• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    adaeze skrev 2012-03-18 22:56:50 följande:
    Men du kan väl ändå inte tycka att det är socialens ansvar att betala för att du vill kunna ha sex? visst att man kan ansöka om ersättning för det men för mig verkar det rätt absurdt att bli upprörd för de säger nej.. mat och boende är livsviktigt, inte sex
    Sex är ett mycket grundläggande behov, näst efter mat och värme.
    De enda invändningar man kan ha mot hjälp till självhjälp är enbart sexualmoraliska.  Jag anser inte att soc ska vara sexpoliser men det gör du?
  • Anonym
    Indianica skrev 2012-03-18 22:57:40 följande:
    Fast jag kan också bli provocerad av folk som kanske under 20 års tid (tills de dör typ)mer eller mindre motsträvigt åker in och ut på diverse behandlingshem, vilket faktiskt ofta kostar i runda slängar runt 100 000 kr per månad. Ibland kan jag faktiskt tycka att en del individer för "lite väl många chanser" faktiskt, men visst kan jag ha empati och förstå att man pga trasslig bakgrund osv hamnar i ett missbruk, blir kemiskt beroende osv, men någonstans får man också ta eget ansvar??!  Samtidigt förstår jag att det är svårt att sätta en gräns och att neka folk hjälp. Det känns ju också cyniskt att man ska säga att "Nu har du varit 17 gånger på behandlingshem och inget har hänt, nu får du klara dig själv", för var ska man som sagt, sätta gränsen?
    Det håller jag med dig om men det är en helt annan diskussion och hör inte hemma i tråden.
    Jag skulle gärna diskutera vidare men detta är inte rätt tråd för det.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-18 22:57:36 följande:
    Vad sägs att ta reda på fakta istället för bara gå efter det du hört?

"En vanlig fattigdomsdefinition är enligt FN den inkomstnivå som kan anses vara minimum för att försörja en familj med mat, bostad, kläder, medicinska behov och så vidare."
    Det är samma nivå som används om socialbidraget i sverige.
    Kommentarer på det?

sv.wikipedia.org/wiki/Fattigdom
  • Anonym
    Indianica skrev 2012-03-18 22:59:21 följande:
    Kommentarer på det är att det är vad en sociologiforskare sagt. Du kan säkert googla hans namn "Daniel  Larsson" forskar om fattigdom. Wikipedia är ju bara yta, finns många definitioner av fattigdom!
    Bara yta, då missar du medvetet alla länkar till källor?
    Jojo, enkelt att avfärda för att det inte passar ditt syfte.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 23:03:55 följande:
    Ett tips: Uppdatera tråden med det. Det här inlägget kommer snart att befinna sig 25 sidor bort.
  • Anonym
    Indianica skrev 2012-03-18 22:59:21 följande:
    Kommentarer på det är att det är vad en sociologiforskare sagt. Du kan säkert googla hans namn "Daniel  Larsson" forskar om fattigdom. Wikipedia är ju bara yta, finns många definitioner av fattigdom!
    Du hade alltså ingen kommentar på FN´s definition på fattigdom kontra socialbidragsnormen, är det rätt tolkat?
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-18 22:54:11 följande:
    Jag får ingen hjälp av samhället och ingen behandling heller. Skulle jag få behandling så skulle jag fortfarande kunna jobba. På 9 år har jag inte fått någon hjälp av vården för min sjukdom och jag blir bara sämre och sämre.

Det enda jag får är aktivitets stöd och den är så låg att jag snart inte kan ha kvar lägenheten då hyran stiger alldeles för ofta och elen. Sen tillkommer alla andra vanliga räkningarna.
    Du kanske ska prova att söka sjukersättning.
    Jag fick beviljat varaktig sjukersättning på 50% pga Fibromyalgi, hade då haft tillfällig några år.
    Jag hade tjatat mig till utredning bla i Tranås och genomgått PILA-utredningen i hopp om att de skulle få mig att "ta mig i kragen" och att jag egentligen inte alls var dålig. Tyvärr visade det något helt annat än vad jag hoppades på, en arbetsförmåga på 25% möjligtvis 50% på anpassad arbetsplats med anpassade arbetsuppgifter.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-18 22:59:18 följande:
    Därför att du svarade på ett inlägg om arbetsoförmåga? 
    Jag skrev bara hur många som har funktionshinder som hindrar 100% sysselsättning.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-18 23:04:54 följande:
    Ett tips: Uppdatera tråden med det. Det här inlägget kommer snart att befinna sig 25 sidor bort.
    Tack! Jag har gjort det nu!
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 23:06:40 följande:
    Jag skrev bara hur många som har funktionshinder som hindrar 100% sysselsättning.
    Och jag tror att den absoluta majoriteten av de med de funktionshinder du räknade upp visst klarar av 100% sysselsättning så jag förstår fortfarande inte vad meningen med statistiken var.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?