• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 20:32:58 följande:
    nej ala har inte körkort,men de flesta har NÅGON i sin omgivning som kan köra!!!
    Jaså?
    Det vet du bara sådär. Var hämtar du allt sånt där vetande ifrån?
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Anonym skrev 2012-03-18 20:04:04 följande:
    Så här ser min och min mans situation ut:

Vi har två barn (3 och 5 år). Mannen har inget jobb, och får ingen A-kassa. Jag studerar och får ca 9 500 kr i månaden. Plus att vi har barnbidraget. Vår hyra ligger på 5200 kr i månaden (en tvåa). Vi har båda skulder hos kronofogden och får således ingen billigare eller mindre lägenhet eftersom vi inte är kreditvärdiga. Barnen ska ha det de behöver plus att vi oxå måste ha mat givetvis.
    I sommar ska jag jobba, men börjar inte förrän i juli och får inte min första lön förrän i slutet av augusti. Mina sista csn-pengar får jag i maj och då är det bara på 7 000 kr.
    Jag har pratat med soc och så här säger dem:
    *Ni måste flytta till en billigare eller mindre lägenhet (men det kan vi inte eftersom vi inte är kreditvärdiga)
    *Ni får inget försörjningsstöd under de månader ni inte får pengar eftersom du (jag alltså) pluggar och därför inte står till arbetsmarknadens förfogande till 100 % (Jag studerar på distans och lägger ner ca två timmar på att söka jobb varje dag)
    *Soc säger att våra barn kommer bli placerade hos en jourfamilj tills vi får igång ekonomin igen (de gör alltså hellre så än att ge oss pengar)
    Vi måste sparar ihop minst 7000-8000 kr för att klarar oss någorlunda under de två månader jag inte jobbar, för att slippa att våra barn får flytta ifrån oss.
    Vi har överklagat detta 4 gånger.       
    Ta kontakt med din lokala dagstidning och be dem göra ett reportage om hur dagens sociala välfärdssystem med diverse socialförsäkringar inte fungerar. Att folk blir utslagna för att regelverket är så osmidigt.

Självklart ska ni bråka och leva rövare. Och självklart ska ni inte lämna era barn till någon annan än möjligen en släkting om det riktigt kniper.
    Enligt lagen har alla barn rätt till en trygg uppväxt och att få sina behov tillgodosedda. Det skulle inte förvåna mig om en advokat skulle kunna hjälpa er. Ni har rätt till Rättshjälp och även barnen har det. Barnens Rättshjälp betalar hela kalaset och ni betalar nog högst en procent. Vad man kan förstå av din korta beskrivning.
    www.rattshjalp.se/
  • Lonlely Wolf
    sockerdricka skrev 2012-03-18 20:28:41 följande:
    Tycker att många i den här tråden har skuldbelagt fattiga, inte tyckt att hjälp är direkt nödvändig... ser folk skriva att de inte tänker hjälpa folk som inte haft vett att ta hand om sig själva, och den människosynen skrämmer mig!

Håller med dig om att man klarar sig, precis som de flesta har räknat ut överlever man, men i mina ögon handlar det om så mycket mer än det. Att inte kunna unna sig något extra någon enda gång, och att behöva vända på varje krona, är slitsamt för en människa. Extra slitsamt blir det naturligtivs om hon inte kan räkna med hjälp från någon familj eller vän - och det finns många som inte kan det (gäller dock inte studenter som lever på CSN men vet att OM det krisar så kan familjen betala hyran.) På lång sikt blir detta ett liv utan trygghet, utan möjlighet att planera och fruktansvärt stressfyllt... något som faktiskt borde ligga i samhällets intresse att undvika, eftersom det riskerar att leda till psykisk ohälsa och därmed vård - som ju mestadels bekostas av samhället  Glad
    Bra skrivet....precis så är det.........bara den sista raden håller jag inte med om vården bekostas inte av samhället inte i min komun i allafall, men kanske i anda komuner av sverige
  • Annette 732
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 20:27:53 följande:
    Här kommer en länk till vad man kan räkna på för att kolla om man kan få försörjningsstöd:

www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/fors...

