• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 19:18:05 följande:
    alltid när jag har flyttat har jag bett om hjälp utav föräldrar/vänner och bjudit på middag eller fika som tack!
    jag har flyttat 7ggr i mitt liv.
    Om man inte har en massa släktingar som inte är ens egna barn, inte har en massa vänner som kan klara av att bära och köra en massa prylar, vad gör man då?
    Om de enda släktingarna man har är gamla föräldrar.
    Alla människor bor inte ens i närheten av de släktingar man har.

När jag var barn träffade jag mina morföräldrar och farföräldrar en gång per år på sommarlovet, det var de enda släktingarna jag hade, inte ens en enda kusin eftersom mina föräldrar var ensam barn.

Många flyttar flera gånger i livet och då kanske 20-30 mil varje gång. 

• modesto
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 19:18:28 följande:
    Hade det inte varit bättre om inkomsten (sjukersättningen) varit tillräcklig hög istället för att det ska läggas till bidrag?!
    jag vet inte, men det går att leva utan att svälta även med nuvarande system
  • Paksenarrion
    modesto skrev 2012-03-18 19:30:06 följande:
    För en del, inte för alla.
  • Annette 732
    modesto skrev 2012-03-18 19:30:06 följande:
    fast jag är ju ett levande bevis på att man kan bli undernärd när man har 4.800kr i inkomst och en hyra på 2.800kr. kom inte och säg nåt annat!
  • Anonym
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 19:18:28 följande:
    Hade det inte varit bättre om inkomsten (sjukersättningen) varit tillräcklig hög istället för att det ska läggas till bidrag?!
    Det är ju så att bostadstillägget förändras nästan varje år eftersom det bygger på bostadskostnaden och schablonkostnader för vatten, el, sophämtning och värmekostnader.

Alla som har sjukersättning får ju inte bostadstillägg.

• modesto
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 19:31:59 följande:
    För en del, inte för alla.
    för dem som har den även den lägsta pension som jag 5200 och de som får social bidrag tycker jag går det att leva på, de som har stora skulder eller missbrukarproblem är det en helt annat sak.
  • Paksenarrion
    Annette 732 skrev 2012-03-18 19:33:37 följande:
    fast jag är ju ett levande bevis på att man kan bli undernärd när man har 4.800kr i inkomst och en hyra på 2.800kr. kom inte och säg nåt annat!
    Hur kom det sig att du inte fick försörjningsstöd upp till normen? Fick du avslag på din ansökan? Överklagade du i så fall?
  • Paksenarrion
    modesto skrev 2012-03-18 19:36:05 följande:
    för dem som har den även den lägsta pension som jag 5200 och de som får social bidrag tycker jag går det att leva på, de som har stora skulder eller missbrukarproblem är det en helt annat sak.
    Jag håller inte med men det kanske beror på hur man bor, om man är singel eller ej, om man har barn eller ej
  • modesto
    Anonym skrev 2012-03-18 19:35:57 följande:
    Det är ju så att bostadstillägget förändras nästan varje år eftersom det bygger på bostadskostnaden och schablonkostnader för vatten, el, sophämtning och värmekostnader.

Alla som har sjukersättning får ju inte bostadstillägg.

nej de som har högre än 105 tusen per år eller låga bostadskosntader får inte det, men då har de hyftat ändå
  • Hank Moody

Svensk fattigdom = lyx fattigdom? 

I may not go down in history, but I will go down on your sister.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?