• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    modesto skrev 2012-03-18 19:37:56 följande:
    nej de som har högre än 105 tusen per år eller låga bostadskosntader får inte det, men då har de hyftat ändå
    Du menar högre än 105 000 efter skatt?
  • Anonym (zzzz)
    modesto skrev 2012-03-18 19:36:05 följande:
    för dem som har den även den lägsta pension som jag 5200 och de som får social bidrag tycker jag går det att leva på, de som har stora skulder eller missbrukarproblem är det en helt annat sak.
    men de klarar ju sig bara PGA bostadstillägget!!!!
    så det är ju inte att klara sig på 5.200kr när man får bidrag med 93% utav hyreskostnaden...
  • modesto
    Annette 732 skrev 2012-03-18 19:33:37 följande:
    fast jag är ju ett levande bevis på att man kan bli undernärd när man har 4.800kr i inkomst och en hyra på 2.800kr. kom inte och säg nåt annat!
    då fördelar du dina pengar fel, läs tråden noga, det finns många bra tips hur man överlever utan att vara undernärd på mindre än 1500 till mat
  • modesto
    Anonym skrev 2012-03-18 19:40:05 följande:
    Du menar högre än 105 000 efter skatt?
    före skatt
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-18 18:48:00 följande:
    ja vad TROR du försäkringspengar ska användas till?
    kanske operation? hjälpmedel? kosttillskott,massage,sjukgymnastik.
    altså INTE mat,hyra osv...du kan ju roa dig med att ringa ett försäkringsbolag om du vill...
    Operation får man inom högkostnadsskyddet, samma med massage och sjukgymnastik. Ev. kan hjälpmedel kosta och de kan man säkert få dra av från summan man måste använda innan man får försörjningsstöd igen. kosttillskott? På vilket sätt blir man rehabiliterad av det?

Får man ersättning för medicinsk invaliditet så är det just för att man inte kan jobba (fullt ut) som man får pengarna.
  • Lonlely Wolf

Jag fick inget svar av den som skrev att man kunde söka fonder. perosnen i sig hade fått pengar till både säng och dator.

Jag skulle måsta ha både säng, skor/kläder och bidrag till tandläkare och massage så jag kan söka jobb.

Min säng är över 20 år gammal och trasig, kläderna är nästan allt begangnade (förutom underkläderna) skor har jag bara ett par gympa dojor som jag gått både hösten/vintern och nu våren. Fötterna är förstörda då jag har smärta i hela kroppen. Tandläkaren kostar 35 tusen kr  jag har gjort uträkning på detta. Massage behöver jag för att få i gång kroppen så jag kan stå en hel dag. Tar jag masage privat kostar det mig per gång mellan 400-800 kr vilket jag inte har råd med.

Så om du ser detta länka mig till det fonder du fått i från.

• modesto
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 19:37:14 följande:
    Jag håller inte med men det kanske beror på hur man bor, om man är singel eller ej, om man har barn eller ej
    man brukar få bidrag och underhållstöd för varje barn
  • Anonym (3)
    Anonym skrev 2012-03-18 19:04:45 följande:
    Sträckan har inte ett skit med saken att göra. Det som tar tid är att packa och packa upp. Transporten kan vara 500m eller 10 mil, skillnaden är marginell i de sammanhangen.

Fast packar gör man väl själv om man inte har pengar att gödsla med? Dessutom skrev vederbörande att det fanns äldre barn i hushållet o de får väl packa sitt och hjälpa till att bära.
    Det är ju det hela diskusionen går ut på att man prioriterar galet. Nu hade ju inte denna person försörjningsstöd men om så hade varit fallet.
    Att lägga 12000 på att få grejjer flyttade 5 km är ju helt galet.  
  • Paksenarrion
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 19:43:34 följande:
    Operation får man inom högkostnadsskyddet, samma med massage och sjukgymnastik. Ev. kan hjälpmedel kosta och de kan man säkert få dra av från summan man måste använda innan man får försörjningsstöd igen. kosttillskott? På vilket sätt blir man rehabiliterad av det?

Får man ersättning för medicinsk invaliditet så är det just för att man inte kan jobba (fullt ut) som man får pengarna.
    Du är verkligen inte insatt.

Massage ingår inte i högkostnadsskyddet i de flesta län.

Kosttillskott (näringstillskott antar jag att du menar) brukar man få om man inte kan tillgodogöra sig näring bara genom vanlig mat. Det kostar mer än vanlig mat. Näring är väsentligt för att leva
  • Annette 732
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 19:36:24 följande:
    Hur kom det sig att du inte fick försörjningsstöd upp till normen? Fick du avslag på din ansökan? Överklagade du i så fall?
    man vad är det du inte förstår,de ansåg att med mina 4,800kr+1000kr från bilförsäljningen per månad så skulle jag klara mig!!
    jag va aldrig ine i systemet!!! ag gjorde ingen ansökan!!
    DE ANSÅG i vetlanda(ja som varit med i uppdrag granskning o deras socialförvaltning )
    att jag skulle klra mina utgifter på 5.800kr

så det såg ut såhär:

4800kr aktivitetsstöd
    1000kr från bilförsäljningen
    -----------------------------------------
    5.800kr att leva på varje månad

utgifter:
    hyra 2.800kr
    el 150kr
    akassa 119kr
    fackavgift 158kr
    kontantkort 100kr
    ---------------------------------
    2.473kr att köpa mat och övrigt för.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?