• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 18:20:41 följande:
    jag är ledsen att du inte hittade någon annan utväg, det är inte roligt när sparpengarna försvinner bara sådär!

Den här diskussionen har spunnit vidare till att inte handla om dig personligen, jag pratar generellt om prioriteringar och att se möjligheter även när det är tungt (jag hoppas att du inte tar illa upp)
    Jag vet att du inte är bidragstagare och att du vid tillfället inte såg andra möjligheter

Inte tar jag illa upp när jag själv ger mig in i diskussioner.
    Inte heller är det direkt så att jag grämer mig längre över att pengarna gick till något så tråkigt som att förflytta en massa bohag. 
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Nanime skrev 2012-03-18 18:21:35 följande:
    Soc räknar även försäkringsersättning som inkomst. Det fick min syster erfara då soc räknade ut att hon visst kunde leva 11 månader på sina försäkrningspengar(72 000kr) som hon fick ut för en sjukdom.
    Kanske lite skillnad.
    När jag hade rehabersättning räknades den som min ersättning likvärdig med lön. Likaså räknas barnens barnbidrag och underhåll som inkomster som ska gå till det gemensamma hushållet och till de personliga behoven -  preciserade med siffror i Riksnormen.
    Min sjukpenning räknas också som inkomst. Men om mitt kylskåp går sönder och min hemförsäkring betalar allt utom självrisken, förlorar jag bara självrisken. Den kan jag naturligtvis äska ersättning för om det innebär att försörjningsstödet inte täcker mina utgifter på grund av detta. Samma ska gäller om allt i kylen blir förstört på grund av att den kapsejsar. Betalar inte hemförsäkringen vad strömavbrott eller skada orsakar, har du rätt att söka ersättning från försörjningsstödet om dina inkomster eller försörjningsstödet inte når upp till normen.
    En fallskärm räknas också som inkomst. Lön under uppsägning likaså.
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 18:28:51 följande:
    Du skrev att riksnormen låt till grund för beräkning av underhållsstöd. Jag tror nu att du skrev fel och att du menade försörjningsstöd. Riksnorman ligger till grund för den ersättningen.
    Det händer då och då att jag blandar ihop - stöden!
  • Anonym
    AlreadyBurning skrev 2012-03-18 18:17:22 följande:
    Tja...allt är ju relativt. I den Svenska normen så finns det def fattiga, i en internationell standard så not so much.
    Du snackar, som alltid, som du har förstånd till

Reell fattigdom är det som diskuteras och det man bör diskutera för annars kan vi lika gärna skicka alla de som anses vara fattiga till Brasiliens slum och de kommer att vara kungar.
    Hur många tror du kommer att anta den utmaningen av sveriges fattiga. Alla, många eller inga?

Vi kan också skicka hit ett antal som lever i kåkstäder och låta dem fortsätta bo i plåtskjul även här och skicka ut ungarna för att leta mat på soptippen. Hur länge tror du att det dröjer innan barnen tvångsomhändertas och föräldrarnas sätts på en psykiatrisk undersökning? Evigheter, något år eller några dagar?

Kontentan är att världssvälten inte har ett skit med diskussionen fattigdom att göra. Världssvälten och armodet handlar om västvärldens koloniala förhållningssätt till resten av världen och en så avancerad diskussion tror jag övergår din förmåga. Överbevisa mig genom att skapa en alleles egen tråd där du diskuterar världsläget och internationell finanspolitik.
  • Anonym (zzzz)
    Anonym skrev 2012-03-18 18:35:43 följande:
    Har du sagt A får du säga B. Vilka andra omkostnader och inkomster hade du?
    Hur såg beslutet ut exakt?

Du kommer ingenstans med att sprida halvsanningar och fördomar.
    va?
    jag säger ju att jag hade aktivitetsstöd på 4.800kr/månad
    och ägde en bil som jag om jag sålde den skule få 40.000kr för.
    gick til soc för att få  VÄGLEDNING/RÅDGIVNING,dvs INTE in i deras system,bara en almän fråga.
    alltså man får bara beslut o du skrivs in i systemet....
    så de SA till mig där och då I vetlanda, att om jag sålde bilen,och fick 40,000kr för den och tog 1.000kr/månad så skulle jag klra min ekonomi.

