• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Lonlely Wolf
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 19:43:34 följande:
    Operation får man inom högkostnadsskyddet, samma med massage och sjukgymnastik. Ev. kan hjälpmedel kosta och de kan man säkert få dra av från summan man måste använda innan man får försörjningsstöd igen. kosttillskott? På vilket sätt blir man rehabiliterad av det?

Får man ersättning för medicinsk invaliditet så är det just för att man inte kan jobba (fullt ut) som man får pengarna.
    Vart får man massage till högkostnadsskyddet.....Jag har kämpat i 9 år för att få detta i Östergötland, men har inte fått det. Jag måste betala hela summan själv. Ändå har smärtkliniken här bevis på att jag mår bäst av massage då jag har fått det när jag bodde i norrbotten. Då har jag även kunnat jobba heltid nu efter 9 år kan jag knappt komma upp ur sängen på grund av smärta.
  • modesto
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-18 19:42:21 följande:
    men de klarar ju sig bara PGA bostadstillägget!!!!
    så det är ju inte att klara sig på 5.200kr när man får bidrag med 93% utav hyreskostnaden...
    men alla med låg inkomst har rätt till bostadstillägget som är rörligt beroende på mycket man har och hur  mycket hyran är så systemet fungerar
  • Paksenarrion
    modesto skrev 2012-03-18 19:44:42 följande:
    man brukar få bidrag och underhållstöd för varje barn
    Ja?

Jag vidhåller att man inte kan leva ett drägligt liv på den summa som du talar om. Att pengarna inte räcker till hyra andra räkningar och mat
  • Anonym
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 19:46:34 följande:
    Du är verkligen inte insatt.

Massage ingår inte i högkostnadsskyddet i de flesta län.

Kosttillskott (näringstillskott antar jag att du menar) brukar man få om man inte kan tillgodogöra sig näring bara genom vanlig mat. Det kostar mer än vanlig mat. Näring är väsentligt för att leva
    Det spelar ingen roll vad du säger. Hon tjatar om detta som en papegoja att hon minsann har läst på någon hemsida att det är så så då är det så. Sen spelar det ingen som helst roll att hur många som helst berättar motsatsen. Hon anser fortfarande att hon har rätt och hela världen har fel.
  • Anonym (3)
    Annette 732 skrev 2012-03-18 19:33:37 följande:
    fast jag är ju ett levande bevis på att man kan bli undernärd när man har 4.800kr i inkomst och en hyra på 2.800kr. kom inte och säg nåt annat!
    Du kanske hade blivit det på 6800:- också beror ju på om du prioritera/handlar galet. Andra här klarar det ju då kan du ju inte skylla på någon annan än dig själv. Du måste lära dig handla billigt OCH näringsriktigt.
  • Paksenarrion
    Annette 732 skrev 2012-03-18 19:48:18 följande:
    man vad är det du inte förstår,de ansåg att med mina 4,800kr+1000kr från bilförsäljningen per månad så skulle jag klara mig!!
    jag va aldrig ine i systemet!!! ag gjorde ingen ansökan!!
    DE ANSÅG i vetlanda(ja som varit med i uppdrag granskning o deras socialförvaltning )
    att jag skulle klra mina utgifter på 5.800kr

så det såg ut såhär:

4800kr aktivitetsstöd
    1000kr från bilförsäljningen
    -----------------------------------------
    5.800kr att leva på varje månad

utgifter:
    hyra 2.800kr
    el 150kr
    akassa 119kr
    fackavgift 158kr
    kontantkort 100kr
    ---------------------------------
    2.473kr att köpa mat och övrigt för.
    Men ursäkta om jag missat ett inlägg från just dig.

Du skulle fått bidrag om du sökt, det är jag helt övertygad om. De lyckades dock övertyga dig om att det inte var lönt att ansöka och det är beklagligt men du är inte ensam
  • Annette 732
    Hank Moody skrev 2012-03-18 19:39:03 följande:
    Svensk fattigdom = lyx fattigdom? 
    om du tycker 6.700kr efter skatt är lyx så får det stå för dig!
    jag som lever på det tycker verkligen inte det är lyx!
  • modesto
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 19:48:52 följande:
    Ja?

Jag vidhåller att man inte kan leva ett drägligt liv på den summa som du talar om. Att pengarna inte räcker till hyra andra räkningar och mat
    de räcker till hyran och räkningar och mat, men kanske inte till märkeskläder och dyra abbonnemang och diverse prylar
  • Lonlely Wolf
    modesto skrev 2012-03-18 19:48:39 följande:
    men alla med låg inkomst har rätt till bostadstillägget som är rörligt beroende på mycket man har och hur  mycket hyran är så systemet fungerar
    Där har du fel jag har sökt bostatstillägg, men fick svar NEJ man msåte vara sjukskriven för att få det i allafall om man bor ensam.
  • Anonym
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 19:45:18 följande:
    Fast packar gör man väl själv om man inte har pengar att gödsla med? Dessutom skrev vederbörande att det fanns äldre barn i hushållet o de får väl packa sitt och hjälpa till att bära.
    Det är ju det hela diskusionen går ut på att man prioriterar galet. Nu hade ju inte denna person försörjningsstöd men om så hade varit fallet.
    Att lägga 12000 på att få grejjer flyttade 5 km är ju helt galet.  
    Fortfarande kan du inte uttala dej när du inte vet närmre. Sträckan som du håller så hårt i har fortfarande inte ett skit med saken att göra, milkostnaden är minimal i sammanhanget. Hyra av lastbil eller liknande är inte gratis men det verkar du tro eller att det kostar efter sträcka och inte själva hyrandet av.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?