• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 19:16:05 följande:
    jag retar mig inte ett dugg.

Måste man "reta sig" för att tycka att något är värt att diskutera?

Finns det dessutom "ett överskott" av personer som handlar när de eg inte har råd tycker jag att det är ännu viktigare att diskutera just detta
    Jag skulle vilja gå så långt som att säga att alla som tar lån, inklusive bolån, tar sig vatten över huvudet. Och hur många är det inte som röker eller dricker alkohol fast de skulle behöva lägga de pengarna på nyttigheter i stället. Nyttigheter som de annars inte har råd med? Det kan vara så basala saker som en tvål eller huvudvärkstabletter.
    För vissa är en speciell vara eller en tjänst något hon eller han prioriterar.
    Du köper saker som jag aldrig ens skulle fundera på och jag köper sådant som du inte begriper dig på. Alla prioriterar olika och behöver olika saker för sina behov.
    Vem ska avgöra vad som är nödvändigt och inte när det kommer till konsumtion? Och vem ska avgöra vem som har råd och inte?

Som barn fick jag månadspeng. Jag lärde mig att hushålla med den. Så småningom fick jag små inkomster under feriejobben. Det var stora summor för mig. Som jag kunde använda som jag ville. Jag finansierade resor och klädinköp, månadskort på SL och presentinköp, godis och "Hennes" veckotidning  med mina inkomster och månadspengen.

Många barn har aldrig en fast intäkt i sina unga liv. Det kan nog vara pedagogiskt riktigt att låta ganska unga individer få lära sig ekonomisk hushållning. Men aldrig att jag skulle fördöma en person som köper en Rolex för att jag själv inte kan tänka mig det. Är det så att han eller hon måste dras med sviterna av sina inköp, är det ju upp till den berörde att stå för det.
    Det är varken du eller någon annan som ska tillrättavisa den vuxne som förköper sig. Den som är med i Lyxfällan har frivilligt gått med på fullständig insyn och rannsakning. Och troligen kommer vederbörande att göra något åt sina problem efter att hon eller han varit utsatt för allmän uthängning.

För övrigt finns det hur många företag och privatpersoner som helst som går i konkurs. Även en företagskonkurs beror på att man inte sett över sitt eget hus tillräckligt.
    Man måste vara medveten om att ekonomiskt sinne inte är något absolut. Skulle det vara det skulle vi inte ha en allmän marknad med efterfrågan och tillgång, utan en som ser ut mer som i Ryssland för 30 år sedan. Vill man diskutera ekonomi kan man hålla på i evigheter. Något som är rätt för dig är inte rätt för en annan.
  • Anonym (en som vet)
    sockerdricka skrev 2012-03-18 20:12:14 följande:
    Har ännu inte läst alla hundratals sidor här, men ponera att fattigdom beror på dåliga val i livet... är det då rätt att en förvirrad tonåring ska förväntas sota för sina dåliga val under resten av sitt liv? Och en lågutbildad, ung kvinna som plussar och mår dåligt vid blotta tanken på abort, ska hon skylla sig själv och inte få någon hjälp när hennes barn inte kan följa med på skolutflykterna?

Även de som är fattiga p.g.a missbruksproblem - de som ingen vill se åt i trådens första 30 sidor - har jag svårt att skuldbelägga och strunta i. Missbruk och fattigdom går mycket riktigt hand i hand, men både missbruk och fattigdom har också en viss "ärftlighet" - är det så konstigt att en tonåring med depressioner, frånvarande föräldrar, missbrukande föräldrar etc ets börjar dricka eller knarka? Hur kan vi vända denna människa ryggen och säga att hon, när hon vuxit upp och inte blivit kvitt sina problem, inte kan förvänta sig hjälp eftersom hon bara har sig själv att skylla?!?
    Men vem vänder de fattiga ryggen, det jag och många tycker är att vi i Sverige har det bra och de fattiga är egentligen inte så fattiga. Av for man hyran, elen, hemförsäkring, fackavgift, medicin, läkarvård betald, utöver detta får man också ca 3800kr som kan gå till mat/kläder/nöje/bredband/mobil. Jag tycker faktiskt man klarar sig hyfsad på dessa pengar, jag levde nämligen själv på soc och kunde spara undan minst 1000kr månaden. 
  • Anonym
    sockerdricka skrev 2012-03-18 20:12:14 följande:
    Har ännu inte läst alla hundratals sidor här, men ponera att fattigdom beror på dåliga val i livet... är det då rätt att en förvirrad tonåring ska förväntas sota för sina dåliga val under resten av sitt liv? Och en lågutbildad, ung kvinna som plussar och mår dåligt vid blotta tanken på abort, ska hon skylla sig själv och inte få någon hjälp när hennes barn inte kan följa med på skolutflykterna?

