• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • MickeN1973
    Anonym skrev 2012-03-18 22:27:24 följande:
    Jo, givetvis! Det är det enda jag tänker på. Men hur ska jag bli av med honom?? Jag kan inte flytta, och han vägrar flytta. Jag kan inte kasta ut honom för det är han som står på hyreskontraktet
    Har du pratat med någon ang detta?  
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 22:49:22 följande:
    Man hamnar inte på behandlingshem det första man gör utan innan dess går det åratal. Du är bitter på ditt tidigare parasiterande livsstil och nu drar du dig inte för att sparka på andra som varit i dina skor?

Ja empati är en bristvara idag. Så sant som det är sagt.
    Jag förstår inte vad du menar? Hur tolkar du det som att jag skulle vara bitter på min enligt dig parasiterande livsstil när jag säger att jag är tacksam för att jag kunde få den hjälp jag behövde?

För övrigt så fick jag hjälp på behandlingshem inom ett år efter det att jag blev sjuk. 
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-18 22:46:26 följande:
    Börjar man närma sig 60 så har man nog inte så mycket vunnet av att omskola sig men för de allra flesta andra så är detta definitivt ett alternativ och det står jag fast vid. Är man sjuk ska man inte heller behöva arbeta, därav skyddsnätet. Jag har också under en period i livet behövt samhällets hjälp och fått behandling på ett behandlingshem då jag var trasig och jag är djupt tacksam för att det fanns men jag tog mig sedan vidare och utbildade mig. Jag betalar gärna högre skatt för att vi ska ha ett bra socialt skyddsnät men jag blir rosenrasande på såna som bara år ut och år in lever på socialbidrag utan att för egen maskin försöka skapa sig ett oberoende.
    Jag får ingen hjälp av samhället och ingen behandling heller. Skulle jag få behandling så skulle jag fortfarande kunna jobba. På 9 år har jag inte fått någon hjälp av vården för min sjukdom och jag blir bara sämre och sämre.

Det enda jag får är aktivitets stöd och den är så låg att jag snart inte kan ha kvar lägenheten då hyran stiger alldeles för ofta och elen. Sen tillkommer alla andra vanliga räkningarna.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-18 21:54:46 följande:
    Man saknar väl inte arbetsförmåga bara för att man har ett funktionshinder, tror många rullstolsburna t ex skulle känna sig kränkt av att du ens insinuerar det.
    Insinuerade inte det minsta utan visade statistik på verkligheten. Alla dessa är självklart inte 100% arvetsoförmögna, varför fick du för dig det?
    Åsa skrev 2012-03-18 21:45:59 följande:
    Fattigdom är ett relativt begrepp och även om det finns ett antal (olika) definitioner av vilken social nivå fattigdom motsvarar sitter det i mycket i betraktarens öga.
    TS tänker på fattigdom i termer av försörjningsstöd, någon annan i termer av att svälta ihjäl. Jag inser mycket väl att man kan _känna_ sig fattig om man upplever att alla i omgivningen har det bättre ställt. Detta gäller dock även om inkomsterna är betydligt högre än försörjningsstödsnivå.
     Jag vet att försörjningsstödsnivå är en av många definitioner på fattigdom. Själv har jag ärligt talat svårt att se detta som fattigdom då jag själv i perioder levt helt ok på mindre än vad den får som har försörjningsstöd. (Utan att behöva laga mat à 4 kr/portion...)  I ett internationellt perspektiv framstår det också som skrattretande. Så länge man talar om personer som vistas lagligt i landet och har psykisk kapacitet att använda sig av den hjälp trygghetssystemet kan ge så har de samtliga bättre materiell standard än vad genomsnittlig _medelklass_ har i somliga länder.

Jag _har_ sett personer i Sverige som levt i misär; där har det dock handlat om huvudsakligen annan problematik än rent ekonomisk. 
    Om man lägger till att det finns barn i skolålder som vill dansa, spela hockey, följa med på klassresa, kunna få åka slalom på friluftsdagen som nästan alla andra så kanske man kan se det ur ett annat perspektiv. Tror du inte det?
  • MickeN1973
    Indianica skrev 2012-03-18 22:47:11 följande:
    Men funktionshinder innebär extremt sällan att man totalt saknar arbetsförmåga. Dte är klart det finns många med funktionshinder, men extremt få är totalt handikappade av dem.Jag har en bror med hjärnskada (rätt grav) rullstolsbunden (rullstolsburen om man ska vara PK) med diverse krämpor och han har jobbar i typ 20 år med att sortera persienndelar. I regel är man inte ett kolli även om man har sina krämpor. Däremot är det relativt vanligt att folk som är missnöjda med sin arbets- och livssituation upplever sig som just kollin som inte kan jobba alls om de blir sjuka eller får krämpor, de ser gärna att de blir helt sjukskrivna.
    Visst många skulle kunna jobba om man gav dem chansen och rätt stöd.

