• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Annette 732
    Anonym (en som vet) skrev 2012-03-18 20:07:02 följande:
    Men innan man kommit upp till frikort så betalar soc för medicin samt läkarvård. 

Många verkar ha missat att soc betalar faktiskt ut mer än bara hyra och riksnormen, dessa saker betalar de också ut:

Andra saker räknas efter faktisk, skälig kostnad

Övrigt ekonomiskt bistånd, som inte ingår i riksnormen är kostnader som: 
    - Boendekostnad 
    - Hushållsel 
    - Hemförsäkring 
    - Arbetsresor 
    - Avgift för medlemskap i A-kassa och fackförening

Andra kostnader

Ibland har du andra kostnader som är nödvändiga för att ha en skälig levnadsnivå. Ta med dessa kostnader vid ansökan Detta gäller till exempel kostnader som: 
    - Läkarvård 
    - Medicin 
    - Akut tandvård 
    - Glasögon 
    - Begravning 

Så dessa 3840 som är en del av riksnormen är tänkt att gå till mat, bredband, nöje, kläder.  
    men som sjukpensionär  har jag inget soc som hjälper mig med kostnaderna upp til frikort1 tyvärr,jag får glatt betala,så de som går på soc har det bra!
  • sockerdricka
    Anonym skrev 2012-03-18 20:13:51 följande:
    Det här är det klokaste och mest insiktsfull jag läst i den här tråden. {#emotions_dlg.flower}

ÖHT är detta en raritet på FL.
    Tusen tack, första inlägget här!!
  • Anonym (verkligheten anr)
    modesto skrev 2012-03-18 14:41:23 följande:
    och de kommer nog alltid existera, de som är sämre än andra på ett eller annat sätt eller inte passar in.  som det är nu beror det oftast inte på systemet men på föräldrarna, vad kan man göra åt det? ger man föräldrar mer bidrag förvinner det ändå åt fel hål
    För det första ska man inte förneka att deras situation existerar. Att sluta bagatellisera problemet genom att säga att det bara är att handla på Lidl, myrorna och blocket. Att de får skylla sig själva. Det finns många föräldrar som av olika orsaker saknar kapaciteten att ta han om sig själva och sin familj. Det är de och deras barn som hamnar på botten och inte har någon chans.

Visst handlar det till viss del om systemet. Som jag skrev innan, läs folkhälsorapporten.
  • Poulsen
    sockerdricka skrev 2012-03-18 20:28:41 följande:
    Tycker att många i den här tråden har skuldbelagt fattiga, inte tyckt att hjälp är direkt nödvändig... ser folk skriva att de inte tänker hjälpa folk som inte haft vett att ta hand om sig själva, och den människosynen skrämmer mig!

Håller med dig om att man klarar sig, precis som de flesta har räknat ut överlever man, men i mina ögon handlar det om så mycket mer än det. Att inte kunna unna sig något extra någon enda gång, och att behöva vända på varje krona, är slitsamt för en människa. Extra slitsamt blir det naturligtivs om hon inte kan räkna med hjälp från någon familj eller vän - och det finns många som inte kan det (gäller dock inte studenter som lever på CSN men vet att OM det krisar så kan familjen betala hyran.) På lång sikt blir detta ett liv utan trygghet, utan möjlighet att planera och fruktansvärt stressfyllt... något som faktiskt borde ligga i samhällets intresse att undvika, eftersom det riskerar att leda till psykisk ohälsa och därmed vård - som ju mestadels bekostas av samhället  Glad
    word
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 20:23:24 följande:
    så du har inga vänner,grannar eller föräldrar? stackar dig.....
    Det har undgått dig att många människor i Sverige är mycket ensamma?
    Under vilken sten har du legat gömd?
  • Lonlely Wolf
    Anonym (en som vet) skrev 2012-03-18 20:16:42 följande:
    Men vem vänder de fattiga ryggen, det jag och många tycker är att vi i Sverige har det bra och de fattiga är egentligen inte så fattiga. Av for man hyran, elen, hemförsäkring, fackavgift, medicin, läkarvård betald, utöver detta får man också ca 3800kr som kan gå till mat/kläder/nöje/bredband/mobil. Jag tycker faktiskt man klarar sig hyfsad på dessa pengar, jag levde nämligen själv på soc och kunde spara undan minst 1000kr månaden. 
    Men hallå alla får inte socialhjälp.....Vi som är fattiga utan att få någon försöriningsstöd oss ser ni ner på och alla som har dåligt med pengar. Det finns olika skäl till att man har ont om pengar. Jag skulle gärna vela jobba och tjäna bra med pengar, men jag har ingen möjlighet. Du får gärna ta över min smärta jag har inte bett om den.