Även de som är fattiga p.g.a missbruksproblem - de som ingen vill se åt i trådens första 30 sidor - har jag svårt att skuldbelägga och strunta i. Missbruk och fattigdom går mycket riktigt hand i hand, men både missbruk och fattigdom har också en viss "ärftlighet" - är det så konstigt att en tonåring med depressioner, frånvarande föräldrar, missbrukande föräldrar etc ets börjar dricka eller knarka? Hur kan vi vända denna människa ryggen och säga att hon, när hon vuxit upp och inte blivit kvitt sina problem, inte kan förvänta sig hjälp eftersom hon bara har sig själv att skylla?!?
    Soc ställer ju vissa krav på en (bland annat att man ska ha sparat undan pengar, om det varit möjligt, tre månader innan). Men hur ska man veta det? Jo, då frågar man, säger någon.
    Ok, så då ringer man soc och ber dem berätta vad för krav som ställs på en. Om de då inte nämner att man ska spara pengar?? Detta hände nämligen mig. Jag frågade tom om det fanns något krav på att man ska spara pengar, men hon sa att det gjorde det inte. Sen stod vi där.
    Är det oxå mitt fel då? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 19:58:19 följande:
    Men nu får du ge dig med alla dina konstiga påståenden.
    Jag känner ingen flyttfirma som accepterar att kunden packar själv eftersom deras försäkringar inte gäller då.

Snälla, gör alla en tjänst och googla åtminstonde EN gång innan du slännger ur dig nästa avsurda påstående.
    Jag som betalade den jättelika summan packade själv i flyttfirmans kartonger.

Fick beröm för hur väldigt bra jag packat hur och smidigt jag placerat lådorna i förhållande till möblerna, tydligen kan det vara lite hur som helst när kunderna packar själva. Typ kaos.
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-18 16:01:23 följande:
    När jag flyttade kostade det 12 000:-, hade ingen som kunde köra eller lasta så jag var tvungen att ta flyttfirma, sträckan var bara 5 km. Då var det bohag för 1 vuxen och 3 barn, 117 flyttkartonger plus möbler.

Ja? Hur tror du andra gör som behöver flytta?

• Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 19:58:19 följande:
    Men nu får du ge dig med alla dina konstiga påståenden.
    Jag känner ingen flyttfirma som accepterar att kunden packar själv eftersom deras försäkringar inte gäller då.

Snälla, gör alla en tjänst och googla åtminstonde EN gång innan du slännger ur dig nästa avsurda påstående.
    kola gärna in  www.guldhedendsflytt.se

det är en flyttfirma här i göteborg och de skriver såhär på sin hemsida:

Att flytta ett hem är i högsta grad en personlig fråga. Därför tar vi god tid på oss för att diskutera dina önskemål.

Vissa vill sköta packningen själva, medan andra låter oss ta hand om allt såsom flyttstädning, grovmöblering och uppackning. Våra kunder som väljer att packa själva, får låna så många lådor de önskar. För mer information om detta, kontakta oss.

För offertförfrågan på privatflytt klicka här eller ring oss på telefon 031 - 16 44 42.

Du kan även magasinera klicka här för priser och information.

• Donum
    Loket skrev 2012-03-18 16:20:53 följande:
    Alltså seriöst vet du ens hur bostadssituationen ser ut i många kommuner där det kan vara 5-10 års kötid för att få en sliten lägenhet i en förort så att byta och lätt hitta en ny är allt annat än enkelt. Vidare så är frågan hur många hyresvärdar som är intresserad av att ta emot en hyresgäst som lever på socialbidrag, faktum är att de är ytterst få, inte ens kommunalt ägda bostadsbolag är intresserad av det alla gånger och i synnerhet inte att släppa in sådant klientel i vilka områden som helst det har tagits upp i uppdrag granskning för några år sedan.