Men läser man hur folk får kämpa för sin rätt, då förstår man varför de ger upp. 
  • adaeze
    Kimona skrev 2012-03-17 16:37:48 följande:
    Klart jag hade 0:- som utgångsläge.
    Och jo, existensminimum handlar om överlevnad plus att inte förhindra dig från att kunna söka jobb och det är det som ingår i själig levnadsnivå.

Jag fick inte ens ersättning för mina p-piller som då kostade ca 8:- om dagen...... För det ingick inte i själig levnadsnivå.
    Jag konfronterade dom om detta, eftersom det skulle bli betydligt dyrare för dom om jag blev gravid. Då fick jag svaret "Ja, det vore dumt om du skaffade barn i den här sitsen".

De fattade inte ens poängen...
    Men du kan väl ändå inte tycka att det är socialens ansvar att betala för att du vill kunna ha sex? visst att man kan ansöka om ersättning för det men för mig verkar det rätt absurdt att bli upprörd för de säger nej.. mat och boende är livsviktigt, inte sex
  • Anonym
    Indianica skrev 2012-03-18 22:51:07 följande:
    Jag hörde en definition av fattigdom som när man inte är kapabel att köpa det man upplever att många andra har och som man själv vill ha, men alltså inte upplever sig ha råd att köpa. Din kusins sambo kan nog kvala in i det synsättet
    Vad sägs att ta reda på fakta istället för bara gå efter det du hört?

"En vanlig fattigdomsdefinition är enligt FN den inkomstnivå som kan anses vara minimum för att försörja en familj med mat, bostad, kläder, medicinska behov och så vidare."
    Det är samma nivå som används om socialbidraget i sverige.
    Kommentarer på det?

sv.wikipedia.org/wiki/Fattigdom
  • Indianica
    Anonym skrev 2012-03-18 22:49:22 följande:
    Man hamnar inte på behandlingshem det första man gör utan innan dess går det åratal. Du är bitter på ditt tidigare parasiterande livsstil och nu drar du dig inte för att sparka på andra som varit i dina skor?

Ja empati är en bristvara idag. Så sant som det är sagt.
    Fast jag kan också bli provocerad av folk som kanske under 20 års tid (tills de dör typ)mer eller mindre motsträvigt åker in och ut på diverse behandlingshem, vilket faktiskt ofta kostar i runda slängar runt 100 000 kr per månad. Ibland kan jag faktiskt tycka att en del individer för "lite väl många chanser" faktiskt, men visst kan jag ha empati och förstå att man pga trasslig bakgrund osv hamnar i ett missbruk, blir kemiskt beroende osv, men någonstans får man också ta eget ansvar??!  Samtidigt förstår jag att det är svårt att sätta en gräns och att neka folk hjälp. Det känns ju också cyniskt att man ska säga att "Nu har du varit 17 gånger på behandlingshem och inget har hänt, nu får du klara dig själv", för var ska man som sagt, sätta gränsen?
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 22:56:01 följande:
    Insinuerade inte det minsta utan visade statistik på verkligheten. Alla dessa är självklart inte 100% arvetsoförmögna, varför fick du för dig det?
    Därför att du svarade på ett inlägg om arbetsoförmåga? 
  • Indianica
    Anonym skrev 2012-03-18 22:57:36 följande:
    Vad sägs att ta reda på fakta istället för bara gå efter det du hört?

"En vanlig fattigdomsdefinition är enligt FN den inkomstnivå som kan anses vara minimum för att försörja en familj med mat, bostad, kläder, medicinska behov och så vidare."
    Det är samma nivå som används om socialbidraget i sverige.
    Kommentarer på det?

sv.wikipedia.org/wiki/Fattigdom
    Kommentarer på det är att det är vad en sociologiforskare sagt. Du kan säkert googla hans namn "Daniel  Larsson" forskar om fattigdom. Wikipedia är ju bara yta, finns många definitioner av fattigdom!
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?