• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Om man är fattig i Sverige får man skylla sig själv, detta är inte ett u-land. Vi har det väldigt bra i Sverige, bostadsbidrag, barnbidrag, a-kassa, och en mängd annat. Inte alla länder som har det. 

• Anonym

Vi har också gratis grundskola och gymnasieskola, i många länder så kostar skola mycket pengar, så många barn går inte ens i skolan. 

• Anonym

Herregud, att gå på bio, eller gå till simhallen är inte en mänsklig rättighet. Buhu, cry me a river. Man är inte fattig bara för att man inte kan gå på bio. Att kalla någon för fattig bara för att man inte kan gå på bio är att kränka och håna de verkligt fattiga, de som dör av svält pågrund av att de inte har råd med mat. 

• Anonym

Finns gott om både ensamstående med eller utan barn, arbetslösa, sjukskrivna, pensionärer som faktiskt är fattiga.
    En del har kostnader som de dragit på sig innan de blev sjuka eller arbetslösa som de inte kan bli av med, kostnader för mediciner, glasögon, hörapparater, hjälpmedel mm mm gör så att pengarna inte räcker.

Alla ideella organisationer säger att det är ett helt annat klientel som tillkommit de senaste åren för att få matkassar, måltider, kläder och annat.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 16:00:09 följande:
    Herregud, att gå på bio, eller gå till simhallen är inte en mänsklig rättighet. Buhu, cry me a river. Man är inte fattig bara för att man inte kan gå på bio. Att kalla någon för fattig bara för att man inte kan gå på bio är att kränka och håna de verkligt fattiga, de som dör av svält pågrund av att de inte har råd med mat. 
    Så du tror att människor som står i soppköer använt sina pengar till simhallen eller bio?
    Du tror att människor slösar sina pengar på "roliga" saker och hämtar matkassar istället för att köpa mat?

Du tycker att det är bra om vissa barn i skolklasserna aldrig har fått gå på simhallen eller bio, aldrig kan följa med på klassen på olika aktiviteter eftersom det innebär att de ska äta ute, köpa godis osv. 
  • Anonym
    Kimona skrev 2012-03-17 16:02:48 följande:
    Återigen, man kan inte jämföra med resten av världen
    Men om man är fattig i sverige så är man inte fattig på riktigt. Att kalla någon fattig bara för att man inte har råd med bio är ett hån mot de som dör pågrund av att de inte har råd med mat. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 16:05:41 följande:
    Men om man är fattig i sverige så är man inte fattig på riktigt. Att kalla någon fattig bara för att man inte har råd med bio är ett hån mot de som dör pågrund av att de inte har råd med mat. 
    Man måste jämföra med befolkningen i det land man lever i, inte jämföra med världens fattigdom.
    Man är visst fattig på riktigt i Sverige om man avviker väldigt mycket från andra människor i tex. en skolklass.

För bara en 10-år sedan var det inte alls en sådan synbar skillnad.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 15:57:53 följande:
    Vi har också gratis grundskola och gymnasieskola, i många länder så kostar skola mycket pengar, så många barn går inte ens i skolan. 

Kimona skrev 2012-03-17 16:08:21 följande:
    5% av alla barn har någon gång varit tvungna att avstå från skolaktiviteter för att de inte haft råd

Paksenarrion skrev 2012-03-17 16:12:08 följande:
    Det är så fel det bara kan bli. Skolan ska vara en plats där ingen ska behöva känna sig utanför. Skolan ska inte ta ut extra avgifter (oavsett om man kallar det för barnens bästa mm)

Och ändå så kräver skolan in pengar för museibesök och dagsutflykter till stenålderbyar. Jag har tyvärr kollegor som inte ser något problem med att kräva in 200 kronor för att besöka just en stenåldersby för en dag. Sen står det föräldrar och hejar på och säg bara till så betala vi. Somliga lärare sätter upp en show och sätter ett "frivillig" inträdespris på 85 kronor.Hur kul är det att inte kunna gå eftersom pengarna inte räcker till eller att gå och inte kunna skänka så mycket?
    Jag tog upp diskussionen på min skola och mina kollegor vägrade förstå problemet. Jag är lärare i en sk rik kommun och här fanns det minsann inga fattiga barn. Då kunde väl föräldrarna bara avstå en flaska vin till helgen.  Och en liten avgift på 100 kronor var väl inga problem.  En kollega ryckte på axlarna under diskussionen och sa att då får de väl sätta mig i fängelse då.  

En kollega är nu jättesur på mig eftersom hon redan har krävt in 200 kronor för en heldagsaktivitet så får hon nämligen inte be föräldrarna om pengar till en musikal. Naturligtvis är det mitt fel eftersom jag tog upp diskussionen. Att hon bryter mot skollagen verkar ha mindre betydelse.

Sen finns det många föräldrar som står och hejar på och tycker att alla borde kunna avstå de här pengarna. Så enormt blåögt. Jag vet en elev som jag hade som inte kunde följa med på klassresan eftersom det krävdes att man skulle betala in 500 kronor på ett bräde. De andra föräldrarna var väldigt upprörda och tyckte att den här tjejen svek de andra i klassen. Några tyckte att då kunde väl hon panta glas eller sälja kokosbollar om det var så svårt med pengar. Och de skulle den här tjejen göra medans de andra föräldrarna bara betalade rakt av. Solidaritetskänslan var noll.

Jag blir så arg framförallt på mina kollegor som kan vara så naiva!
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:47:55 följande:
    oj, du vet väl vad ordet "överlevnad" betyder?

Att betala 42000:- per år för boendet är inte en grundförutsättning för "överlevnad", du kan bo i en husvagn för en bråkdel av det priset 
    Fast du måste kunna köpa en husvagn som klarar vinterklimat, ha en uppställningsplats med tillgång till el och vatten osv.
    Eller menar du att människor ska bosätta sig i gamla husvagnar vid någon skogstjärn och använda det vattnet till matlagning, tvätt och hygeien. 
    Menar du att de fattiga inte ska bo utanför samhället? Du kanske tycker att det ska bli lite kåkstäder även i Sverige?

• Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 17:06:27 följande:
    nej, det gör man inte.

Överlevnad betyder att man inte dör, i Sverige såväl som i övriga världen 
    det är sant, men det är bättre o va död än att leva så.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?