• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (vakna!)
    Regnig måndag skrev 2012-03-21 07:27:24 följande
    Alternativet till detta känslomässiga nonsensresonemang är att acceptera att fattigdom finns definierat, absolut fattigdom (svält i världen) och relativ fattigdom  (ekonomiskt utsatta i samhället de lever i). För självklart måste man räkna med det sistnämnda därför att fattiga här inte är fattiga i andra länder pga att kostnadsläget är annorlunda i andra länder.
    En lösning skulle kanske vara att deportera alla relativt fattiga till länder med absolut fattigdom.... Att ingen har tänkt på det! Skulle faktiskt inte bli förvånad om det kommer som förslag i framtiden. Att känna solidaritet och att inse att alla inte har möjlighet att kunna arbeta verkar ha fått ett starkt fäste i Sverige.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-21 06:07:03 följande:
     Enligt rädda barnen så finns det säkert många fattiga i sverige, men jag jämför faktiskt med de barn som t.ex lever på barnhem där man delar rum 7 o 7, kanske bara får ris till mat, och de har ändå tak över huvudet! Barn som går på gatan, de är fattiga! Inga barn i Sverige behöver gå hungriga, det finns matpåsar som delas ut i kyrkor om försörjningsstödet absolut inte räcker till.
     Jag vet att många ensamma mammor kämpar och har det svårt ekonomiskt, och att man faktiskt kanske inte alltid kan skicka med fika till skolan. Men jag tycker inte att det är fattigdom. Och det är inte fattigdom att inte kunna åka på skidsemester eller utlandsresor, eller att kunna köpa märkeskläder.
     Fattigdom i mina ögon är att inte ha mat eller tak över huvudet, och inte kläder så det räcker.
     Vi har inte bra med pengar, jag vet inte när jag senast köpte kläder åt mig själv, jag ärver ibland från släktingar. Barnen får inte så mycket nytt, bara om det verkligen behövs. Vi åker sällan på semester, märkeskläder är inte att tänka på (fast jag har små barn än). Inte räknar jag mig som fattig för det!

Men strunta i själva ordet då, om du inte håller med om vad som är fattigdom.
    Se till innehållet istället.
    Är det bra eller ens ok att människor är hänvisade till kyrkan, välgörenhet, att rota efter pantflaskor i sopor, tigga för att få ihop pengar till mat till sina barn i Sverige? 

Är det ok att dra åt snaran mer och mer för dom som redan har det svårt?

Det skulle jag vilja höra vad du tycker om.       
  • Argo
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-21 07:36:52 följande:
    En lösning skulle kanske vara att deportera alla relativt fattiga till länder med absolut fattigdom.... Att ingen har tänkt på det! Skulle faktiskt inte bli förvånad om det kommer som förslag i framtiden. Att känna solidaritet och att inse att alla inte har möjlighet att kunna arbeta verkar ha fått ett starkt fäste i Sverige.
    Gustav 14, han som inte har råd med Hip-Hop-jeans och som du och RB anser är fattig, tror du han kan lära sig något av att bo i ett land med absolut fattigdom?
  • Anonym (f.d. fattig)
    Anonym skrev 2012-03-21 06:07:03 följande:
     Enligt rädda barnen så finns det säkert många fattiga i sverige, men jag jämför faktiskt med de barn som t.ex lever på barnhem där man delar rum 7 o 7, kanske bara får ris till mat, och de har ändå tak över huvudet! Barn som går på gatan, de är fattiga! Inga barn i Sverige behöver gå hungriga, det finns matpåsar som delas ut i kyrkor om försörjningsstödet absolut inte räcker till.
     Jag vet att många ensamma mammor kämpar och har det svårt ekonomiskt, och att man faktiskt kanske inte alltid kan skicka med fika till skolan. Men jag tycker inte att det är fattigdom. Och det är inte fattigdom att inte kunna åka på skidsemester eller utlandsresor, eller att kunna köpa märkeskläder.
     Fattigdom i mina ögon är att inte ha mat eller tak över huvudet, och inte kläder så det räcker.
     Vi har inte bra med pengar, jag vet inte när jag senast köpte kläder åt mig själv, jag ärver ibland från släktingar. Barnen får inte så mycket nytt, bara om det verkligen behövs. Vi åker sällan på semester, märkeskläder är inte att tänka på (fast jag har små barn än). Inte räknar jag mig som fattig för det!
    Som jag skrivit tidigare är det inte självklart att alla får försörjningsstöd. Vi fick det inte eftersom vi kunde vänta oss pengar några månader längre fram och någon annan i tråden fick det inte heller för att Försäkringskassan tappat bort dennes papper.

