• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Donum skrev 2012-03-19 09:36:25 följande:
    Jo, definitionen är subjektiv. Vad som är "nödvändigt" är givetvis en definitionsfråga. Jag anser inte att nödvändigheter är mer än att man klarar sig. 

Jag har svarat på TS och varför jag inte anser att det är tillämpligt med begreppet "fattigdom" i Sverige, just av anledningen att jag inte anser att man är fattig när man har mer än att man klarar sig.  
    Halmgubbe.
    Vad DU anser hör inte hit, socialstyrelsen har klart definierat vad som räknas som nödvändigt. Har du problem med det får du ge dig på dem och tala om för dem att de har fel och du rätt.
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-19 09:37:01 följande:
    Hur dålig läsförmåga har du?
    Ser du någon som helst skillnad på "ekonomiskt utsatta hushåll" och "relativ fattigdom".
    Skrämmande att du lyckas diskutera öht med så dålig läsförståelse.
    SCB mäter inte "fattigdom", men Rädda Barnen hänvisar till SCB:s definition av "ekonomiskt utsatta hushåll" som fattigdom, så du får ta diskussionen gällande Rädda Barnens användande av SCB med dem. 
  • Anonym
    Donum skrev 2012-03-19 09:36:25 följande:
    Jo, definitionen är subjektiv. Vad som är "nödvändigt" är givetvis en definitionsfråga. Jag anser inte att nödvändigheter är mer än att man klarar sig. 

Jag har svarat på TS och varför jag inte anser att det är tillämpligt med begreppet "fattigdom" i Sverige, just av anledningen att jag inte anser att man är fattig när man har mer än att man klarar sig.  
    Så dina åsikter om  vad som är fattigdom står över de begrepp som är vedertagna av organisationer och myndigheter i Sverige?

• Donum
    Anonym skrev 2012-03-19 09:38:37 följande:
    Halmgubbe.
    Vad DU anser hör inte hit, socialstyrelsen har klart definierat vad som räknas som nödvändigt. Har du problem med det får du ge dig på dem och tala om för dem att de har fel och du rätt.
    Jo, det hör hit. Detta är ett diskussionforum och jag besvarar TS fråga "Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?"
    Svar: Det kan jag påstå för att jag inte anser att man är fattig när man har mer än så man klarar sig. 
  • Anonym (vakna!)
    Donum skrev 2012-03-19 09:20:30 följande:
    Och SCB definierar "ekonomiskt utsatta hushåll" som de som inte klarar av de löpande utgifterna eller en plötslig oförutsedd utgift på 15.000:- som skall betalas inom 1 månad. Jäkligt generös "fattigdom", det. 
    De som inte klarar det själva, eller med hjälp av lån från släktingar osv. Dvs. de som står helt utan skyddsnät! Så jäkla generöst är det inte.

Har du problem med det så får du ta det i en egen tråd. Här diskuterar vi fattigdom i Sverige enligt den definition Rädda Barnet har.
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-19 09:54:40 följande:
    Så dina åsikter om  vad som är fattigdom står över de begrepp som är vedertagna av organisationer och myndigheter i Sverige?
    Mina åsikter är ett svar på TS. Om TS inte vill ha svar på frågan hur man kan påstå att det inte finns fattigdom i Sverige, så ska TS inte ställa den frågan på ett diskussionforum. 

Lyckligtvis är det så, att definitioner och begrepp inte är huggna i sten och inte heller är det givet att ett idag använt begrepp representerar Den Stora Sanningen. Du gör det väldigt enkelt för dig när du nöjer dig med en definition utan att resonera kring den överhuvudtaget men hänvisning till att det finns "organisationer och myndigheter" som använder den. En gång i tiden definierade "organisationer och myndigheter" homosexualitet som en sjukdom. Med ditt sätt att se, så skulle ingen någonsin ha ifrågasatt den definitionen. 
  • Anonym (vakna!)
    Donum skrev 2012-03-19 10:05:51 följande:
    Mina åsikter är ett svar på TS. Om TS inte vill ha svar på frågan hur man kan påstå att det inte finns fattigdom i Sverige, så ska TS inte ställa den frågan på ett diskussionforum. 

Lyckligtvis är det så, att definitioner och begrepp inte är huggna i sten och inte heller är det givet att ett idag använt begrepp representerar Den Stora Sanningen. Du gör det väldigt enkelt för dig när du nöjer dig med en definition utan att resonera kring den överhuvudtaget men hänvisning till att det finns "organisationer och myndigheter" som använder den. En gång i tiden definierade "organisationer och myndigheter" homosexualitet som en sjukdom. Med ditt sätt att se, så skulle ingen någonsin ha ifrågasatt den definitionen. 
    Du menar att din tolkning är den som ska gälla för du anser inte att det finns fattigdom pga att man får tak över huvudet och basbehovet av mat och kläder?

Skulle det vara den stora sanningen?
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-19 10:04:16 följande:
    De som inte klarar det själva, eller med hjälp av lån från släktingar osv. Dvs. de som står helt utan skyddsnät! Så jäkla generöst är det inte.

Har du problem med det så får du ta det i en egen tråd. Här diskuterar vi fattigdom i Sverige enligt den definition Rädda Barnet har.
    Jo, det är jäkligt generöst. 

Nja, du ändrade din TS efter många sidors diskussion. Vill du inte ha svar på frågan hur man kan påstå att fattigdom inte finns i Sverige så ska du inte ställa den. Att du gör en efterkonstruktion när det blir för jobbigt att argumentera, så att alla i tråden ska rätta sig efter ditt val av definition på fattigdom är något annat än att få svar på frågan du ställde i TS.  

Varför är det så skrämmande att diskutera definition av fattigdom?

• Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-19 10:08:18 följande:
    Du menar att din tolkning är den som ska gälla för du anser inte att det finns fattigdom pga att man får tak över huvudet och basbehovet av mat och kläder?

Skulle det vara den stora sanningen?
    Nej, jag menar att jag svarar på TS. Du vill förenkla hela saken genom att klamra dig fast vid en av dig bestämd lämplig definition och förkastar alla andra tankar om vad fattigdom är än de du själv har. 

Vad som ska gälla i samhället är en helt annan fråga. Du kan ju starta en tråd om det, om du vill?

• Anonym (vakna!)
    Donum skrev 2012-03-19 10:09:41 följande:
    Jo, det är jäkligt generöst. 

Nja, du ändrade din TS efter många sidors diskussion. Vill du inte ha svar på frågan hur man kan påstå att fattigdom inte finns i Sverige så ska du inte ställa den. Att du gör en efterkonstruktion när det blir för jobbigt att argumentera, så att alla i tråden ska rätta sig efter ditt val av definition på fattigdom är något annat än att få svar på frågan du ställde i TS.  

Varför är det så skrämmande att diskutera definition av fattigdom?

Jäkligt generöst? På vilket sätt? Det betyder att de inte kan få ihop 15000 kronor, hur de än skulle försöka, om de drabbades av en oförutsedd ekonomiskt krävande situation.

Jag har inte gjort någon efterhandskonstruktion utan definitionen har följt mina inlägg tråden igenom och det är utifrån Rädda Barnens definition som vi diskuterar.

Vill du diskutera definitionen så ber jag dig starta en egen tråd.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?