Inlägg från: Anonym (zzzz) |Visa alla inlägg
  • Anonym (zzzz)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-17 17:31:50 följande:
    dessutom vill jag kunna leva inte försöka överleva ..........
    en fråga:

anser du att jag levde eller överlevde med denna budgeten:

inkomst 4.800kr
    hyra 2.800kr
    el 150kr
    telefonkort 100kr
    fackavgift 158kr
    akassa 119kr
    -----------------------
    1.473kr kvar till mat,hygien,kläder osv..

om ihåg att en vuxen beräknas äta för 1.500kr./månad
  • Anonym (zzzz)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 17:39:23 följande:
    Existensminimum är en grundläggande lägsta levnadsnivå som inte tillåter några utsvävningar. Självklart överlever man men att påstå att de som lever på existensminimum är slarviga, super och röker upp sina pengar istället för att ha pengar över till aktiviteter och nöjen för barnen, till extrakostnader i skolan osv är rena dumheter. Det utrymmet finns inte när man lever på grundläggande nivå.
    fast du kan väl ta pengarna som är för tidningen (cirka 800kr) och gå på krogen för om du vill?
    precis som någon som vil ha hund inte får extra för det utan får försaka någon anan post i sitt socialbidrag.

börjar bli trött på viss okunskap som fins.
    nej jag har inte socialbidrag själv.
  • Anonym (zzzz)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 19:29:49 följande:
    Är man 2 personer får man 1030 till förbrukningsvaror, tidning, tv-licens, telefon. Hit räknas alltså internet också. Kan man få över 800 när man har betalat tv, internet och telefon för att gå på krogen menar du? Vad består okunskapen i?
    ja så som jag levde,telefonkort 100kr
    ,internet på biblioteket.
  • Anonym (zzzz)

hoppas sverige börjar använda konsumentverkets siffror snart överallt!

• Anonym (zzzz)
    Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 20:21:12 följande:
    Det finns visst fattiga i Sverige, och ni andra som säger annorlunda, vet absolut ingenting!!!

När jag var barn och tonåring vilket inte var så längesedan så fick vi ibland havregrynsgröt till frukost, middag och kvällsmat flera dagar i veckan, just för att vår ensamstående mor inte hade pengar att köpa mat till oss. Resten av tiden så fick vi ta högst två skivor med bröd, en skiva med ost, korv och makaroner var vanligt förekommande.
    Ibland fick vi också vara utan mat, men det är ju sånt som inte kan hända enligt vissa.

Och för att förtydliga, min mamma drack inte, rökte inte, var inte ute på stan, utan hon blev sjukpensionär.

Vi fick låna kläder eller fick begagnat, vi fick godis för tjuga på julafton och födelsedagar (inget annat).
    Det var fest för oss när mamma köpte hem pommes, fläskfilé och bea-sås. Allt var Eldorado, Euroshopper, you name it. Frukt någon gång i månaden kanske. Utflykter fick vi vara "sjuka" ifrån, just för att mamma inte hade råd. 

Leksaker, vad var det? Vi hittade på egna lekar ute istället, mobiltelefoner (hell no!), Jag började jobba extra när jag var 14 år gammal och finansierade sådana saker själv. Jag tar aldrig någonting för givet, vi var nära att bli utslängda på gatan vissa månader just för att det alltid var någonting som strulade eller gick fel.

Du kan leva gått en dag och nästa så kan det ha gått åt helvete, så att ni säger att det inte finna fattiga människor är total BS. Som jag nu som ett exempel bara, jag är arbetslös, har också varit så i snart 3 år, jag har utmärkta betyg ifrån gymnasiet, men jag har ingen chans att få jobb, jag har sökt både högt och lågt. Allt som kan tänkas göras. Men i och med att jag är med sambo så har jag ingen rätt till bidrag och i och med att jag inte heller har haft ett fast jobb sen gymnasiet så har jag inte heller rätt till Alfa-kassa. Jag är fortfarande lika fattig som jag var som barn. Så kom fan inte och säg någonting annat. (Och vem kan man tacka för det? Alla moderater till (ursäkta) Svin!)
    håller med dig,när jag hade 4.80kr i inkomst fick jag oxå "räkna" maten för att ha råd!
    man köpte en 3kg säck med makaroner för 17kr och 1kg köttbular och sen fick man räkna ut hur många middagar det blev utav det för att det skulle räcka hela månaden.
    typ 1dl råa makaroner och 4köttbullar...
  • Anonym (zzzz)
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:04:23 följande:
    men matpriserna höjs väl inte?
    Sist jag kollade hade matpriserna stadigt sjunkit sedan 80-talet 
    Tror ärligt det skulle vara nyttigt för dig att uppdatera Dig om hur det ser ut i samhället idag,läs detta som skrevs 2010 redan: http://www.svd.se/naringsliv/hogre-matpriser-vantar_5292369.svd

och du vet väl by the way att bensinen kostar 15.63kr/liter? många som inte har råd med det!
  • Anonym (zzzz)
    Anonym skrev 2012-03-18 14:57:25 följande:
    Men din personliga åsikt om ordet fattigdom är rätt ointressant här.

I Sverige när vi pratar om fattigdom officiellt så menar vi det som riksdagen och Röda Korset definierar som fattigdom.
    Sen får ju du ha din egen definition om du vill, men det lär ju öka risken att du blir missförstådd om du envisas med att använda egna begrepp.

Fattigdom är relativt i det här sammanhanget är det i relation till hur gemene barn i Sverige har det.
    Inget annat.       
    men herregud får man tycka att allt under 10.000 netto är fattigdom med dessa höga hyror vi har i sverige idag??
  • Anonym (zzzz)
    Anonym skrev 2012-03-18 16:08:29 följande:
    Jag är fattig:( haft det lite tufft ett tag..var anställd på bemanningsföretag i 5år..sedan blev jag uppsagd pga arbetsbrist...har akassa på 8600:-..hyran blir 9300 med elen:(
    dags att flytta til mindre och biligare!
  • Anonym (zzzz)
    Anonym (Soc) skrev 2012-03-18 16:44:59 följande:
    Så jag har svårt att förstå när folk säger att det finns fattigdom i sverige i dag, säger man det vet man inte vad riktigt fattigdom är.
    så du tycker inte att någon med 6.700kr och en hyra på 4.000kr är fattig???
  • Anonym (zzzz)
    hallonfot skrev 2012-03-18 17:18:24 följande:
    Det finns otaliga tips på hur man kan leva snålt som tusan. Har hört om en tjej här på FL som lägger runt 700 spänn på mat varje månad till sig, mannen och deras två barn.
    Hon kollar alltid upp vart de har extrapriser och far runt med bilen när det dags för veckohandlande.
    Jag önskar att jag kunde göra så! Pga anstängd ekonomi har jag dock varken råd med bil, bensin eller att ta körkort.
    Men händer det något oförutsett så står jag där. Jag kan inte spara ett öre. Jag vrider och vänder på varenda krona för att få det att gå ihop.

Förra veckan blev det strömavbrott och frys och kyl fungerade inte. Som tur är åtgärdades feletväldigt snabbt, så att inget blev förstört. Det skulle ha varit katastrof om vi blivit tvungna att slänga all mat, för vi skulle inte haft råd att köpa ny
    det är för sådana händelser man har sparande.
    alla kan spara om de vill,och JA även de på soc SKA spara för framtida kostnader.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?