• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • MickeN1973
    orpon skrev 2012-03-18 21:00:27 följande:
    Det stämmer, i Sverige behöver INGEN gå hungrig eller utan tak över huvudet... Allt beror på de personliga val du gör.... Uteliggare och knarkare har aktivt valt att ställa sig utanför samhällets skyddsnät....
    Jag hoppas att någon knäcker dig så att du hamnar på gatan
  • orpon
    Anonym skrev 2012-03-18 21:03:41 följande:
    Håhåjaja. Jag slår vad om att duu ALDRIG vågar säga det där på ett härbärge.
    Jag har inget på ett härbärge att göra...
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-03-18 21:07:59 följande:
    Men shit... 12 000 för en flytt.

Jag flyttade till en annan stad i höstas. 4 fullmöblerade rum, 90 kartonger, ingen hiss i det nya huset (och lägenheten på 4:e våningen) och det gick inte att parkera utanför porten. Det blev 8000:-
    Ni får väl kolla runt och be om offerter innan ni väljer flyttfirma. Man måste ju inte ta den dyraste.
    Kanske är det så att om man får så kort varsel så är det det bästa pris personen kunde få. Så kan det bli ibland om det är privata hyresvärdar.
  • orpon
    MickeN1973 skrev 2012-03-18 21:08:19 följande:
    Jag hoppas att någon knäcker dig så att du hamnar på gatan
    Nä, det kommer jag inte att göra, samhället ser till att så inte sker, bara jag ställer upp på samhällets villkor...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 21:06:14 följande:
    Men kamma till dej!
    "Man får anpassa sej" besvarar INTE frågan vad alla människor ska arbeta med.

Det är ett mantra du har bara för att få puckla på en grupp människor.

Kan du besvara frågan nu, VAR hittar du jobben?
    Vilken arbetsför människa kan inte få jobb med en taktisk utbildning och villighet att flytta till jobben (inkl. utomlands)?
  • Anonym
    orpon skrev 2012-03-18 21:09:59 följande:
    Nä, det kommer jag inte att göra, samhället ser till att så inte sker, bara jag ställer upp på samhällets villkor...
    Exakt!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 21:10:15 följande:
    Vilken arbetsför människa kan inte få jobb med en taktisk utbildning och villighet att flytta till jobben (inkl. utomlands)?
    VAR finns jobben?

Har du problem med att förstå frågan?
  • Indianica
    orpon skrev 2012-03-18 21:00:27 följande:
    Det stämmer, i Sverige behöver INGEN gå hungrig eller utan tak över huvudet... Allt beror på de personliga val du gör.... Uteliggare och knarkare har aktivt valt att ställa sig utanför samhällets skyddsnät....
    Jag har en kompis som är socionom och vi diskuterade just detta och hon konstaterade att det är svårt att bli bostadslös i Sverige, till och med riktigt svårt eftersom det finns sjuttioelva skyddnät att falla igenom i form av olika bidrag, övergångslägenheter socialtjänsten ordnar och äger osv. Men många av uteliggarna är ju väldigt psykiskt störda...många av dem hade varit inlåsta på mentalsjukhus för 40 år sedan....
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Annette 732 skrev 2012-03-18 20:39:31 följande:
    hehe,men min sjukersättning på 6.700kr ligger jag 452kr FÖR HÖGT för socialbidrag i den beräkningen.
    Och jag som ligger på cirka 2300 minus tycker då att du har det bra!?
    (Jag har inte försörjningsstöd.)

Allt är som sagt relativt.
  • MickeN1973
    orpon skrev 2012-03-18 21:09:59 följande:
    Det märks att du lever utan kontakt med verkligheten.
    Jag tycker du ska ta jobb som voluntär i stadsmissionen eller hos andra som jobbar med hemlösa så att du får en bild av vilka som hamnar utanför och varför de hamnar utanför.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?