• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Donum skrev 2012-03-19 09:56:12 följande:
    Jo, det hör hit. Detta är ett diskussionforum och jag besvarar TS fråga "Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?"
    Svar: Det kan jag påstå för att jag inte anser att man är fattig när man har mer än så man klarar sig. 

Ja, och nu har du besvarat den frågan och kanske också förstått att det inte var själva ordet fattigdom ts menade.
    Så om du vill diskutera ordets betydelse så vore det bra om du startade en egen tråd om det.
    Istället för att gå mer offtopic i den här.

Så kan vi som vill diskutera trådstarten som den är menad fortsätta på den diskussionen.      
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-19 10:15:55 följande:
    Vad du ANSER hör inte till saken, enligt TS ärt det RB´s definition och den som gäller.
    Du vill diskutera skattepolitik så stickj och starta en ny tråd om det, ditt älltand3e om vad du TYCKER är halmgubbar.
    Jo, det hör till saken eftersom TS ställer frågan hur "ni" kan påstå att fattigdom inte finns i Sverige. Vill man inte ha svar på frågan, så ställer man den inte. 
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-19 10:14:41 följande:
    Jäkligt generöst? På vilket sätt? Det betyder att de inte kan få ihop 15000 kronor, hur de än skulle försöka, om de drabbades av en oförutsedd ekonomiskt krävande situation.

Jag har inte gjort någon efterhandskonstruktion utan definitionen har följt mina inlägg tråden igenom och det är utifrån Rädda Barnens definition som vi diskuterar.

Vill du diskutera definitionen så ber jag dig starta en egen tråd.
    Det är jäkligt generöst att definiera fattigdom som att man inte har 15 000 kr att tillgå inom en månad. Det betyder att om man har t ex 10 000 att tillgå, så är man fattig, vilket jag menar att man inte är. Jag menar att man inte är fattig när man har mer än att man klarar sig. 

Jo, du har gjort en efterhandskonstruktion när du först ställer en fråga, får svar på den, och när det blir för obekvämt så bestämmer du dig för att ingen annan definition av "fattig" får råda i diskussionen än den du har bestämt ska råda. 

Frågan "Hur kan ni påstå att det inte finns fattigdom i Sverige?" kräver att man definierar fattigdom. Det går inte att besvara frågan annars. 
  • Anonym

I många trådar som handlar om barn här på FL finns det många personer som pratar om barn som inte har tillräckligt med ombyten på förskola/skola, inte har funktionskläder, vattentäta skor, inte kan vara ute för att kläderna blivit blöta.

Klagomålen kan då vara varför mina barn måste vara inne för att föräldrarna inte har vett att köpa riktiga kläder åt sina barn, varför ska mina barn bli lidande för ditten och datten, inte kunna åka på det ena eller andra för att vissa barn inte kan följa med för att det är för dyrt.

Jag vet inte jag men kan det kanske bero på fattigdom? 

• Anonym
    Donum skrev 2012-03-19 10:35:02 följande:
    Det är jäkligt generöst att definiera fattigdom som att man inte har 15 000 kr att tillgå inom en månad. Det betyder att om man har t ex 10 000 att tillgå, så är man fattig, vilket jag menar att man inte är. Jag menar att man inte är fattig när man har mer än att man klarar sig. 

Jo, du har gjort en efterhandskonstruktion när du först ställer en fråga, får svar på den, och när det blir för obekvämt så bestämmer du dig för att ingen annan definition av "fattig" får råda i diskussionen än den du har bestämt ska råda. 

Frågan "Hur kan ni påstå att det inte finns fattigdom i Sverige?" kräver att man definierar fattigdom. Det går inte att besvara frågan annars. 

Och det finns en vedertagen definition på ordet.
    Då är det den man bör utgå ifrån, inte donums personliga tolkning, det är inte du som bestämmer hur andra ska tolka ordet.
    När vi diskuterar offentligt så gäller den officiella tolkningen.

