• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-18 20:40:13 följande:
    Tycker att du ska titta på de fonder som finns i Stora Fondboken, där finns fonder för olika sjukdomar.
    Kanske finns det tips på fonder i forum för reumatiker/fibromyalgi.
    Titta även på de fonder som finns inom din kyrkoförsamling. 

De som delar ut fondpengar utgår från vilken inkomst du har.

Jo jag får göra det bara så tråkigt att man inte får låna den hem för att sitta flera timmar på bibblan orkar jag inte då jag har så ont. Och det går ju inte att snabbt hitta de rätta fonderna.

För några år sen sökte jag på nätet det mesta och som jag sa hr förut skrev brev, men fick bara avslag

Jag har samma inkomst som för några år sen, men hyran, elen, maten, fack avg, vårdkostnader har gått upp i pris.
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 20:40:13 följande:
    Tycker att du ska titta på de fonder som finns i Stora Fondboken, där finns fonder för olika sjukdomar.
    Kanske finns det tips på fonder i forum för reumatiker/fibromyalgi.
    Titta även på de fonder som finns inom din kyrkoförsamling. 

De som delar ut fondpengar utgår från vilken inkomst du har.

jag har lånt stora fondboken en gång,men det är ganska svårt att uppfylla kraven som behövs för att kunna ansöka.
  • Anonym (zzzz)

tycker många i tråden inte tänker till....och nästan SKAPAR sig problem!

• Anonym (Fattig, men rik)
    Anonym (en som vet) skrev 2012-03-18 20:07:02 följande:
    Men innan man kommit upp till frikort så betalar soc för medicin samt läkarvård. 

Många verkar ha missat att soc betalar faktiskt ut mer än bara hyra och riksnormen, dessa saker betalar de också ut:

Andra saker räknas efter faktisk, skälig kostnad

Övrigt ekonomiskt bistånd, som inte ingår i riksnormen är kostnader som: 
    - Boendekostnad 
    - Hushållsel 
    - Hemförsäkring 
    - Arbetsresor 
    - Avgift för medlemskap i A-kassa och fackförening

Andra kostnader

Ibland har du andra kostnader som är nödvändiga för att ha en skälig levnadsnivå. Ta med dessa kostnader vid ansökan Detta gäller till exempel kostnader som: 
    - Läkarvård 
    - Medicin 
    - Akut tandvård 
    - Glasögon 
    - Begravning 

Så dessa 3840 som är en del av riksnormen är tänkt att gå till mat, bredband, nöje, kläder.  
    Vad du skrivit gäller. Plus att det finns en massa andra personliga behov som man kan få bidrag till, som av vissa kan betraktas som inte nödvändigt eller lyx, men som för den berörde kan göra att man inte går rakt ner i depression eller annan sjukdom. Läkarutlåtande, omständigheter, hälsa och annat är det som den som bedömer ska ta hänsyn till.

Alla resor med allmänna kommunikationer, såsom månadskort och förköpshäfte på SL, får man ersättning för om man ligger under normen. Barn kan ha fritidssysselsättningar som ger dem den stimulans de behöver för att må drägligt. Det kan handla om en medlemsavgift, särskilda kläder eller annat.
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 20:43:47 följande:
    ja tänk jag har sunt förnuft och är 35år gammal snart...

så enkelt va det med det.
    Sunt förnuft att påstå att det bara är att hyra bil?
    Ja det är sant som det är sagt, visdom kommer inte med åldern...
  • Anonym

Jag räknade just ut hur mycket jag och min sambo skulle kunna få i försörjningsstöd. Vi har nu en total inkomst på 13 600 kr per månad, och ligger under norm när man räknar ut våra utgifter för boende och el (ca 7 000 kr totalt)

• Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 20:49:47 följande:
    Sunt förnuft att påstå att det bara är att hyra bil?
    Ja det är sant som det är sagt, visdom kommer inte med åldern...
    ja är det inte sunt förnuft att det är billigare att hyra en hyrbil och tanka den och köra själv än att betala en flyttfirma?
    det tycker jag.
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Anonym skrev 2012-03-18 20:08:35 följande:
    Du ser ingen skillnad på att man vill baföatt och för att det är nödvändigt att ta sig upp ur sängen.
    Du är makalöst empatilös och fruktansvärt oförskämd, hoppas att det är flera som påpekat det för dig IRL.
    Du missade säkert att läkare och psykolog rekommenderar massage på grund av ständiga spänningar.
    För övrigt visar din kommentar att du är sådan som just du tillskriver andra.
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 20:51:32 följande:
    ja är det inte sunt förnuft att det är billigare att hyra en hyrbil och tanka den och köra själv än att betala en flyttfirma?
    det tycker jag.
    Då är vi tillbaka på ruta ett. Då tar vi det igen....
    Du tror att alla har körkort?
  • Annette 732
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 20:52:35 följande:
    Du missade säkert att läkare och psykolog rekommenderar massage på grund av ständiga spänningar.
    För övrigt visar din kommentar att du är sådan som just du tillskriver andra.
    TACK!!
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?