-
Men om du nu har utmärkta betyg, varför läser du inte på högskola då och tar CSN så du får inkomst och ett jobb efter utbildningen? Det förstår jag verkligen inte.Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 20:21:12 följande:Du kan leva gått en dag och nästa så kan det ha gått åt helvete, så att ni säger att det inte finna fattiga människor är total BS. Som jag nu som ett exempel bara, jag är arbetslös, har också varit så i snart 3 år, jag har utmärkta betyg ifrån gymnasiet, men jag har ingen chans att få jobb, jag har sökt både högt och lågt. Allt som kan tänkas göras. Men i och med att jag är med sambo så har jag ingen rätt till bidrag och i och med att jag inte heller har haft ett fast jobb sen gymnasiet så har jag inte heller rätt till Alfa-kassa. Jag är fortfarande lika fattig som jag var som barn. Så kom fan inte och säg någonting annat. (Och vem kan man tacka för det? Alla moderater till (ursäkta) Svin!)
-
Såg nu att "anonym - sjukskriven mamma" inte pluggar för att hon väntar på att komma in på sin drömutbildning.
Men allvarligt - kom inte och klaga på politikerna, "moderatsvin" bla bla bla för att du inte får bidrag när du själv mycket väl hade kunnat ta CSN och ha blivit t ex färdig sjuksköterska på dessa tre åren när du bara dragit runt och gnällt på att du inte kommer in på din drömutbildning. Snacka om bortskämd! Det är enbart ditt eget fel att du inte har det ett dugg bättre än för tre år sedan för att du inte tog chansen att börja på en utbildning du kom in på. Om du nu prompt ska ha ditt drömyrke så är det ju ett VAL du gör att vänta på det och då ska du inte klaga. Du kunde haft ett helt okej jobb nu och tjänat 35 000 i månaden som bemanningssjuksköterska men istället väljer du att klaga på soc för att du inte får hjälp av dem för att du är sambo. Nä, skärp dig och sluta skyll ifrån dig. -
Jag håller med, åtminstone när det gäller de kostnader som man inte kan bli av med relativt snabbt, som abonnemang och liknande. För övriga utgifter såsom bostad etc tycker jag personligen inte att det är behövligt att ha en så låg standard så att man kan klara sig på det som arbetslös/sjukskriven en längre period utan då tycker jag det är bättre att se till att ha en ordentlig buffert så man klarar sig ett halvår eller så. Blir inkomstsänkningen mer långvarig får man ju flytta såklart. Om jag tjänar 30 000 känns det ju trist att alltid ha en så låg standard att jag skulle klara det på 10 000, då är det ju bättre att ha högre standard men bara såpass att man kan spara tillen buffert så man klarar sig en viss tid.Dr Mupp skrev 2012-03-17 22:04:22 följande:Ja det är väl ganska självklart att man tänker vad som kan hända om man blir sjuk eller arbetslös. Du vet det kallas att ta ansvar för sin ekonomi.
-
Nej jag har inte levt ett hårt liv utan har haft friska föräldrar ur arbetarklassen som har gett mig allt jag behövt samt uppmuntrat till att utbilda mig och lärt mig hur man får pengarna att räcka, så jag har det bra. Att du har haft ett hårt liv är naturligtvis beklagansvärt men du får väl själv inse att det inte är "moderatsvinens" fel utan dina egna föräldrars? Och självklart får du vänta precis hur länge du vill bara för att du inte vill ta CSN-lån för något annat än din drömutbildning och visst får du tycka att du är värd att få jobba med just det yrket, så tufft som du haft det. Men jag vidhåller att du inte ska klaga på att du inte får soc eller alfa-kassa när du HADE kunnat utbilda dig och få ett jobb så du kunnat försörja dig vid det här laget. Det är så för väldigt många människor att de får ta vilket jobb som helst för att få in pengar, och får man inget jobb där man bor utan vidareutbildning och inte vill flytta får man bita i det sura äpplet och utbilda sig och jobba med något som kanske inte är ens drömjobb. Gör man inte det utan vill vänta på att eventuellt komma in på sin drömutbildning så är det ett VAL man gör och då får man stå för det för du hade kunnat ha ett jobb nu om du valt något annat yrke och det är inte moderaternas eller några andras fel att du hellre väntar. Har du gjort högskoleprovet?Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 22:32:33 följande:Men om man inte vill dra på sig CSN-lån för en utbildning man inte vill vara på, är det då inte bättre att vänta och se om man kommer in? Jag vill inte bli läkare och jag vill inte bli sjuksköterska. För mig är det fel, lika fel som att bli busschaufför, jobba på dagis och liknande. Jag vet vad jag vill bli och jag väntar hellre på det.
Eller, får ett jobb så länge som jag väntar, men det går ju inte heller, för nu är dom från Saab arbetslösa, och de går före (och vilka var det som vägrade att hjälpa dem, regeringen. Och så såldes även detta företag till Kina, precis som Volvo pv, som också dom gick före i kön.)