Ni som har det bra ställ ni kan inte förstå att man av olika skäl har de sämre.
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 20:14:31 följande:
    Jo alla har körkort. Verkligen.
    Tror du på det själv eller????
    nej ala har inte körkort,men de flesta har NÅGON i sin omgivning som kan köra!!!
  • Anonym
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 20:04:09 följande:
    Till alla er som inte kan få hjälp med flytten!
    Har ni inga vänner? I så fall varför? Kanske dags att fundera lite "inga pengar, inga vänner". Kan det vara så att ni kräver så pass mycket mer än ni ger så det har tagit stopp från alla håll? 
    Om man flyttat väldigt mycket under både sin uppväxt och sitt vuxna liv är det inte speciellt lät att bygga upp kontaktnät.
    Jag själv flyttade i 3.e klass, när jag började 7:klass, när jag började gymnasiet, när jag var 21 år, när jag var 26 år, när jag var 31 år och när jag var 35 år. 
    Under tiden mellan 27 år och 31 fick jag ett antal barn och var mammaledig.

Alla gångerna har flytten mellan de olika orterna varit minst 30 mil.

Det är faktiskt så det kan se ut om man ska flytta dit jobben finns.

• Januaribebis
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 20:16:05 följande:
    Jag skulle vilja gå så långt som att säga att alla som tar lån, inklusive bolån, tar sig vatten över huvudet. Och hur många är det inte som röker eller dricker alkohol fast de skulle behöva lägga de pengarna på nyttigheter i stället. Nyttigheter som de annars inte har råd med? Det kan vara så basala saker som en tvål eller huvudvärkstabletter.
    För vissa är en speciell vara eller en tjänst något hon eller han prioriterar.
    Du köper saker som jag aldrig ens skulle fundera på och jag köper sådant som du inte begriper dig på. Alla prioriterar olika och behöver olika saker för sina behov.
    Vem ska avgöra vad som är nödvändigt och inte när det kommer till konsumtion? Och vem ska avgöra vem som har råd och inte?

Som barn fick jag månadspeng. Jag lärde mig att hushålla med den. Så småningom fick jag små inkomster under feriejobben. Det var stora summor för mig. Som jag kunde använda som jag ville. Jag finansierade resor och klädinköp, månadskort på SL och presentinköp, godis och "Hennes" veckotidning  med mina inkomster och månadspengen.

Många barn har aldrig en fast intäkt i sina unga liv. Det kan nog vara pedagogiskt riktigt att låta ganska unga individer få lära sig ekonomisk hushållning. Men aldrig att jag skulle fördöma en person som köper en Rolex för att jag själv inte kan tänka mig det. Är det så att han eller hon måste dras med sviterna av sina inköp, är det ju upp till den berörde att stå för det.
    Det är varken du eller någon annan som ska tillrättavisa den vuxne som förköper sig. Den som är med i Lyxfällan har frivilligt gått med på fullständig insyn och rannsakning. Och troligen kommer vederbörande att göra något åt sina problem efter att hon eller han varit utsatt för allmän uthängning.

För övrigt finns det hur många företag och privatpersoner som helst som går i konkurs. Även en företagskonkurs beror på att man inte sett över sitt eget hus tillräckligt.
    Man måste vara medveten om att ekonomiskt sinne inte är något absolut. Skulle det vara det skulle vi inte ha en allmän marknad med efterfrågan och tillgång, utan en som ser ut mer som i Ryssland för 30 år sedan. Vill man diskutera ekonomi kan man hålla på i evigheter. Något som är rätt för dig är inte rätt för en annan.
    mycke bra tänkt och skrivet -bästa jag läst på länge.
  • Anonym
    sockerdricka skrev 2012-03-18 20:28:41 följande:
    Tycker att många i den här tråden har skuldbelagt fattiga, inte tyckt att hjälp är direkt nödvändig... ser folk skriva att de inte tänker hjälpa folk som inte haft vett att ta hand om sig själva, och den människosynen skrämmer mig!

Håller med dig om att man klarar sig, precis som de flesta har räknat ut överlever man, men i mina ögon handlar det om så mycket mer än det. Att inte kunna unna sig något extra någon enda gång, och att behöva vända på varje krona, är slitsamt för en människa. Extra slitsamt blir det naturligtivs om hon inte kan räkna med hjälp från någon familj eller vän - och det finns många som inte kan det (gäller dock inte studenter som lever på CSN men vet att OM det krisar så kan familjen betala hyran.) På lång sikt blir detta ett liv utan trygghet, utan möjlighet att planera och fruktansvärt stressfyllt... något som faktiskt borde ligga i samhällets intresse att undvika, eftersom det riskerar att leda till psykisk ohälsa och därmed vård - som ju mestadels bekostas av samhället  Glad
    +2
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?