Inlägg från: sockerdricka |Visa alla inlägg
  • sockerdricka

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Har ännu inte läst alla hundratals sidor här, men ponera att fattigdom beror på dåliga val i livet... är det då rätt att en förvirrad tonåring ska förväntas sota för sina dåliga val under resten av sitt liv? Och en lågutbildad, ung kvinna som plussar och mår dåligt vid blotta tanken på abort, ska hon skylla sig själv och inte få någon hjälp när hennes barn inte kan följa med på skolutflykterna?

Även de som är fattiga p.g.a missbruksproblem - de som ingen vill se åt i trådens första 30 sidor - har jag svårt att skuldbelägga och strunta i. Missbruk och fattigdom går mycket riktigt hand i hand, men både missbruk och fattigdom har också en viss "ärftlighet" - är det så konstigt att en tonåring med depressioner, frånvarande föräldrar, missbrukande föräldrar etc ets börjar dricka eller knarka? Hur kan vi vända denna människa ryggen och säga att hon, när hon vuxit upp och inte blivit kvitt sina problem, inte kan förvänta sig hjälp eftersom hon bara har sig själv att skylla?!?

• sockerdricka
    Anonym (en som vet) skrev 2012-03-18 20:16:42 följande:
    Men vem vänder de fattiga ryggen, det jag och många tycker är att vi i Sverige har det bra och de fattiga är egentligen inte så fattiga. Av for man hyran, elen, hemförsäkring, fackavgift, medicin, läkarvård betald, utöver detta får man också ca 3800kr som kan gå till mat/kläder/nöje/bredband/mobil. Jag tycker faktiskt man klarar sig hyfsad på dessa pengar, jag levde nämligen själv på soc och kunde spara undan minst 1000kr månaden. 
    Tycker att många i den här tråden har skuldbelagt fattiga, inte tyckt att hjälp är direkt nödvändig... ser folk skriva att de inte tänker hjälpa folk som inte haft vett att ta hand om sig själva, och den människosynen skrämmer mig!

Håller med dig om att man klarar sig, precis som de flesta har räknat ut överlever man, men i mina ögon handlar det om så mycket mer än det. Att inte kunna unna sig något extra någon enda gång, och att behöva vända på varje krona, är slitsamt för en människa. Extra slitsamt blir det naturligtivs om hon inte kan räkna med hjälp från någon familj eller vän - och det finns många som inte kan det (gäller dock inte studenter som lever på CSN men vet att OM det krisar så kan familjen betala hyran.) På lång sikt blir detta ett liv utan trygghet, utan möjlighet att planera och fruktansvärt stressfyllt... något som faktiskt borde ligga i samhällets intresse att undvika, eftersom det riskerar att leda till psykisk ohälsa och därmed vård - som ju mestadels bekostas av samhället  Glad
  • sockerdricka
    Anonym skrev 2012-03-18 20:13:51 följande:
    Det här är det klokaste och mest insiktsfull jag läst i den här tråden. {#emotions_dlg.flower}

ÖHT är detta en raritet på FL.
    Tusen tack, första inlägget här!!
  • sockerdricka
    orpon skrev 2012-03-18 21:00:27 följande:
    Det stämmer, i Sverige behöver INGEN gå hungrig eller utan tak över huvudet... Allt beror på de personliga val du gör.... Uteliggare och knarkare har aktivt valt att ställa sig utanför samhällets skyddsnät....
    Anonym skrev 2012-03-18 21:05:10 följande:
    Kanske inte, men det är likväl sant. De som bor på härbärgen har valt bort sina möjligheter att leva bättre. Flera gånger.
    Valt bort, men varför? Tror att väldigt få hellre bor under en bro/på ett härbärge än i en lägenhet med medelinkomst osv. Tror att de flesta på härgbärgen bara önskar sig bort. Vad många tycks missa är att det är människor vi talar om - människor med frihetslängtan, känslor, värderingar, fria viljor...  vissa vill inte bo i härbärgen eftersom det går mot deras typiskt mänskliga egenskaper. Har träffat sådana människor, som hellre bor på gatan än i härbärgen men anser att det är pest eller kolera.

Sedan har vi åter detta med knark... är det rätt att någon som en gång gjort ett dumt val och börjat med skiten, ska förväntas stanna i skiten resten av livet och förvägras en hjälpande hand? Och den som sumpar några chanser för att den känner sig dåligt behandlad, ensam, deprimerad och ovan vid ett normalt liv, ska den personen leva som knarkare under en bro resten av sitt liv? Utan att någon medmänniska ska behöva bry sig om det?

Tycker bara att "skyll-dig-själv"-argumentet känns så människofientligt. Samhällets hjälp till utsatta människor är inte heller så lysande som alla tycks tro; lösningarna är ofta kortsiktiga och löser problemen tillfälligt, men vill inte beröra det som orsakat samma problem.
  • sockerdricka
    orpon skrev 2012-03-18 21:25:55 följande:
    Skulle aldrig falla mig in, jag misstänker att du tycker jag är oempatisk, och i det här fallet håller jag med... De som valt att stå utanför samhällets regler o skyddsnät skiter jag i, helt ärligt...

Misstänker starkt att det är missbrukare, psykist sjuka och människor i den kategorin som hamnar som uteliggare... Och ja, jag anser att de förbrukat sitt värde i samhället...  
    !!!

Missbrukare och psykiskt sjuka har förbrukat sitt värde i samhället, säger du - är bara glad om jag har missuppfattat dig här, men menar du alltså att dessa kategorier människor inte har rätt till samma värdiga liv som andra medborgare, eftersom de är en belastning för människor som lever gott utan hälso- eller missbruksproblem och betalar sin skatt?!
  • sockerdricka
    orpon skrev 2012-03-18 21:34:24 följande:
    Jag har aldrig påstått mig ha en politiskt korrekt syn på människor....
    ... skriver du med viss stolthet över att inte rätta dig i ledet av medmänsklighet och empati - för det är väl sådant som du kallar "politiskt korrekt"?

Psykiskt sjuk eller missbrukare skulle du kunna vara, under mindre gynnsamma omständigheter. Dina eventuella barn (som jag hoppas att du inte för vidare din människosyn till, om du har några) skulle kunna ha sjukdomar, råka ut för katastrofer i livet eller falla ner i missbruk även dom...
  • sockerdricka
    hallonfot skrev 2012-03-18 22:03:37 följande:
    Samma här! Jag är oxå psykiskt sjuk. Men detta uttryck har tyvärr en väldigt dålig klang.
    En dålig klang som helt enkelt måste tvättas bort, tycker jag!! Hoppas att ni förstod att jag med mitt inlägg inte försökte säga att psykiskt sjuka är knäppgökar, utan bara förkastade orpon's syn på de som är för psykiskt sjuka för att kunna leva utan att belasta samhället Glad
  • sockerdricka

Ska vi snacka definitioner och våra åsikter om dessas riktighet så skulle vi kunna snacka i säkert hundra sidor till - utan att komma någonstans. Nu är man alldeles för långt ifrån vad tråden egentligen handlar om... suck. Blir det inte såhär med nästan alla trådar?
    Låt oss försöka definiera vad tråden egentligen handlar om!! Skrattande 

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?