Dessutom så har även jag en annan urvalsgrupp än vanliga gymnasieskolor, jag pluggade på folkhögskola och det är ett annat urval. Fick skitbetyg på gymnasiet, men jobbade upp 3 års gymnasietid på ett år på folkhögskola. Så när det är någonting jag verkligen vill så är jag högpresterande, men jag tänker inte gå en utbildning på 3-4 år som jag inte vill jobba med i 20-30 år framöver.
/.../
Så innan du dömer en annan människa, tänk igenom vad du skriver för fan, du vet tydligen inte vad som händer i dagens Sverige, varje dag. När din mamma är fattig, din pappa misshandlar dig, när du är rädd att din mamma pga psykiska problem är kapabel att döda dig varje dag, då är det väldigt lätt att ge upp, men det har inte jag.
SÅ var glad över att du inte har levt mitt liv, för det önskar jag ingen.
Hur många i det här landet tror du egentligen det är som jobbar med sitt drömyrke? Jag tror inte det är så många faktiskt. Vad tror ni andra? -
Och varför jobbar eller pluggar inte du då så du kan bidra mer till försörjningen än med soc-pengar?Anonym (idioter) skrev 2012-03-18 00:32:04 följande:Och var har du fått ifrån att jag inte bidrar? Jag fyller 20 år i år, jag ger min mamma allt jag får från socialen till räkningar och mat så snacka inte. Och har jag sagt att jag köper kläder hela tiden? Nej det har jag inte, för jag sa att detta händer högst var fjärde månad!
-
Jo men du skriver ju nu att du separerar ljust och mörkt samt 40 och 60, då tvättar du ju minst 4 tvättar i veckan om du har en ljus och en mörk 40 och en ljus och en mörk 60, vilket de flesta har. Du skrev nog lite otydligt när du skulle förklara hur länge tvättmedlet för x kr räckte för er, för du skrev att ni tvättar en gång i veckan och redogjorde inte för hur många tvättar ni då tvättar den gången. Man fick alltså intrycket att ni tvättar en maskin i veckan med allt i samma och ja det är ju antingen ohygieniskt om man då väljer att tvätt allt i 40 C eller dåligt för kläderna om man väljer att tvätta allt i 60C. Det spelar väl ingen roll att man berättar hur många gånger i veckan man tvättar om man inte redogör för hur många maskiner det blir! Om man då tvättar alla sina högar med tvätt - om jag har sju högar med tvätt och antingen tvättar alla på samma dag eller en maskin om dagen sju dagar i veckan, är det någon skillnad? Det låter ju så på dig.Annette 732 skrev 2012-03-18 00:37:24 följande:blir förvånad när en här i tråden tycker att det är OHYGIENISKT att tvätta en gång i veckan.
jag tycker det är SLÖSERI att tvätta varje dag+tanke på miljön... -
Men allvarligt - var det jag som drog upp från första början hur mycket det kostar med hygienprodukter, hur ofta man tvättar eller huruvida det var ohygieniskt? Nej, mitt inlägg var bara ett svar på ett i så fall lika irrelevant svar på ett lika irrelevant påstående om att det är ohygieniskt att tvätta allting ihop. Jag skiter väl i hur ofta andra tvättar men tråden är redan så utspårad så det spelar inte mig någon roll ifall jag är OT om jag påpekar att folk pratar om äpplen och päron.Anonym skrev 2012-03-18 00:56:57 följande:Men seriöst. Tråden handlar om fattigdom och inte att man tvättar en eller 4 gånger i veckan.
Har du fler funderingar om hur oofta man ska tvätta kan du starta en undersökning om det om du inte orkar leta reda på alla trådar som redan avhandlar det. -
Fast då hade ju dessa volovoarbetare INTE sett om sitt hus, att "se om sitt hus" innebär ju just att ha en bra buffert samt gärna en levnadsstandard där man klarar av de fasta kostnaderna även vid lägre inkomst men att man då får skära i sådant som är icke-nödvändigt. Och att inte binda upp så mycket i abonnemang som man inte kan komma ur om det krisar.Annette 732 skrev 2012-03-19 00:44:29 följande:nja jag vet de so hamnade på obestånd 2008.
det va volvoarbetare med 2st inkomster på 25.000kr var netto= total inkomst på 50.000kr
de hade ju givetvis byggt upp sitt liv efter den inkomsten och skaffat dyrt boende osv...
MEN så blev de varslade i krisen år 2008 och vad händer? jo de får bara ut 10.000kr var från metalls akassa!
så från 50.000kr i månaden till 20.000kr i månaden för en familj i ett slag!
det blev verkligheten och de hamnade nästan direkt hos kronofogden,för nåt sparande hade de INTE
(konstigt men det påminner MYCKET om det vi ser i programmet LYXFÄLLAN,VISST??)