Inlägg från: Anonym (zzzz) |Visa alla inlägg
  • Anonym (zzzz)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

modesto skrev 2012-03-18 19:36:05 följande:
    för dem som har den även den lägsta pension som jag 5200 och de som får social bidrag tycker jag går det att leva på, de som har stora skulder eller missbrukarproblem är det en helt annat sak.
    men de klarar ju sig bara PGA bostadstillägget!!!!
    så det är ju inte att klara sig på 5.200kr när man får bidrag med 93% utav hyreskostnaden...
  • Anonym (zzzz)

tycker många i tråden inte tänker till....och nästan SKAPAR sig problem!

• Anonym (zzzz)

jag blir så ledsen så därför skriver jag följande:

vid bedömning utav arbetsförmågan bortses från de aktiviteter som kan jämställas med  sådana fritidsaktiviteter som en yrkesverksam person i normalfalet utför på sin fritid.

prop. 1997/98:111 sid 37

• Anonym (zzzz)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 23:07:38 följande:
    Tack! Jag har gjort det nu!
    fast varför bara enligt röda korsets definition?
  • Anonym (zzzz)
    Anonym (Soc) skrev 2012-03-19 15:07:17 följande:
    Om man är för sjuk för att jobba, är man inte för sjuk för att göra nöjen då? Så få borde pengarna räcka fint till er?
    hört talas om livskvalitet?
  • Anonym (zzzz)
    Anonym (Soc) skrev 2012-03-19 15:13:03 följande:
    Sjuk för att jobba men frisk nog för att åka på ex semester som staten står för?
    vad fan pratar du om>? förklara vad du menar med detta.
  • Anonym (zzzz)
    Anonym skrev 2012-03-19 15:57:24 följande:
    Men varför ska inte folk "ta sitt förbannade ansvar och sluta parasitera"? Varför är det en orimlig inställning?
    De som jag känner till som lever på bidrag saknar varken arbetsförmåga eller möjligheter, de är lata och bekväma och tycker att bidragslivsstilen är tillräckligt ok för att göra någon ansträngning för att rycka upp sig.
    Så länge såna människor är i majoritet är det ju rätt givet att välfärden monteras ner på störst bekostnad av äldre, sjuka och barn.
    ja man får ju säkert sjukersättning om man är frisk...du kanske skulle ta och sätta dig in i vad som behövs för att få sjukersättning....exempelvis....
  • Anonym (zzzz)
    Donum skrev 2012-03-20 15:49:01 följande:
    Nej, jag sa att jag inte anser att man är fattig när man har mer än vad som behövs för att klara sig. Jag har inte uttalat mig om hur det evt. borde se ut.  
    vad behövs för att klara sig anser du då?
    tak över huvet kan man få i en trappuppgång...
  • Anonym (zzzz)
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-21 14:29:01 följande:
    Nu är det ett rent helvete hur sverige fungerar.......Hör nu i dag att jag är utskriven från AF och därmed får jag inte heller ersättning från aktvitetsstödet.....AF har inte ringt mig  utan detta får ja reda på från facket....................faaaaaaaaaaaan jag blir knäpp......nu hamnar jag på gatan......så här går det när man har  tjänat sitt land i 40 år och blir sjuk arbetslös.
    anledning till att du blir utskriven från AF då?
  • Anonym (zzzz)

vi pratar om fattigdom i sverige,så kom inte dragandes med att de har det sämre i somalia,för det är inte det vi pratar om.
    tråden handlar om att man är fattig om man har typ 6.000kr i inkomst och en hyra på 4.000kr typ..

• Anonym (zzzz)

reagerar över hur mycket folk det är på biblioteket son aldrig verkar ha varit på ett bibliotek..svenskar,barnfamiljer,vanliga människor!
    tecken på fattigdom?

• Anonym (zzzz)
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-21 15:14:54 följande:
    Och såna som oss som blir utskrivna från AF och FK utan att vi vet om det.....Hur ska jag leva i frmtiden med 0 kr i inkomst.....Gråter
    fast om du åker DIT och står öga mot öga och säger som det är:
     ingenting har ändrats ,varför blir jag utskriven??
    de skickar nämligen såkallade "standardbrev" och de som inte reagerar genom kontakt,blir 2avskrivna"
    därför är det viktigt att reagera. de gör detta för att bli av med utgifter...
  • Anonym (zzzz)
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-21 15:23:00 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med "...folk det är på bibliotek son aldrig verkar ha varit på ett bibliotek..."
    de vet inte hur det funkar,de vet inte att ett lånekort kostar 20kr,att det finns datorer och dagstidningar och filmer att läsa/låna/använda,att de kan kopiera mot en avgift,ja kort sagt de har aldrig satt sin fot på ett bibliotek.
  • Anonym (zzzz)
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-21 15:28:46 följande:
    Då förstår jag! Ja, det har jag också lagt märke till. Dessutom brukar biblioteken ha aktiviteter som inte kostar något.
    ja,och utställningar mm...
    även kyrkan kan ha konserter som är gratis.
  • Anonym (zzzz)
    Ermenegildo skrev 2012-03-21 15:34:57 följande:
    Fattigdom är ju relativt. Får jag välja vart mina skattepengar ska gå så prioriterar jag de som riskerar dö av svält framför de som har som största problem att de inte har råd att följa med på en klassresa. Med dagens definition av barnfattigdom var jag definitivt fattig som barn. Det var inte alltid så kul men det var aldrig någon fara för mitt liv och jag tyckte aldrig att det var samhällets ansvar. Vi barn bet ihop och tog oss vidare och fick en jäkla skjuts att skaffa egna pengar när vi blev vuxna.
    och jag va inte fattiog som barn fast jag trodde det.
    jag fick pulka,skidliftkort,åka till Idre med scouterna,åka på semester,hjälp vad det måste kostat att åka till norrland på 90talet ,idag kostar det ju minst 4.000kr i bensin bara fram och tillbaka!
  • Anonym (zzzz)
    Argo skrev 2012-03-22 14:18:10 följande:

I viss mån kan man visst argumentera för att bio och bad är ”en nödvändighet” för barn. Om inte annat är det nyttigt för barnen att kunna hänga med kompisarna på bio. Men samtidigt inräknas detta till viss del i socialbidraget under ”fritid och lek”, så är man automatiskt fattig för att man tar emot socialbidrag?

ALLT BEROR PÅ HUR STOR FAMILJEN ÄR,FLERA BARN SÅ KAN JU EN FAMILJ LIGGA PÅ 15-20.000KR/MÅNd I SOCIALBIDRAG.

en ensam person får hyran betald+2.950kr till övrigt som mat,andra räkningar,hygien,kläder osv...
  • Anonym (zzzz)
    Ermenegildo skrev 2012-03-22 15:12:38 följande:
    Eehh, vem som behöver läsa på kan nog diskuteras. Devalvering skedde flera gånger under 70-80-talen men den stora svenska finanskrisen som bl a ledde till ett försök att försvara kronkursen med 500% ränta inträffade 1992. Som du kanske vet släpptes kronkursen därefter fri. Möjligen har du också  förstått att devalvering bara är möjligt i ett land som tillämpar en fast växelkurs...

Att tro att politiker bestämmer vilken arbetslöshet vi ska ha för att stävja inflation är direkt korkat, oavsett vad du har för partifärg.
    idag har vi HÖG skuldsättning i sverige och jag är nyfiken på vad som skulle hända bara om räntan går upp till 12% . verkar inte vara många hushåll som skulle klara det. skönt att man är skuldfri.
  • Anonym (zzzz)

halå i tråden,vart tog alla vägen?

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?