DE FLESTA får försörjningsstöd och om vi hade fått det hade vi inte hamnat i flera år av fattigdom och överskuldsatthet. Att vara tvungen att välja mellan att betala hyra och ge barnen mat ÄR fattigdom och det finns i Sverige.

När vi var fattiga var tanken på nya kläder bara en dröm och födelsedagspresenter eller julklappar likaså. Det handlade inte om att vi inte hade råd med märkeskläder, det handlade om att välja om vi skulle köpa potatis eller morötter för den sista tian, för vi hade inte råd med både och. Om kyrkan inte hade hjälpt oss med mat hade vi inte överlevt. Om hyresvärden inte hade ställt upp och låtit oss bo kvar trots att vi kommit efter med hyran så hade vi blivit hemlösa. 
  • Anonym (Mio)
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-21 08:20:46 följande:
    Som jag skrivit tidigare är det inte självklart att alla får försörjningsstöd. Vi fick det inte eftersom vi kunde vänta oss pengar några månader längre fram och någon annan i tråden fick det inte heller för att Försäkringskassan tappat bort dennes papper.

DE FLESTA får försörjningsstöd och om vi hade fått det hade vi inte hamnat i flera år av fattigdom och överskuldsatthet. Att vara tvungen att välja mellan att betala hyra och ge barnen mat ÄR fattigdom och det finns i Sverige.

När vi var fattiga var tanken på nya kläder bara en dröm och födelsedagspresenter eller julklappar likaså. Det handlade inte om att vi inte hade råd med märkeskläder, det handlade om att välja om vi skulle köpa potatis eller morötter för den sista tian, för vi hade inte råd med både och. Om kyrkan inte hade hjälpt oss med mat hade vi inte överlevt. Om hyresvärden inte hade ställt upp och låtit oss bo kvar trots att vi kommit efter med hyran så hade vi blivit hemlösa. 
    Och vem hade satt er med en massa skulder? De kom ju knappast av sig själva?
  • Anonym (vakna!)
    Argo skrev 2012-03-21 07:47:23 följande:
    Gustav 14, han som inte har råd med Hip-Hop-jeans och som du och RB anser är fattig, tror du han kan lära sig något av att bo i ett land med absolut fattigdom?
    Jag tror att Ebba, vars familj åker utomlands 3 gånger per år, har ett sommarhus i Stockholm skärgård, som har egen häst, åker på div. läger och resor med kompisar när hon inte shoppar kläder och prylar till sitt hitech rum hemma, skulle ha betydligt mer att lära av att bo i ett sånt land!
  • Anonym (Mio)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-21 08:23:15 följande:
    Jag tror att Ebba, vars familj åker utomlands 3 gånger per år, har ett sommarhus i Stockholm skärgård, som har egen häst, åker på div. läger och resor med kompisar när hon inte shoppar kläder och prylar till sitt hitech rum hemma, skulle ha betydligt mer att lära av att bo i ett sånt land!
    Varför då? Det är ju inte hon som sitter med mat på bordet och kallar sig fattig.
  • Anonym (f.d. fattig)
    Anonym (Mio) skrev 2012-03-21 08:22:31 följande:
    Och vem hade satt er med en massa skulder? De kom ju knappast av sig själva?
    Om du har läst mina tidigare inlägg så skulle du veta det. Vi hade INGA skulder. Vi arbetade båda två, men p.g.a. omständigheter som ingen av oss kunde råda över fick min man inte ut sin lön på flera månader. Vi levde på våra sparpengar i flera månader, sålde allt som gick att sälja (t.o.m. vår säng och soffa) och när ALLA pengar var slut gick vi till socialen och bad om hjälp. Men eftersom vi på papperet hade inkomst nekades vi hjälp, trots att vi kunde bevisa att vi inte fått pengar på länge och arbetsgivaren intygade detta. Min inkomst var så låg att en inte ens täckte matkostnaderna.

När vi inte fick hjälp kunde vi inte betala våra räkningar under några månader och DÅ fick vi skulder. De utgifter vi hade var mat, hyra, el, telefon, csn, busskort och dagisavgift. När den retroaktiva utbetalningen från mannens arbetsgivare äntligen kom hade räntor och avgifter gjort att skulderna var mycket större än den summa pengar vi fick och det tog år av hårt arbete för att komma ikapp. Som tur var blev ingen av oss sjuk och vi kunde jobba upp oss igen, men sån tur har ju inte alla. 
  • Regnig måndag
    Hade du tagit dig tid att bara läsa hur RK definierar fattigdom så skulle du förhoppningsvis inse att det inte handlar om speciella jeans. Varför så dryg och sarkastisk?

Eller du kanske menar att det duger med vadmal och att människor ska vara jäkligt tacksamma över lump?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Fel fråga, den här handlar om Sverige.

Rätt fråga: Skulle du lära dig något av att bo på härbärge?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?