4800kr aktivitetsstöd
    1000kr utav bilpengarna
    ----------------------------------
    5.800kr per månad att leva på. det skulle jag klara mig på med mina utgifter ansåg de och det gjorde jag ju,men blev undernärd.

så nej varken ljug,halvsanning eller fördomar utan SANIINGEN vad som hände mig.
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 18:29:39 följande:
    nu har jag iof inte förespråkat svartarbete, jag har poängterat att det är dumt att betala överpris för en  tjänst om man inte har pengar att avvara.

Det finns många som betalar överpris för än det ena än det andra. Har man dåligt med insyn är det lätt att välja fel.
    Är det inte ett sätt att bli vuxen att gå på minor och lära sig av sina misstag?
  • Anonym (zzzz)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 18:38:35 följande:
    Om man behöver rehabilitering för en skada så får man ange det och man får mycket troligt godkänt att behålla den del som behövs för rehabilitering. Resterande summa får man leva upp innan samhället hjälper till med pengar igen. vad är fel med det? Vad ska skadepengar användas till om inte till försörjning?
    ja vad TROR du försäkringspengar ska användas till?
    kanske operation? hjälpmedel? kosttillskott,massage,sjukgymnastik.
    altså INTE mat,hyra osv...du kan ju roa dig med att ringa ett försäkringsbolag om du vill...
  • Anonym
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-18 18:44:59 följande:
    va?
    jag säger ju att jag hade aktivitetsstöd på 4.800kr/månad
    och ägde en bil som jag om jag sålde den skule få 40.000kr för.
    gick til soc för att få  VÄGLEDNING/RÅDGIVNING,dvs INTE in i deras system,bara en almän fråga.
    alltså man får bara beslut o du skrivs in i systemet....
    så de SA till mig där och då I vetlanda, att om jag sålde bilen,och fick 40,000kr för den och tog 1.000kr/månad så skulle jag klra min ekonomi.

4800kr aktivitetsstöd
    1000kr utav bilpengarna
    ----------------------------------
    5.800kr per månad att leva på. det skulle jag klara mig på med mina utgifter ansåg de och det gjorde jag ju,men blev undernärd.

så nej varken ljug,halvsanning eller fördomar utan SANIINGEN vad som hände mig.
    Det inlägget jag anmärkte på sa bara något om 40 000 inget om andra inkomster och det visade sig nu att det inte stämde.
    Fortfarande säger summan inkomster ingenting om man inte vet något om utgifterna. Har du tex en hyra på 1500 klarar du dig mycket bra på 5800.
  • Selfish Geene
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 18:46:08 följande:
    Det finns många som betalar överpris för än det ena än det andra. Har man dåligt med insyn är det lätt att välja fel.
    Är det inte ett sätt att bli vuxen att gå på minor och lära sig av sina misstag?
    jo!  
    För att kunna göra det måste man först se sitt eget ansvar i situationen, om man bara fokuserar på andras skuld kan man inte lära sig till nästa gång en liknande situation uppstår
    Anonym skrev 2012-03-18 18:34:56 följande:
    Tyvärr finns det fattigdom i Sverige och hur man hamnat i den finns lika många orsaker som människor/familjer Jag tycker att det är oerhört tragiskt när barn blir drabbade. Är det verkligen rätt av skolan att "kräva" att barn ska ta med egen matsäck på utflykter. Här i skolan får vi alltid en lapp om vi vill att skolan ska fixa det eller barnen vill ta med hemifrån.
    Och jag fick ett telefonnummer för att min äldste skulle kunna söka ersättning för att kunna köpa sig byxa och kavaj till nians avslutning. Alla i klassen skulle vara uppklädda så.

Tack och lov lyckades vi få hans välbärgade farsa att punga ut med vad det kostade. Men det satt långt inne och krävde både kuvad stolthet och många telefonsamtal från min son till hans far. Och hård förhandling när de pengar han avsatte inte räckte alls.
    Förr i tiden fanns fonder och fattighus för de som hade det sämst ställt. Känner att det är dit vi är på väg igen. I skolans värld dessutom. Det är inte kul att bli utpekad varken som förälder eller barn när det gäller ekonomisk utsatthet.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?