• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 19:40:05 följande:
    Du menar högre än 105 000 efter skatt?
    nej, 105.000kr per ÅR i årsinkomst!
  • modesto
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 19:49:56 följande:
    Du kanske hade blivit det på 6800:- också beror ju på om du prioritera/handlar galet. Andra här klarar det ju då kan du ju inte skylla på någon annan än dig själv. Du måste lära dig handla billigt OCH näringsriktigt.
  • Paksenarrion
    modesto skrev 2012-03-18 19:51:33 följande:
    de räcker till hyran och räkningar och mat, men kanske inte till märkeskläder och dyra abbonnemang och diverse prylar
    Som sagt det är nog väldigt beroende på hur man bor.

Jag anser inte att det är en rimlig summa att leva på. T.o.m en studentlägenhet (ca 25kvm) kostar 4000 i månaden
  • Annette 732
    modesto skrev 2012-03-18 19:43:09 följande:
    före skatt
     årsinkomst!!!!
  • modesto
    Annette 732 skrev 2012-03-18 19:53:47 följande:
     årsinkomst!!!!
    naturligtvis, inte i månaden:)
  • Annette 732
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 19:43:34 följande:
    Operation får man inom högkostnadsskyddet, samma med massage och sjukgymnastik. Ev. kan hjälpmedel kosta och de kan man säkert få dra av från summan man måste använda innan man får försörjningsstöd igen. kosttillskott? På vilket sätt blir man rehabiliterad av det?

Får man ersättning för medicinsk invaliditet så är det just för att man inte kan jobba (fullt ut) som man får pengarna.
    du har missat att man ska ut med x antal tusenlappar innan du kommer upp i frikort eller??
    tror du alla har de pengarna???
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Anonym skrev 2012-03-18 18:52:57 följande:
    Fast jag betalade inte överpris för den tjänsten, tog självfallet in anbud från alla firmor innan.

Var en som var något billigare men den körde tydligen svart eftersom den precis gått i konkurs. 

Detta var också en del år sedan innan jag hade tillgång till blocket och liknande, nu hade jag nog lagt ut en annons, nu hade även funnits avdrag att göra enligt RUT.
    Jag menade inte att just du betalade överpris för något - det var mer en allmän kommentar att folk i allmänhet och vem som helst, ofta väljer galet på grund av prioriteringar eller okunskap.
    Visst kostar sådana tjänster.
    Och du ansåg i den situationen att det var viktigare att betala för och få hjälp med den tjänsten än att köpa ny säng och dator just då. Eller ...?
    Fast den som skrev kommentaren kanske hade valt att låna en bil, gratis eller mot ersättning och med den kört 20 vändor fram och tillbaka med alla lådor och möbler. Och förmodligen skulle hon burit och packat själv. Jag beställde flyttstädning när jag flyttade sist - för 14 år sedan. Då hade jag två mycket små barn och befann mig i en situation då jag var helt slut.
    Min far opponerade sig mot mitt val. Han tog inte aktiv del i vare sig oss eller våra flyttbestyr när vi var små. Jag flyttade sex gånger tills jag flyttade hemifrån vid 18 års ålder.
    Min flyttstädning kostade ungefär 3000 kr. Väl använda pengar.
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 19:08:31 följande:
    fast flytgubbar packar INTE ner  eler upp saker,de bär kartonger från lägenhet til bil och från bil till lägenhet ,inget annat. packningen står lägenhetsinnehavaren för.
    Men nu får du ge dig med alla dina konstiga påståenden.
    Jag känner ingen flyttfirma som accepterar att kunden packar själv eftersom deras försäkringar inte gäller då.

Snälla, gör alla en tjänst och googla åtminstonde EN gång innan du slännger ur dig nästa avsurda påstående.
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-18 19:44:11 följande:
    Jag fick inget svar av den som skrev att man kunde söka fonder. perosnen i sig hade fått pengar till både säng och dator.

Jag skulle måsta ha både säng, skor/kläder och bidrag till tandläkare och massage så jag kan söka jobb.

Min säng är över 20 år gammal och trasig, kläderna är nästan allt begangnade (förutom underkläderna) skor har jag bara ett par gympa dojor som jag gått både hösten/vintern och nu våren. Fötterna är förstörda då jag har smärta i hela kroppen. Tandläkaren kostar 35 tusen kr  jag har gjort uträkning på detta. Massage behöver jag för att få i gång kroppen så jag kan stå en hel dag. Tar jag masage privat kostar det mig per gång mellan 400-800 kr vilket jag inte har råd med.

Så om du ser detta länka mig till det fonder du fått i från.
    Två gånger har jag fått från en fond som kyrkan förvaltar, en sådan där donationsfond till minne av någon från bygden som personer som bor inom min församlingen kan söka. Den ena gången gick pengarna till dator den andra gången till glasögon. De krävde en skriftlig redovisning med kvitto vad pengarna gått till.

Har även fått pengar från en fond som vänder sig till människor med reumatiska problem det var också en donationsfond till minne av någon person, den var för hela landet. 

Finns väldigt många fonder i Sverige man kan söka ifrån om man uppfyller deras kriterier, många fonder har ganska mycket pengar.

Ett sätt att hitta fonder är en bok som heter Stora Fondboken, den finns på biblioteken, dock inte hemlån.
    Fonder som är lokala brukar annonsera i lokaltidningarna när det är tid att söka.
    Många kommuner har fonder.
    Går också att leta på nätet efter fonder.

Många fonder har speciella kriterier man ska uppfylla kan var bostadsort, någon sjukdom, att man är pensionär, att man går en speciell utbildning osv. 

Har man försörjningsstöd så räknas fondpengarna som inkomst. 
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 19:18:05 följande:
    alltid när jag har flyttat har jag bett om hjälp utav föräldrar/vänner och bjudit på middag eller fika som tack!
    jag har flyttat 7ggr i mitt liv.
    Jaha?
    Alla människor har din släkt i närheten förmodar jag?
    Eller jag antar att du menar att jag ska lpta min blinda, reumatiska pappa hjälpa mig att flytta nästa gång så kan jag bjuda på lite fika.
    *facepalm*
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?