• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 21:11:11 följande:
    VAR finns jobben?

Har du problem med att förstå frågan?
    lmgtfy.com/%C3%A4r+finns+jobben
    Välj en utbildning med omsorg istället för att kasta bort studiemedlet på strökurser och skitutbildningar till yrken vars marknad är helt mättad.
    Och varför begränsa arbetsmarknaden till Sverige?
  • Anonym
    MickeN1973 skrev 2012-03-18 21:15:32 följande:
    Det märks att du lever utan kontakt med verkligheten.
    Jag tycker du ska ta jobb som voluntär i stadsmissionen eller hos andra som jobbar med hemlösa så att du får en bild av vilka som hamnar utanför och varför de hamnar utanför.
    {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym
    MickeN1973 skrev 2012-03-18 21:15:32 följande:
    Det märks att du lever utan kontakt med verkligheten.
    Jag tycker du ska ta jobb som voluntär i stadsmissionen eller hos andra som jobbar med hemlösa så att du får en bild av vilka som hamnar utanför och varför de hamnar utanför.
    Jag har jobbat ideellt på ett härbärge! De som kom till oss valde bort vårdchanser, lägenhetschanser och möjlighet till hjälp. Om och om igen! Jag vet inte hur många gånger vi försökte ordna till möten och fixa fram människor som skulle hjälpa, bara för att få den ansträngningen kastad i ansiktet.
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Anonym skrev 2012-03-18 20:40:21 följande:
    Du brukar inte läsa tidningar alltså eftersom reportage om det här förekommer i princip varje dag men du menar att ytterligare ett kommer att lösa allt?
    Visst läser jag tidningar. Jag skriver till och med reportage.
    Ett reportage sätter extra press på inblandade parter att skärpa till sig och reda ut situationen. Gäller både företag och myndigheter.
  • Anonym
    orpon skrev 2012-03-18 21:09:04 följande:
    Jag har inget på ett härbärge att göra...
    Nä, det är enkelt att tycka och tänka i sin isolerade kammera.
  • sockerdricka
    orpon skrev 2012-03-18 21:00:27 följande:
    Det stämmer, i Sverige behöver INGEN gå hungrig eller utan tak över huvudet... Allt beror på de personliga val du gör.... Uteliggare och knarkare har aktivt valt att ställa sig utanför samhällets skyddsnät....
    Anonym skrev 2012-03-18 21:05:10 följande:
    Kanske inte, men det är likväl sant. De som bor på härbärgen har valt bort sina möjligheter att leva bättre. Flera gånger.
    Valt bort, men varför? Tror att väldigt få hellre bor under en bro/på ett härbärge än i en lägenhet med medelinkomst osv. Tror att de flesta på härgbärgen bara önskar sig bort. Vad många tycks missa är att det är människor vi talar om - människor med frihetslängtan, känslor, värderingar, fria viljor...  vissa vill inte bo i härbärgen eftersom det går mot deras typiskt mänskliga egenskaper. Har träffat sådana människor, som hellre bor på gatan än i härbärgen men anser att det är pest eller kolera.

Sedan har vi åter detta med knark... är det rätt att någon som en gång gjort ett dumt val och börjat med skiten, ska förväntas stanna i skiten resten av livet och förvägras en hjälpande hand? Och den som sumpar några chanser för att den känner sig dåligt behandlad, ensam, deprimerad och ovan vid ett normalt liv, ska den personen leva som knarkare under en bro resten av sitt liv? Utan att någon medmänniska ska behöva bry sig om det?

Tycker bara att "skyll-dig-själv"-argumentet känns så människofientligt. Samhällets hjälp till utsatta människor är inte heller så lysande som alla tycks tro; lösningarna är ofta kortsiktiga och löser problemen tillfälligt, men vill inte beröra det som orsakat samma problem.
  • Indianica
    sockerdricka skrev 2012-03-18 20:28:41 följande:
    Tycker att många i den här tråden har skuldbelagt fattiga, inte tyckt att hjälp är direkt nödvändig... ser folk skriva att de inte tänker hjälpa folk som inte haft vett att ta hand om sig själva, och den människosynen skrämmer mig!

