• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Annette 732
    modesto skrev 2012-03-18 19:48:39 följande:
    men alla med låg inkomst har rätt till bostadstillägget som är rörligt beroende på mycket man har och hur  mycket hyran är så systemet fungerar
    nej alla har inte rätt till bostadstillägget! kom ut ur din bubbla tack.

jag bor med min sambo och betalar ingen hyra.
    allstå har jag inte rätt till bostadstillägg.
  • Anonym
    modesto skrev 2012-03-18 20:04:35 följande:
    ja, titta på Angelina Jolie, hon är mycket mer undernärd än jag, stackars människa:)
    Vad har hon med diskussioner om fattigdom att göra?
    Förklara.
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-18 19:58:48 följande:
    Två gånger har jag fått från en fond som kyrkan förvaltar, en sådan där donationsfond till minne av någon från bygden som personer som bor inom min församlingen kan söka. Den ena gången gick pengarna till dator den andra gången till glasögon. De krävde en skriftlig redovisning med kvitto vad pengarna gått till.

Har även fått pengar från en fond som vänder sig till människor med reumatiska problem det var också en donationsfond till minne av någon person, den var för hela landet. 

Finns väldigt många fonder i Sverige man kan söka ifrån om man uppfyller deras kriterier, många fonder har ganska mycket pengar.

Ett sätt att hitta fonder är en bok som heter Stora Fondboken, den finns på biblioteken, dock inte hemlån.
    Fonder som är lokala brukar annonsera i lokaltidningarna när det är tid att söka.
    Många kommuner har fonder.
    Går också att leta på nätet efter fonder.

Många fonder har speciella kriterier man ska uppfylla kan var bostadsort, någon sjukdom, att man är pensionär, att man går en speciell utbildning osv. 

Har man försörjningsstöd så räknas fondpengarna som inkomst. 
    Jag har sökt fonder via nätet. Skrivit brev till alla innom denna kommun, men fått avslag. Jag lider av svår fibromylagi och får ingen hjälp av vården då jag inte kan äta medeciner på grund av allergi.

Som sakt jag har ingen försörjningsstöd bara en aktivitets ersättning som precis täcker mina vanliga räkningar Mat och hygien räcker pengarna inte till hela månaden. Och då resten kläder/skor, säng, glasögon, och det viktiga för mig massage måste jag vara utan.
  • Anonym
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 20:04:09 följande:
    Till alla er som inte kan få hjälp med flytten!
    Har ni inga vänner? I så fall varför? Kanske dags att fundera lite "inga pengar, inga vänner". Kan det vara så att ni kräver så pass mycket mer än ni ger så det har tagit stopp från alla håll? 
    Eh, är du dum eller spelar du eller är du ett troll?
  • sockerdricka

Har ännu inte läst alla hundratals sidor här, men ponera att fattigdom beror på dåliga val i livet... är det då rätt att en förvirrad tonåring ska förväntas sota för sina dåliga val under resten av sitt liv? Och en lågutbildad, ung kvinna som plussar och mår dåligt vid blotta tanken på abort, ska hon skylla sig själv och inte få någon hjälp när hennes barn inte kan följa med på skolutflykterna?

Även de som är fattiga p.g.a missbruksproblem - de som ingen vill se åt i trådens första 30 sidor - har jag svårt att skuldbelägga och strunta i. Missbruk och fattigdom går mycket riktigt hand i hand, men både missbruk och fattigdom har också en viss "ärftlighet" - är det så konstigt att en tonåring med depressioner, frånvarande föräldrar, missbrukande föräldrar etc ets börjar dricka eller knarka? Hur kan vi vända denna människa ryggen och säga att hon, när hon vuxit upp och inte blivit kvitt sina problem, inte kan förvänta sig hjälp eftersom hon bara har sig själv att skylla?!?

• Anonym
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 20:08:40 följande:
    Men varför har han ingen A-kassa? Om ni inte gått med i A-kassan (och inte lagt undan de pengarna som den skulle kostat) så är det självvalt.
    Har han sökt sommarjobb? 

Varför börjar du inte jobba förrän i juli? finns massor jobb inom vården i juni.
    Varför jobbar du inte extra nu när du studerar?

För att han gick med i A-kassan för sent. Det är hans eget fel, visst, men inte mitt fel. Jag vet inte hur vi skulle ha kunnat lägga undan pengar, det har varit så här i 8 år för oss. (Han har haft jobb emellanåt, men bara kortare vik). Han säker sommarjobb hela tiden, överallt. Har även sökt i Norge.
    Jag har även sökt andra sommarjobb, alla sommarjobb. Jag skulle ha börjat jobba i början av juni, men fick i fredags veta att det blivit ändrat.
    Jag jobbar extra, men så pass sällan att det kanske ger en hundrin extra i månaden  
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 19:52:10 följande:
    Fortfarande kan du inte uttala dej när du inte vet närmre. Sträckan som du håller så hårt i har fortfarande inte ett skit med saken att göra, milkostnaden är minimal i sammanhanget. Hyra av lastbil eller liknande är inte gratis men det verkar du tro eller att det kostar efter sträcka och inte själva hyrandet av.
    fattar fortfarande inte varför man väljer att betala 12.000 för en flyttfirma när man själv enkelt kan hyra en B lastbil och köra själv för under 1000 lappen!!!
  • Anonym
    sockerdricka skrev 2012-03-18 20:12:14 följande:
    Har ännu inte läst alla hundratals sidor här, men ponera att fattigdom beror på dåliga val i livet... är det då rätt att en förvirrad tonåring ska förväntas sota för sina dåliga val under resten av sitt liv? Och en lågutbildad, ung kvinna som plussar och mår dåligt vid blotta tanken på abort, ska hon skylla sig själv och inte få någon hjälp när hennes barn inte kan följa med på skolutflykterna?

Även de som är fattiga p.g.a missbruksproblem - de som ingen vill se åt i trådens första 30 sidor - har jag svårt att skuldbelägga och strunta i. Missbruk och fattigdom går mycket riktigt hand i hand, men både missbruk och fattigdom har också en viss "ärftlighet" - är det så konstigt att en tonåring med depressioner, frånvarande föräldrar, missbrukande föräldrar etc ets börjar dricka eller knarka? Hur kan vi vända denna människa ryggen och säga att hon, när hon vuxit upp och inte blivit kvitt sina problem, inte kan förvänta sig hjälp eftersom hon bara har sig själv att skylla?!?
    Det här är det klokaste och mest insiktsfull jag läst i den här tråden. {#emotions_dlg.flower}

ÖHT är detta en raritet på FL.
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 20:13:26 följande:
    fattar fortfarande inte varför man väljer att betala 12.000 för en flyttfirma när man själv enkelt kan hyra en B lastbil och köra själv för under 1000 lappen!!!
    Jo alla har körkort. Verkligen.
    Tror du på det själv eller????
  • Donum
    Loket skrev 2012-03-18 15:54:51 följande:
    Dator och bredband är att betrakta som normalt levene idag precis som en tv är frågan är bara hur många år till det kommer dröja innan det räknas in i socialbidragsnormen. För övrigt så är datorer som begagnade i princip gratis även bärbara sådana då det finns i överflöd överallt men om jag förstår dig rätt så är dator + bredband ren lyxkonsumtion.
    Nej, du förstår mig inte rätt. Du förstår mig rätt om du förstår att jag menar att det inte är fattigdom att ha mer än man klarar sig. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?