(Det vore väldigt bra om alla som har på känn att de har behov av och rätt till försörjningsstöd kunde ta sina fakturor och räkningar och denna uträkning och sticka den under näsan på socialsekreterarna som bedömer bistånd. I uträkningen finns automatiskt inbakat personliga kostnader för individer i olika åldrar enligt Riksnormens mallar och summor. Man kan ha övriga behov - enstaka eller återkommande -  och de ska också tas med i beräkningen.)
    hehe,men min sjukersättning på 6.700kr ligger jag 452kr FÖR HÖGT för socialbidrag i den beräkningen.
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-18 20:09:28 följande:
    Jag har sökt fonder via nätet. Skrivit brev till alla innom denna kommun, men fått avslag. Jag lider av svår fibromylagi och får ingen hjälp av vården då jag inte kan äta medeciner på grund av allergi.

Som sakt jag har ingen försörjningsstöd bara en aktivitets ersättning som precis täcker mina vanliga räkningar Mat och hygien räcker pengarna inte till hela månaden. Och då resten kläder/skor, säng, glasögon, och det viktiga för mig massage måste jag vara utan.
    Tycker att du ska titta på de fonder som finns i Stora Fondboken, där finns fonder för olika sjukdomar.
    Kanske finns det tips på fonder i forum för reumatiker/fibromyalgi.
    Titta även på de fonder som finns inom din kyrkoförsamling. 

De som delar ut fondpengar utgår från vilken inkomst du har.

• Anonym
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 20:38:48 följande:
    Ta kontakt med din lokala dagstidning och be dem göra ett reportage om hur dagens sociala välfärdssystem med diverse socialförsäkringar inte fungerar. Att folk blir utslagna för att regelverket är så osmidigt.

Självklart ska ni bråka och leva rövare. Och självklart ska ni inte lämna era barn till någon annan än möjligen en släkting om det riktigt kniper.
    Enligt lagen har alla barn rätt till en trygg uppväxt och att få sina behov tillgodosedda. Det skulle inte förvåna mig om en advokat skulle kunna hjälpa er. Ni har rätt till Rättshjälp och även barnen har det. Barnens Rättshjälp betalar hela kalaset och ni betalar nog högst en procent. Vad man kan förstå av din korta beskrivning.
    www.rattshjalp.se/
    Du brukar inte läsa tidningar alltså eftersom reportage om det här förekommer i princip varje dag men du menar att ytterligare ett kommer att lösa allt?
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 20:13:26 följande:
    fattar fortfarande inte varför man väljer att betala 12.000 för en flyttfirma när man själv enkelt kan hyra en B lastbil och köra själv för under 1000 lappen!!!
    För att man inte har körkort, är visst inte lagligt att köra bil då!
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 20:36:58 följande:
    Jaså?
    Det vet du bara sådär. Var hämtar du allt sånt där vetande ifrån?
    ja tänk jag har sunt förnuft och är 35år gammal snart...

så enkelt va det med det.
  • Anonym (3)
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 20:38:48 följande:

www.rattshjalp.se/
    Fast barn plockas inte från föräldrar bara så där. Vet folk som inte förstår varför deras barn blivit omhändertagna för dom gör ju allt för dessa barn.
    Sanningen är att dom INTE är föräldrar till sina barn och inte tar hand om dom bara tror det. 
  • Anonym

[quote=64055871][quote-nick]Annette 732 skrev 2012-03-18 18:38:12 följande:[/quote-nick]

Anonym skrev 2012-03-18 18:34:56 följande:
    Tyvärr finns det fattigdom i Sverige och hur man hamnat i den finns lika många orsaker som människor/familjer Jag tycker att det är oerhört tragiskt när barn blir drabbade. Är det verkligen rätt av skolan att "kräva" att barn ska ta med egen matsäck på utflykter. Här i skolan får vi alltid en lapp om vi vill att skolan ska fixa det eller barnen vill ta med hemifrån.
    om skolan anordnar utflykter ska de ordnna med lunch eller fika.[/quote ja dom ska ja. Men det följs inte på alla skolor/förskolor tyvärr
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?