Inlägg från: Anonym (vakna!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (vakna!)
    Kimona skrev 2012-03-17 16:04:18 följande:
    Nej, men det handlar inte om det. Det handlar om att inte ha råd med skolaktiviteter, att kunna ha rätt sorts kläder för vädret, att kunna köpa nya kläder när de andra blivit för små etc.

Det finns barn i Sverige som inte kan äta sig mätta hemma!!!!!!!!!!!!
    Du har helt rätt!
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:47:55 följande:
    oj, du vet väl vad ordet "överlevnad" betyder?

Att betala 42000:- per år för boendet är inte en grundförutsättning för "överlevnad", du kan bo i en husvagn för en bråkdel av det priset 
    Vem hyr ut uppställda husvagnar med elplats billigare än så? Länka gärna!
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 17:32:50 följande:
    existenminimum betyder INTE "det minsta som krävs för att en levande människa ska kunna vara vid liv" (iaf inte i detta sammanhang)

I början trodde jag att du bara var omedveten om ordens olika innebörd, men nu börjar jag ana att du kanske bara har haft det lite för bra lite för länge.
    Du skulle nog må bra av att få testa på en tillvaro som verkligen handlade om överlevnad ett tag, det kanske skulle ge dig lite perspektiv på tillvaron 
    Existensminimum är en grundläggande lägsta levnadsnivå som inte tillåter några utsvävningar. Självklart överlever man men att påstå att de som lever på existensminimum är slarviga, super och röker upp sina pengar istället för att ha pengar över till aktiviteter och nöjen för barnen, till extrakostnader i skolan osv är rena dumheter. Det utrymmet finns inte när man lever på grundläggande nivå.
  • Anonym (vakna!)
    ViVäntarLois skrev 2012-03-17 17:39:34 följande:
    Självklart är vissa fattigare än andra, även i Sverige. Men det är ju ganska naturligt att vissa tjänar mer om man inte vill ha det extremt vänster och alla delar på allt. 

För mig handlar fattigdom om något som vi inte har i Sverige. Det handlar inte om att kunna ta en fika, köpa en vinterjacka till ordinarie pris, ta barnen till leklandet osv. En fattig för mig är någon som inte har tak över huvudet, inte kan äta sig mätt, inte kan skyla kroppen och inte har möjlighet att få grundläggande skola och sjukvård.  
    Fattigdom är ett relativt begrepp och den fattigdom som finns i Sverige är inte vacker. Tittar man specifikt på fattiga barns situation så blir i alla fall jag ledsen och upprörd, hur du reagerar vet jag inte. Att påstå att fattigdom inte finns i Sverige tycker jag är felaktigt:

"Fattigdom i Sverige är enligt Rädda Barnen andelen barn i familjer som får socialbidrag och/eller har låg inkomststandard. Det innebär att inkomsterna är lägre än vad som behövs för att täcka de nödvändiga kostnaderna. För barnen i dessa familjer kan det till exempel innebära att inte kunna följa med på skolutflykter, gå till simhallen, vara med i musikskolan eller gå på bio med kompisar. Nästan en kvarts miljon av Sveriges två miljoner barn lever i fattigdom. Fattigdom är ett relativt begrepp. Att växa upp i ett fattigt hem i Sverige är inte samma sak som att vara fattig i exempelvis Brasilien. Oavsett land ska barn inte diskrimineras på grund av föräldrarnas ekonomiska situation. Rädda Barnens rapport Barns hälsa i Sverige (2004) visar att det finns ett starkt samband mellan barns hälsa och ekonomisk utsatthet.

Forskning har också visat att barn som lever i ekonomiskt utsatta hushåll löper tre gånger så stor risk för att bli utsatta för våld i hemmet av en vuxen, och 50 procent större risk för att bli utsatt för mobbning i skolan. Även barnens rätt till fritid begränsas, då deltagande i organiserade verksamheter kostar mycket, något dessa familjer inte har råd med."

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

• Anonym (vakna!)
    Schweppes skrev 2012-03-17 18:42:55 följande:
    Vad jag läst i andra trådar läser hon till uska så nej, hon betalar nog inget
    Hur vet du vem jag är?
  • Anonym (vakna!)
    puss skrev 2012-03-17 18:37:58 följande:
    jag svarade på detta:

dessa föräldrar måste skärpa sig. de SKA SE TILL att barnen har matsäck, att de kan följa med på utflykter i skolan, att de har de där jävla lucialinnena som det alltid startas trådar om, att de har kalas och de ska gå på föräldramöten och vara engagerade. det kostar inget.
    Kan du tala om hur matsäck, utflykter, lucialinnen och kalas blir gratis? Tror det finns många som vill veta.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 19:12:27 följande:
    Det är klart att det finns några få riktigt fattiga i Sverige. de finns i Stockholm också. Jag skulle bara vilja säga att det i nästan alla just dessa fall är självvalt. Därför att de vill inte ha med myndigheter att göra. Ofta är de psykiskt sjuka. En del drar runt med kundvagnar med sitt bohag i Stockholm. De sover ute. De samlar pantflaskor för att överleva. Dock finns det hjälp dvs stadsmissionen eller som du själv skriver snälla med borgare som går ut och ger dem smörgåsar. Om de gav sig tillkänna så skulle de också få soc-hjälp men det vill de inte.
    Varför anser du att det är din definition av fattigdom som ska styra om man är fattig eller inte? Jag tycker Röda Korsets definition fungerar bra i SVerige och för svenska förhållanden.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-17 19:21:47 följande:
    fast du kan väl ta pengarna som är för tidningen (cirka 800kr) och gå på krogen för om du vill?
    precis som någon som vil ha hund inte får extra för det utan får försaka någon anan post i sitt socialbidrag.

börjar bli trött på viss okunskap som fins.
    nej jag har inte socialbidrag själv.
    Är man 2 personer får man 1030 till förbrukningsvaror, tidning, tv-licens, telefon. Hit räknas alltså internet också. Kan man få över 800 när man har betalat tv, internet och telefon för att gå på krogen menar du? Vad består okunskapen i?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?