Hur svårt kan det vara att förstå?
    Eller vill du bara bråka och förstöra en viktig tråd med tjafs, för att du inte kan erkänna att du kom in fel.
    Kom med i matchen och diskutera sakfrågan istället, utifrån ts definition av fattigdom.       
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-19 10:17:53 följande:
    De hänvisar till DEFINITIONEN.
    Du ANSER att definitionen är felaktig. Vilka fler definitioner ska du ifrågasätta? Kränka? Rik?  Mobbing? Idioti?

Om man ska kunna diskutera måste man utgå från de vedertagna definitioner som finns, att du motsätter dig dom visar bara att du är en rättshaverist som vill bråka.

Är du intresserad av att diskutera eller bråka?
    Ja? De hänvisar till SCB:s "ekonomiskt utsatta hushåll". Inte "fattigdom". 

Om man ställer frågan "Hur kan ni påstå att det inte finns fattigdom i Sverige?" så måste man utgå ifrån att man får svar på den frågan, även svar som man själv inte gillar. Vill man inte ha svar, så ställer man inte frågan. Att TS i efterhand bestämmer att frågan bara gäller om man använder sig av den definition av fattigdom som TS gillar, så är man inte ett dugg intresserad av diskussion.  
  • Anonym
    Donum skrev 2012-03-19 10:31:34 följande:
    Jo, det hör till saken eftersom TS ställer frågan hur "ni" kan påstå att fattigdom inte finns i Sverige. Vill man inte ha svar på frågan, så ställer man den inte. 
    Vi har konstaterat att du har taskig läsförmåga och noll förmåga att ta till dig skriven text.

Det går utmärkt att diskutera den frågan utefter de förutsättningar och definitioner som finns.
    MEN självklart går det inte om enda syftet är att bråka.
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-19 10:20:41 följande:
    Men nu få¨r du ge dig. Både jag och TS säger att du ska hålla dig till sak. Vad är dina problem med att förstå och acceptera det?
    Även om 10 miljoner säger något idiotiskt, så är det likväl idiotiskt. 

Jag håller mig till sak. Jag håller mig till TS och TS fråga kräver att man öppnar för definitionen av fattigdom. Det går inte att svara på frågan utan att samtidigt förklara varför man inte anser att fattigdom finns i Sverige. 
  • Anonym
    Donum skrev 2012-03-19 10:41:13 följande:
    Ja? De hänvisar till SCB:s "ekonomiskt utsatta hushåll". Inte "fattigdom". 

Om man ställer frågan "Hur kan ni påstå att det inte finns fattigdom i Sverige?" så måste man utgå ifrån att man får svar på den frågan, även svar som man själv inte gillar. Vill man inte ha svar, så ställer man inte frågan. Att TS i efterhand bestämmer att frågan bara gäller om man använder sig av den definition av fattigdom som TS gillar, så är man inte ett dugg intresserad av diskussion.  

Men om nu ts har förtydligat sig så är det det som gäller på ts tråd.
    Det är inte du som bestämmer det, om du inte gillar ämnet för tråden så delta inte i den.
    Om du vill diskutera något annat än vad ts vill så starta en egen tråd om det du vill diskutera.  
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 10:41:04 följande:
    Och det finns en vedertagen definition på ordet.
    Då är det den man bör utgå ifrån, inte donums personliga tolkning, det är inte du som bestämmer hur andra ska tolka ordet.
    När vi diskuterar offentligt så gäller den officiella tolkningen.

Hur svårt kan det vara att förstå?
    Eller vill du bara bråka och förstöra en viktig tråd med tjafs, för att du inte kan erkänna att du kom in fel.
    Kom med i matchen och diskutera sakfrågan istället, utifrån ts definition av fattigdom.       
    Anmäl inläggen som off topic och bråkande istället.
    Hon har fått tillräckligt många chanser att sluta bråka och börja diskutera sakfrågan.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?