• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 21:23:10 följande:
    Jag packade och barnen packade allt själv, bor inte i någon storstad så prisbilden är helt annorlunda än i storstäderna eftersom det inte finns så många konkurrenter. Tror att det bara fanns 4 firmor när jag flyttade, varav den ena lämnade anbud trots att den precis gjort konkurs.
    Man brukar kunna anlita flyttfirmor i grannstäder också. Och det kan bli billigare även om de ligger längre bort. I mitt fall skiljde det 5000 spänn mellan flyttfirmorna i min stad och flyttfirman från grannstaden som jag anlitade.
  • Paksenarrion
    orpon skrev 2012-03-18 21:25:55 följande:
    Skulle aldrig falla mig in, jag misstänker att du tycker jag är oempatisk, och i det här fallet håller jag med... De som valt att stå utanför samhällets regler o skyddsnät skiter jag i, helt ärligt...

Misstänker starkt att det är missbrukare, psykist sjuka och människor i den kategorin som hamnar som uteliggare... Och ja, jag anser att de förbrukat sitt värde i samhället...  
    Jag tycker det är en ganska hemsk människosyn att anse att de förbrukat sitt värde i samhället.
  • orpon
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 21:31:39 följande:
    Jag tycker det är en ganska hemsk människosyn att anse att de förbrukat sitt värde i samhället.

Jag har aldrig påstått mig ha en politiskt korrekt syn på människor....
  • Anonym
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 21:31:39 följande:
    Vilket värde har de i samhället om de kostar pengar och är kriminella?
  • sockerdricka
    orpon skrev 2012-03-18 21:25:55 följande:
    Skulle aldrig falla mig in, jag misstänker att du tycker jag är oempatisk, och i det här fallet håller jag med... De som valt att stå utanför samhällets regler o skyddsnät skiter jag i, helt ärligt...

Misstänker starkt att det är missbrukare, psykist sjuka och människor i den kategorin som hamnar som uteliggare... Och ja, jag anser att de förbrukat sitt värde i samhället...  
    !!!

Missbrukare och psykiskt sjuka har förbrukat sitt värde i samhället, säger du - är bara glad om jag har missuppfattat dig här, men menar du alltså att dessa kategorier människor inte har rätt till samma värdiga liv som andra medborgare, eftersom de är en belastning för människor som lever gott utan hälso- eller missbruksproblem och betalar sin skatt?!
  • Anonym (vakna!)
    orpon skrev 2012-03-18 21:09:04 följande:
    Jag har inget på ett härbärge att göra...
    Inte idag men vem vet hur det är i morgon?
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Anonym skrev 2012-03-18 21:02:39 följande:
    Så sant som det är sagt!

FL tror jag i mångt och mycket speglar hur dåligt många mår. Man bara måste slå på någon annan för att själv må lite, lite bättre.
    Jaha, är det så illa?
    Jag som inte får någon hjälp mot min mångåriga depression, min arbetslöshet sedan många år, min strid efter skilsmässa med två barn inblandade och allt som rör underhåll, boende och umgänge, min sömnlöshet och min folkskygghet, plus alla andra nya och återkommande hinder som stökar till det så fort jag börjar resa mig - jag är här för att dela med mig och hjälpa andra.
    Jag har levt i ett destruktivt förhållande under 15 år, flydde till skyddat boende och tvivlar på att jag någonsin kommer att kunna fungera som den kreativa normala och glada individ jag en gång var.
    Inte ens AF har några förhoppningar verkar det som.
    Men jag vet att jag har mycket att komma med för den som vill lyssna eller ha hjälp med det jag är riktigt duktig på yrkesmässigt.
  • Anonym

Man väljer sin egen väg i livet, hur ens start än sett ut. Att vara ett offer är inte vackert. Om du inte får jobb, sätt dig i skolbänken igen och skapa dig det liv du vill ha. Att bara sitta och vänta på allmosor utan att själv försöka åstadkomma en förändring i livet är att utnyttja det fantastiska system vi faktiskt har i Sverige, ett skyddsnät som är tänkt att tillfälligt ta emot dig om du faller men det är inte tänkt att man ska fastna i det.

• Anonym
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 21:18:47 följande:
    Visst läser jag tidningar. Jag skriver till och med reportage.
    Ett reportage sätter extra press på inblandade parter att skärpa till sig och reda ut situationen. Gäller både företag och myndigheter.
    Men kära nån, att du skriver reportage säger absolut... ingenting.
  • sockerdricka
    orpon skrev 2012-03-18 21:34:24 följande:
    Jag har aldrig påstått mig ha en politiskt korrekt syn på människor....
    ... skriver du med viss stolthet över att inte rätta dig i ledet av medmänsklighet och empati - för det är väl sådant som du kallar "politiskt korrekt"?

Psykiskt sjuk eller missbrukare skulle du kunna vara, under mindre gynnsamma omständigheter. Dina eventuella barn (som jag hoppas att du inte för vidare din människosyn till, om du har några) skulle kunna ha sjukdomar, råka ut för katastrofer i livet eller falla ner i missbruk även dom...
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?