definieras och mätas. Nationella prioriteringar ska styra.

www.dn.se/debatt/regeringen-forsoker-dolja-okande-inkomstklyftor
  • Anonym
    Du känner dig träffad...
  • Solsikke

.

Är ni snälla att diskutera sakfrågan och inget annat. Det känns som det mest tjafsas i tråden just nu.

Tack!

/Moderator

.

~ Play it by ear ~
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 09:18:13 följande:
    Fast inte körde ni några vändor med släpkärra en 30-40 mil eller ännu längre bort?

Orden det är bara att flytta dit jobben finns gäller ju inte inom pendlingsavstånd. 

Ok orkade inte läsa tillbaka alt. Nej då får man hyra en stor lastbil men packa kan man ju göra själv iaf. Du får ju även dra av halva kostnaden för flytthjälp nu.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 12:00:40 följande:
    Ok orkade inte läsa tillbaka alt. Nej då får man hyra en stor lastbil men packa kan man ju göra själv iaf. Du får ju även dra av halva kostnaden för flytthjälp nu.
    De som lever på försörjningsstöd får inte dra av någon halva kostnad.

Beräkning av hur mycket man kan dra av är: Slutlig skatt-pensionsavgift-kyrkoavgift-begravningsavgift, summan som blir kvar är den högsta arbetskostnad man kan yrka avdrag för. 

• Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-03-18 21:11:11 följande:
    VAR finns jobben?

Har du problem med att förstå frågan?
    Vaddå VAR finns jobben?
    Det finns MASSOR med jobb om man har någon form av utbildning. Jag får erbjudanden om jobb på både monster och andra jobbsajter flera gånger i månaden.

Narurligtvis har man svårt att få jobb om ens högsta merit är att hoppat av grundskolan i åttan men då får man faktiskt sätta sig i skolbänken och läsa!

Jag har försökt läsa igenom tråden och blir skrämd över hur folk resonerar. Man vill inte flytta till jobben, man vill inte plugga, man vill inte praktisera utan man vill bara att någon helt plötsligt skall GE en ett jobb med topplön.

Sen är det lika skrämmande att vi har så många med psykiska problem trots att vi har så otroligt hög levnadsstandard i sverige! Man behöver inte jämföra med U-länder....en socialbidragstagare har oftast högre levnadsstandard än en arbetande i vilket annat land i östeuropa. Kanske även i de flesta andra europeiska länderna.

Det känns som att folk blir sjukskrivna av att det ställs högst normala krav på dem.
    Jag tror tyvärr att det bottnar i ett FÖR generöst bidragssystem under många år. Människor är inte vana att behöva ta ansvar för sitt egna liv utan har bara räknat kallt med att "någon annan" betalar hela tiden.

När det helt plötsligt ställs krav (sänkt a-kassa, svårare med sjukskrivning) så vet de inte vad de skall göra. De är helt enkelt inte vana att ta ansvar över sitt eget liv och sin egen försörjning. Det är fruktansvärt tragiskt att se hur sossarna med sin politik har tagit bort handlingskraften från så många människor.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?