• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Annette 732
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-20 15:40:43 följande:
    Fast det finns ganska många som har MINDRE än normen, som av en eller annan anledning inte har så att det räcker till grundläggande behov (mat, kläder, bostad, m.m.). Alla får inte den hjälp som normalsvensken tar för givet att de ska få. Jag och min familj var en av dessa familjer. Vi levde på sparpengar i flera månader och klarade oss längre än vi "skulle" på dessa pengar. Vi sålde allt vi kunde sälja och när även de pengarna var slut sökte vi hjälp och blev nekade. Vi skulle klara oss 4 personer på 137 kr enligt socialen. Orsaken till att vi blev nekade vill jag inte ta upp här, men det handlade inte om missbruk eller att vi misskötte vår ekonomi på något sätt.

Vi hade verkligen inte vad vi behövde. Vi prioriterade mat till barnen och om inte vårt hyresbolag hade varit så förstående hade vi blivit hemlösa, för vi hade inte råd med både mat och hyra. 
    att leva på sparpengar och sälja allt man kan sälja är självklarheter,men undrar varför du inte vill tala om varför ni fick avslag?
  • Regnig måndag
    Donum skrev 2012-03-20 15:28:15 följande:
    Nu vänder du på det. Frågan gällde inte vad som är minimum utan att ha mer än det man behöver. Idag har i princip alla i Sverige (åtminstone de som vi vet om finns i Sverige) mer än vad som behövs för att klara sig, varför jag inte anser att det är riktigt att tala om det behövs mer för att inte vara "fattig". 
    Nix, jag vänder inte på det. Du sa att det ska räcka till de grundläggande och nödvändiga behoven och jag försöker klura ut vad det är du menar.
    En tallrik soppa sa du att det är okj om den är näringsriktig. Sex är vi överens om att staten inte ska bekosta det, då återstår vad du anser vara nödvändigt när det gäller det grundläggande behovet värme. Ett logemente skulle mycket väl kunna täcka det, är det tillräckligt tycker du?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Donum
    Annette 732 skrev 2012-03-20 15:37:51 följande:
    MEN DET GÖR DET VÄL VISST,DET,KLART DET HANDLAR OM DISPONIBEL INKOMST NÄR MAN TALAR OM FATTIGDOM,VAD ANSER DU ANNARS ATT DET HANDLAR OM>?
    Nej, jag anser inte att det handlar om det. Jag har skrivit några gånger nu att psykisk ohälsa är en starkt bidragande orsak till att somliga människor inte "kan" leva drägligt på försörjningsstöd emedan andra kan det, och t o m kan spara samtidigt. 
  • Lonlely Wolf
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 15:18:39 följande:
    Kan du precisera och förklara; i den här tråden är det Riksnormen och Provberäkning som gäller:

www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/fors...
    www.socialstyrelsen.se/nyheter/2011december/n...

Detta är vad som anges och lagstadgats som lägsta nivå för skälig levnadsstandard.

Hamnar man på minus i Provberäkningen, kan man ha rätt till motsvarande belopp - eller däromkring - i försörjningsstöd.
    Hamnar man på eller under normen när mangör Provberäkningen, betraktas man som "fattig". Det är denna definition som gäller för den här tråden. Det är detta som TS beskriver, som länkarna hänvisar till.
    När jag gjorde beräkning på länken så ligger jag på -45 kr....hej och hå man har massor över till mat och hygien
  • Regnig måndag
    Donum skrev 2012-03-20 15:29:35 följande:
    Mja, förutom då ordvalet "få". Javisst behövs en viss arbetslöshet. 
    Men det betyder ju att alla faktiskt inte kan få jobb eftersom det behövs arbetslöshet.
    Varför värjer du dig så mycket mot det ordet när även du medger att alla faktiskt inte kan få/ha/tilldelas/whatever jobb.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Annette 732
    Donum skrev 2012-03-20 15:45:43 följande:
    Nej, jag anser inte att det handlar om det. Jag har skrivit några gånger nu att psykisk ohälsa är en starkt bidragande orsak till att somliga människor inte "kan" leva drägligt på försörjningsstöd emedan andra kan det, och t o m kan spara samtidigt. 
    jag har psykisk ohälsa med 7diagnoser,men visst kan jag sköta min ekonomi.
    kan man inte det får man ansöka om god man eller annan medmänniska,de finns där för att hjälpa.
  • Donum
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 15:45:35 följande:
    Nix, jag vänder inte på det. Du sa att det ska räcka till de grundläggande och nödvändiga behoven och jag försöker klura ut vad det är du menar.
    En tallrik soppa sa du att det är okj om den är näringsriktig. Sex är vi överens om att staten inte ska bekosta det, då återstår vad du anser vara nödvändigt när det gäller det grundläggande behovet värme. Ett logemente skulle mycket väl kunna täcka det, är det tillräckligt tycker du?
    Nej, jag sa att jag inte anser att man är fattig när man har mer än vad som behövs för att klara sig. Jag har inte uttalat mig om hur det evt. borde se ut.  
  • Anonym (f.d. fattig)
    Annette 732 skrev 2012-03-20 15:44:16 följande:
    att leva på sparpengar och sälja allt man kan sälja är självklarheter,men undrar varför du inte vill tala om varför ni fick avslag?
    För att det finns personer som skulle kunna gissa vem jag är om jag berättade hela historien. Det handlade om att vi längre fram (flera månader längre fram) skulle få pengar. Nu hjälpte det oss inte under de månader vår inkomst var noll och sparpengarna var slut och när pengarna väl kom så hade skulderna vuxit sig enorma och det tog flera år av hårt arbete att ta sig ur det.
  • Donum
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 15:47:42 följande:
    Men det betyder ju att alla faktiskt inte kan få jobb eftersom det behövs arbetslöshet.
    Varför värjer du dig så mycket mot det ordet när även du medger att alla faktiskt inte kan få/ha/tilldelas/whatever jobb.
    Ja?
    Men likväl, så lyckas somliga alltid "få" jobb medan somliga aldrig lyckas "få" jobb. 

För att jag inte anser att man "får" jobb. Man "skaffar" sig jobb. De trillar väldigt sällan ner i knät på en. 
  • Annette 732

donum vill du vara snäll och svara på inlägg 1934 tack!

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?