Håller med dig om att man klarar sig, precis som de flesta har räknat ut överlever man, men i mina ögon handlar det om så mycket mer än det. Att inte kunna unna sig något extra någon enda gång, och att behöva vända på varje krona, är slitsamt för en människa. Extra slitsamt blir det naturligtivs om hon inte kan räkna med hjälp från någon familj eller vän - och det finns många som inte kan det (gäller dock inte studenter som lever på CSN men vet att OM det krisar så kan familjen betala hyran.) På lång sikt blir detta ett liv utan trygghet, utan möjlighet att planera och fruktansvärt stressfyllt... något som faktiskt borde ligga i samhällets intresse att undvika, eftersom det riskerar att leda till psykisk ohälsa och därmed vård - som ju mestadels bekostas av samhället  Glad
    Poängen är väl ändå också att de här bidragen inte är avsedda att vara så pass vanliga som de är. Det är inte planerat så att en familj ständigt ska leva på eller dryga ut kassan med socialbidrag eller A-kassa, utan man ska vara självförsörjande och själv se till att få guldkant. Som någon skrev är det inte heller hållbart med en hel del guldkant för de som lever på t ex socialbidrag, det blir fel och konstigt om man då lever på samma nivå som t.ex. låginkomsttagande arbetare.

Sedan är det där med bidrag och guldkant lite svartvitt i tråden. Åtminstone socialbidragstagare har rätt att ansöka om extra bidrag för t ex just guldkant i olika form, även om det är olika vad som godkänns och inte. Har själv en kompis med socialbidrag (haft det i många år) och hon och sonen får årligen av socialtjänsten en familjeresa för henne och sonen  till hennes föräldrar 100 mil bort med tillhörande Skansenbesök på sommaren som stopp på vägen med hotellnatt. Det har aldrig så vitt jag vet varit tjafs om detta, utan det ligger i socialtjänstens budget att man har rätt till dylikt. Men sedan har kommuner olika ekonomier, så det gäller nog inte alla.

Ville inflika detta för jag märker att det finns en okunskap runt socialbidrag och många verkar tro att det är någonslags fattighjonvarning på de som har det, kanske för att det ser olika ut i olika kommuner? Men i vår kommun är det relativt frikostigt tror jag. Min kompis har även avlastningsfamilj och stödperson till sonen, vilket så vitt jag förstår är dyrt för kommunen och när sonen varannan helg är hos sin stödfamilj äter han ju och så där (= pengar sparas) han fick i vintras även vinterkläder av dem och de går t ex på bio med honom.
  • Anonym
    MickeN1973 skrev 2012-03-18 21:05:06 följande:
    När det gäller personen som betalade 12000 kr för en flyttning, denne nämde att h*n hade barn.

Frågan är hur gamla dessa är.

Om de är i passande ålder hade man kunnat sätta dessa till att packa grejorna
    Så att flyttfirman bara ska ta möblerna och kartongerna.

Jag packade och barnen packade allt själv, bor inte i någon storstad så prisbilden är helt annorlunda än i storstäderna eftersom det inte finns så många konkurrenter. Tror att det bara fanns 4 firmor när jag flyttade, varav den ena lämnade anbud trots att den precis gjort konkurs.

Anonym (3) skrev 2012-03-18 20:44:53 följande:
    Fast barn plockas inte från föräldrar bara så där. Vet folk som inte förstår varför deras barn blivit omhändertagna för dom gör ju allt för dessa barn.
    Sanningen är att dom INTE är föräldrar till sina barn och inte tar hand om dom bara tror det. 
    Vad menar du med din kommentar? Menar du att någon har kidnappat eller stulit barnen de påstår är deras egna? Torde inte vara möjligt i dagens samhälle. Man kan ta DNA.
    Eller menar du att det är riktigt att lämna bort sina barn för att man har en utsatt ekonomisk situation? Så som man gjorde under första hälften av 1900-talet och tidigare? Sådana åsikter finns det säkert gott om nu för tiden.

Eller vad menar du?
    Annette 732 skrev 2012-03-18 20:56:50 följande:
    NEJ jat tror inte alla har korkort,MEN jag tror att alla har någon i sin omgivning som har körkort och kan ställa upp och köra mot en liten peng eller mat.

snäla läs tråden!!!!
    Man kan tro så. Men så ser det inte ut i dag.
    Jag har absolut ingen jag kan fråga. Jag har försökt men stötte på ovilja. Då inser man att det inte är lönt att sätta sig i omöjlig skuld.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?