• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 00:27:35 följande:
    Det är samma man man ser i tråden. oerhört cyniska och hånfulla människor som viftar bort den högst reella problematiken med att människor klagar enbart för att de inte kan köpa gucciväskor och diamanter.
    Det berör öht inte problemet utan skuldbelägger och avfärdar alla andra sanningar utom sin egen.

Precis.
    Det är så skrämmande och sorgligt.
    Men samtidigt nästan lite fascinerande.
    Jag kan inte hjälpa att jag undrar varför människor väljer att tänka så svartvitt och förenklat?

• Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-19 00:27:35 följande:
    Det är samma man man ser i tråden. oerhört cyniska och hånfulla människor som viftar bort den högst reella problematiken med att människor klagar enbart för att de inte kan köpa gucciväskor och diamanter.
    Det berör öht inte problemet utan skuldbelägger och avfärdar alla andra sanningar utom sin egen.
    jag önskar dessa cyniska människor välkomna till den hårda VERKLIGHETEN när det är dags för de att bli sjuka,så får de så hur fel de hade...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 00:32:15 följande:
    Precis.
    Det är så skrämmande och sorgligt.
    Men samtidigt nästan lite fascinerande.
    Jag kan inte hjälpa att jag undrar varför människor väljer att tänka så svartvitt och förenklat?
    I forumet tror jag att det handlar om tre kategorier.

Dels de som sitter där själva och som krampaktigt håller kvar en krackelerande fasad av att inte vara fattig därför att det återigen har blivit djupt skamligt att vara det.

Dels är det de som tagit sig därifrån och menar på att de minsann inte fått något gratis så då ska ingen annan heller få det. Ogint är en passande benämning.

Den tredje är de som inte har någon som helst insikt i världen bortom den egna inskränkta boxen. De saknar förmåga att sätta sig in i en annans vardag och de skulle mycket väl kunna ställa frågan "Varför äter han inte kakor?" som svar på frågan vad den svältande mannen ska äta.
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-19 00:34:20 följande:
    jag önskar dessa cyniska människor välkomna till den hårda VERKLIGHETEN när det är dags för de att bli sjuka,så får de så hur fel de hade...
    Det finns bara en hake med de. De flesta som är sådär cyniska och oförmögna att se bortom horisonten har sett om sitt hus så att de aldrig någonsin behöver hälsa på i den verkligheten. För att det ska hända behövs en total kollaps av världsekonomin.
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-19 00:39:10 följande:
    Det finns bara en hake med de. De flesta som är sådär cyniska och oförmögna att se bortom horisonten har sett om sitt hus så att de aldrig någonsin behöver hälsa på i den verkligheten. För att det ska hända behövs en total kollaps av världsekonomin.
    nja jag vet de so hamnade på obestånd 2008.
    det va volvoarbetare med 2st inkomster på 25.000kr var netto= total inkomst på 50.000kr
    de hade ju givetvis byggt upp sitt liv efter den inkomsten och skaffat dyrt boende osv...

MEN så blev de varslade i krisen år 2008 och vad händer? jo de får bara ut 10.000kr var från metalls akassa!
    så från 50.000kr i månaden till 20.000kr i månaden för en familj i ett slag!
    det blev verkligheten och de hamnade nästan direkt hos kronofogden,för nåt sparande hade de INTE
    (konstigt men det påminner MYCKET om det vi ser i programmet LYXFÄLLAN,VISST??)
  • Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-19 00:31:02 följande:
    så du har aktivitetsersättning alltså är du UNDER 30år gammal.
    du är alltså redan "pensionär" den byter bara form när du fyller 30år.

Aktivitetsersättning är en ersättning för dig som är ung och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av en sjukdom, skada eller funktionsnedsättning.

Vem kan få aktivitetsersättning?

Du kan få aktivitetsersättning från och med juli det år som du fyller 19 till och med månaden innan du fyller 30. Som längst kan du beviljas aktivitetsersättning tre år i taget.

Din arbetsförmåga ska vara nedsatt med minst en fjärdedel i alla arbeten på hela arbetsmarknaden. Där ingår även arbeten som anordnas för personer med funktionsnedsättning, till exempel anställningar med lönebidrag.

Det heter nog aktivitetsstöd som jag får. Jag har haft anställning med lönebidrag senaste jobbet jag hade.
  • Seven Costanza
    Annette 732 skrev 2012-03-19 00:44:29 följande:
    det va volvoarbetare med 2st inkomster på 25.000kr var netto= total inkomst på 50.000kr
    de hade ju givetvis byggt upp sitt liv efter den inkomsten och skaffat dyrt boende osv...

MEN så blev de varslade i krisen år 2008 och vad händer? jo de får bara ut 10.000kr var från metalls akassa!
    det blev verkligheten och de hamnade nästan direkt hos kronofogden,för nåt sparande hade de INTE
    Fast då hade ju dessa volovoarbetare INTE sett om sitt hus, att "se om sitt hus" innebär ju just att ha en bra buffert samt gärna en levnadsstandard där man klarar av de fasta kostnaderna även vid lägre inkomst men att man då får skära i sådant som är icke-nödvändigt. Och att inte binda upp så mycket i abonnemang som man inte kan komma ur om det krisar.
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-19 00:44:29 följande:

Och ständigt detta skuldbeläggande...
    Det är vad fattigdom går ut på, det är deras eget val, eller hur?
  • Anonym (Sjukskriv. mamma)
    Anonym skrev 2012-03-19 00:37:31 följande:
    I forumet tror jag att det handlar om tre kategorier.

Dels de som sitter där själva och som krampaktigt håller kvar en krackelerande fasad av att inte vara fattig därför att det återigen har blivit djupt skamligt att vara det.

Dels är det de som tagit sig därifrån och menar på att de minsann inte fått något gratis så då ska ingen annan heller få det. Ogint är en passande benämning.

Den tredje är de som inte har någon som helst insikt i världen bortom den egna inskränkta boxen. De saknar förmåga att sätta sig in i en annans vardag och de skulle mycket väl kunna ställa frågan "Varför äter han inte kakor?" som svar på frågan vad den svältande mannen ska äta.
    Word.
  • MatsAtari
    Seven Costanza skrev 2012-03-19 00:55:23 följande:
    Fast då hade ju dessa volovoarbetare INTE sett om sitt hus, att "se om sitt hus" innebär ju just att ha en bra buffert samt gärna en levnadsstandard där man klarar av de fasta kostnaderna även vid lägre inkomst men att man då får skära i sådant som är icke-nödvändigt. Och att inte binda upp så mycket i abonnemang som man inte kan komma ur om det krisar.
    Ja, det är knappast systemets fel att de inte klarade sig på två a-kasser iaf...
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?