• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-20 23:17:21 följande:
    Inte så svårt att klara sig på om man tänker sig att ungdomar bor hemma till 25 år. 
    Jäzzzå, de gör de?

Ingen av de ungdomar jag har i släkten har bott hemma så länge, flera har familjer dessutom.
    Konstigt resonemang att bara för att unga tvingas bo hemma pga bostads- och arbetsbrist ska de ha mindre betalt som gör att de definitivt inte kan flytta ens om du hade chansen.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • infragilis
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 23:14:51 följande:
    Och så kan vi lägga till det eviga förslaget med ungdomslöner för alla under 25 år.
    Hur sjutton är det tänkt att en familj ska klara sig med en lön på 12-13000 brutto?

Eller, vad dum jag är. Det är inte alls meningen för det struntar man i. Vi har ju inga fattiga och allt beror på överkonsumtion och bristande ansvarstagande... Klart som korvspad att man klara sig på halverad lön bara pga ålder!
    Hm. Vi har så mycket ungefär. Mamma, pappa, barn. Makens CSN 9400, min föräldrapenning 3100 efter skatt. Så pass låg inkomst ger rätt till ganska mycket bostadsbidrag.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-20 23:17:21 följande:
    Inte så svårt att klara sig på om man tänker sig att ungdomar bor hemma till 25 år. 
    Du har inte läst på Fl antar jag. Man skaffar barn när man är 18-20....
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 23:25:40 följande:
    Jäzzzå, de gör de?

Ingen av de ungdomar jag har i släkten har bott hemma så länge, flera har familjer dessutom.
    Konstigt resonemang att bara för att unga tvingas bo hemma pga bostads- och arbetsbrist ska de ha mindre betalt som gör att de definitivt inte kan flytta ens om du hade chansen.
    Tror att det finns en plan alla upp till 25 år ska räknas som ungdomar, helt normalt att ungdomar bor hemma.

Då gör det inget om det inte byggs billiga små lägenheter, ännu mera tur är det ifall dessa ungdomar har lite äldre föräldrar då kan de bo hemma ändå längre och även hjälpa till i föräldrarnas vardag, ingen hemtjänst behövs. 

Italien har visst eller i alla fall haft väldigt hög ålder för hur länge "barnen" bor  hemma 30-31 år, inget konstigt där. 
  • Regnig måndag
    infragilis skrev 2012-03-20 23:31:25 följande:
    Hm. Vi har så mycket ungefär. Mamma, pappa, barn. Makens CSN 9400, min föräldrapenning 3100 efter skatt. Så pass låg inkomst ger rätt till ganska mycket bostadsbidrag.
    Det är netto du pratar om, jag pratar om brutto, dvs ett antal tusenlappar mindre.
    Jo, självklart att bostadsbidraget ökar men det motsvarar fortfarande inte den halverade lönen som förslaget är.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-20 23:34:56 följande:
    Du har inte läst på Fl antar jag. Man skaffar barn när man är 18-20....
    Det kommer det minsann bli slut med nu, man skaffar inte barn om man har ungdomslön minsann!
  • infragilis
    Anonym skrev 2012-03-20 23:36:51 följande:
    Tror att det finns en plan alla upp till 25 år ska räknas som ungdomar, helt normalt att ungdomar bor hemma.

Då gör det inget om det inte byggs billiga små lägenheter, ännu mera tur är det ifall dessa ungdomar har lite äldre föräldrar då kan de bo hemma ändå längre och även hjälpa till i föräldrarnas vardag, ingen hemtjänst behövs. 

Italien har visst eller i alla fall haft väldigt hög ålder för hur länge "barnen" bor  hemma 30-31 år, inget konstigt där. 
    Men alltså, det här med små lägenheter, vad är det för fel på att dela lägenhet? I de flesta andra I-länder bor unga människor ihop med kompisar/inneboende/room mates, delar hyran för en lite större lägenhet. Förmodligen skulle man komma undan bra mycket billigare än att själv punga ut med 4000 för en etta.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-20 23:39:36 följande:
    Det kommer det minsann bli slut med nu, man skaffar inte barn om man har ungdomslön minsann!
    Tyvärr gör man det och enligt mina ungdomar så säger kompisarna att det är ett sätt att komma hemifrån och få något eget.... Sen, att försörja ett barn långsiktigt har de inte en tanke på. Misslyckade föräldrar skyller jag det på.
  • infragilis
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 23:37:45 följande:
    Det är netto du pratar om, jag pratar om brutto, dvs ett antal tusenlappar mindre.
    Jo, självklart att bostadsbidraget ökar men det motsvarar fortfarande inte den halverade lönen som förslaget är.
    Ja, det är sant, jag läste fel/trodde du skrev netto. Det gör stor skillnad. Ursäkta.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?