Vidare så gäller det att få med socialen på tåget de brukar ej acceptera att man flyttar hur som helst, inte till en bostad med högre hyra i alla fall däremot brukar de vara positivt inställd till om man flyttar till en billigare.

Så återigen det är inte så enkelt som du vill få det till.
    Jodå, jag är från Göteborg och är fullt medveten om att det är svårt att hitta lägenheter om man vill bo där, men då får man ju välja att bo någon annanstans. Jag har inte heller råd att bo överallt utan får välja boende utifrån förutsättningar. 

Jag hävdar att problemen inte primärt handlar om kronor och ören, utan om helt andra saker.  
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 20:00:53 följande:
    Jaha?
    Alla människor har din släkt i närheten förmodar jag?
    Eller jag antar att du menar att jag ska lpta min blinda, reumatiska pappa hjälpa mig att flytta nästa gång så kan jag bjuda på lite fika.
    *facepalm*
    så du har inga vänner,grannar eller föräldrar? stackar dig.....
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Annette 732 skrev 2012-03-18 19:48:18 följande:
    man vad är det du inte förstår,de ansåg att med mina 4,800kr+1000kr från bilförsäljningen per månad så skulle jag klara mig!!
    jag va aldrig ine i systemet!!! ag gjorde ingen ansökan!!
    DE ANSÅG i vetlanda(ja som varit med i uppdrag granskning o deras socialförvaltning )
    att jag skulle klra mina utgifter på 5.800kr

så det såg ut såhär:

4800kr aktivitetsstöd
    1000kr från bilförsäljningen
    -----------------------------------------
    5.800kr att leva på varje månad

utgifter:
    hyra 2.800kr
    el 150kr
    akassa 119kr
    fackavgift 158kr
    kontantkort 100kr
    ---------------------------------
    2.473kr att köpa mat och övrigt för.
    Här kommer en länk till vad man kan räkna på för att kolla om man kan få försörjningsstöd:

www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/provberakning

(Det vore väldigt bra om alla som har på känn att de har behov av och rätt till försörjningsstöd kunde ta sina fakturor och räkningar och denna uträkning och sticka den under näsan på socialsekreterarna som bedömer bistånd. I uträkningen finns automatiskt inbakat personliga kostnader för individer i olika åldrar enligt Riksnormens mallar och summor. Man kan ha övriga behov - enstaka eller återkommande -  och de ska också tas med i beräkningen.)
  • sockerdricka
    Anonym (en som vet) skrev 2012-03-18 20:16:42 följande:
    Men vem vänder de fattiga ryggen, det jag och många tycker är att vi i Sverige har det bra och de fattiga är egentligen inte så fattiga. Av for man hyran, elen, hemförsäkring, fackavgift, medicin, läkarvård betald, utöver detta får man också ca 3800kr som kan gå till mat/kläder/nöje/bredband/mobil. Jag tycker faktiskt man klarar sig hyfsad på dessa pengar, jag levde nämligen själv på soc och kunde spara undan minst 1000kr månaden. 
    Tycker att många i den här tråden har skuldbelagt fattiga, inte tyckt att hjälp är direkt nödvändig... ser folk skriva att de inte tänker hjälpa folk som inte haft vett att ta hand om sig själva, och den människosynen skrämmer mig!

Håller med dig om att man klarar sig, precis som de flesta har räknat ut överlever man, men i mina ögon handlar det om så mycket mer än det. Att inte kunna unna sig något extra någon enda gång, och att behöva vända på varje krona, är slitsamt för en människa. Extra slitsamt blir det naturligtivs om hon inte kan räkna med hjälp från någon familj eller vän - och det finns många som inte kan det (gäller dock inte studenter som lever på CSN men vet att OM det krisar så kan familjen betala hyran.) På lång sikt blir detta ett liv utan trygghet, utan möjlighet att planera och fruktansvärt stressfyllt... något som faktiskt borde ligga i samhällets intresse att undvika, eftersom det riskerar att leda till psykisk ohälsa och därmed vård - som ju mestadels bekostas av samhället  Glad
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?