Anonym (definitioner) skrev 2012-03-19 11:01:24 följande:
det finns inte en definition av fattigdom, det finns många, såväl från myndigheter som etablerade organisationer. TS har sent i natt efter många inlägg valt att lägga till en sådan definition i trådstarten. Givetvis är definitionen en förutsättning för att kunna diskutera utan att prata förbi varandra. Jag som har erfarenhet av tredje världen och arbete med kontakt med utslagna (tolka inte som socialbidragstagare) här i Sverige skulle i annat fall aldrig tänka på ex försörjningsstöd som definition av fattigdom. Allra minst som ett antal doktorander i min omgivning - inte särskilt låg social position i mina kretsar - i åratal levt på mindre pengar än vad försörjningsstöd ger.
Vore för övrigt tacksam om du skrev en signatur; jag ser på stilen att dina inlägg återkommer gång efter gång men det är svårare att hålla tråden när det inte är helt säkert vem som skriver och intryck av svartvitt, ickeanalytiskt resonemang och upprepade halmdockeargument eller anklagelser om oempatiskt förhållningssätt, rentav psykopati (sic) riktade mot personer som inte helhjärtat instämmer i det egna urvalet av lämplig definition riskerar att riktas åt fel håll.
Jag skrev om definitionen redan första dagen men glömde skriva det även i trådstarten, vilket jag blev varse om igår kväll!
Inte bara absolut fattigdom påverkar människor och deras livschanser. Det gäller i högsta grad även relativ fattigdom. Ojämlikhet i sig påverkar nämligen människor, deras hälsa, deras livslängd, deras livssituation. Men det finns också en annan aspekt av varför ett relativt fattigdomsbegrepp är viktigt: det synliggör att människors livschanser påverkas av var i inkomstfördelningen man befinner sig. Det gäller alla, inte bara de fattigaste. Det är inte så att det bara är de “absolut fattiga” i ett samhälle som har sämre chanser till ett bra liv än alla andra. Även de som befinner sig strax ovanför dem har sämre livschanser, om än möjligen något mindre.
Hur regeringen ändrat definitionen för att förbättra statistiken:
Den svenska regeringen inriktade under våren sin kraft på att ändra fattigdomsdefinitionen. Nya indikatorer skulle frikoppla begreppet fattigdom från samhällets inkomstfördelning. På hemmaplan förbereddes samtidigt en ny fattigdomsstatistik, genom att Försäkringskassan lät utarbeta ett nytt, absolut fattigdomsmått som skulle kunna ersätta den gängse EU-definitionen. Med EU-definitionen har fattigdomen i Sverige ökat under senare år, från 9 procent 2004 till 13 procent 2008. Men med det nya måttet, däremot, har fattigdomen i stället minskat något.
På Europeiska rådets möte i juni gick den svenska regeringen segrande ur striden. EU-kommissionen fick acceptera en kompromiss. Sverige och andra kritiker gick med på ett fattigdomsmål, att minska antalet fattiga i EU med 20 miljoner människor, men det skedde till priset av att EU övergav den gemensamma, vetenskapliga definitionen av fattigdom. I stället beslutade Europeiska rådet att varje regering i fortsättningen ska få bestämma på egen hand hur fattigdom ska definieras och mätas. Nationella prioriteringar ska styra.
www.dn.se/debatt/regeringen-forsoker-dolja-okande-inkomstklyftor