Inlägg från: Anonym (päppel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (päppel)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 17:59:29 följande:
    De som inte kan resa sig då? Alla de som tvingas leva på försörjningsstöd efter att ha blivit utförsäkrade, påstått för friska för Fk men för sjuka för Af efter diverse tester och arbetsprövningar. Vad ska vi göra med dem?

Vad ska vi göra med de som kommer från andra länder och som verkligen inte får en chans att komma in på arbetsmarknaden, trots en stark vilja att göra rätt för sig?

I Röda Korsets rapport används begrepp som ekonomisk utsatthet, knappa ekonomiska omständigheter, ekonomisk fattigdom etc. som synonymer till barnfattigdom. Här följer huvudresultaten i årets rapport i sammandrag:
    Skillnaderna mellan barn med svensk respektive utländsk bakgrund är markant. Barnfattigdomen är mer än fem gånger så hög bland barn med utländsk bakgrund  (29 ,5 procent) som bland barn med svensk bakgrund ( 5 , 4 procent). Bland barn till ensamstående föräldrar är barnfattigdomen mer än tre gånger så hög ( 24 ,7 procent) som bland barn till sammanboende föräldrar ( 8 ,1 procent).  Nästan vartannat barn (49  procent) till ensamstående föräldrar med invandrarbakgrund lever i ekonomisk fattigdom, men endast 2,3 procent av alla barn till svenskfödda par med barn. Barnfattigdomen varierar starkt mellan Sveriges kommuner, från 3 procent (Täby) till  31  procent  (Malmö). Genomgående är barnfattigdomen högst i landets storstadsregioner och lägst i välmående kranskommuner till storstäderna. Mellan stadsdelarna är variationen ännu större, från Torslanda i Göteborg ( 2, 0 procent) till Rosengård i Malmö ( 61 , 4 procent).
    Och hur relateras detta till den utbildningsnivå och arbetslivskompetens som dessa personer har, tycker jag vore intressant att få svar på?

Det är väl t ex inte så konstigt om man som bilmek är utan jobb om man är van vid att meka med egyptiska taxibilar som kan vara 40 år gamla, jämfört med den bilpark vi har i Sverige idag som kräver kunskap om diagnosverktyg och datorer? Bara för att ta ett exempel i högen. Man kan ha både utbildning och kompetens utan att för den skull vara anställningsbar utan ganska omfattande uppgradering.

Sen borde vi säkert bli ännu bättre på att stötta med utbildning och framförallt språkkunskaper, men då måste man ju vilja lära sig svenska också. Jag tror inte på att alla vill det, när jag vet de som fortfarande efter 15-20 år i landet inte talar språket.
  • Anonym (päppel)
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-21 15:40:30 följande:
    och jag va inte fattiog som barn fast jag trodde det.
    jag fick pulka,skidliftkort,åka till Idre med scouterna,åka på semester,hjälp vad det måste kostat att åka till norrland på 90talet ,idag kostar det ju minst 4.000kr i bensin bara fram och tillbaka!
    Komiskt. Vi åkte ett par gånger till danmark en vecka och en gång till Mallorca. That's it på hela min barndom.
    Jag fick sjunga i kyrkokör för det fick man betalt för, någon hundring per år. Men den fick jag i alla fall behålla, det var jag glad över.

Jag fick göra vissa andra aktiviteter någon termin, men eftersom vi inte hade råd med bil fick jag aldrig prova några av dem jag helst ville. Jag fick börja köpa mina egna cyklar från högstadiet och framåt.
  • Anonym (päppel)
    Anonym skrev 2012-03-21 20:29:22 följande:
     Det tycker jag absolut inte är orimligt att kräva, men det jag gick efter var det som stod i en av artiklarna som nämndes ovan, bl.a att inte kunna gå till simhallen, inte kunna gå på bio. Och det tycker jag inte ska räknas som en rättighet, utan lyx.
     Vad jag vet har alla i Sverige, särskilt barn, rätt till gratis sjukvård. Jag tror att det är ytterst få barn i Sverige som lever på gatan, jag har förstått att det finns, men det kan inte vara många. Och jag tror inte heller att det är många barn i Sverige som inte har en dräglig livsnivå!
    Jag tror att det finns en del, men det är i så fall i större delen av fallen för att föräldrarna super och röker bort alla pengar som skulle gått till mat, för att de har stora problem själva.

Och kom inte med nåt bullshit om att det aldrig är så, för jag känner barn som växt upp så!
  • Anonym (päppel)
    Border skrev 2012-12-11 20:27:19 följande:
    För det första kan du försöka tänka längre än näsan räcker och kanske i din vildaste fantasi förstå att alla graviditeter inte är planerade? Hur skulle du själv ha gjort tidigare i livet om du blivit gravid? Gjort abort? Och om det var för sent för abort, då skulle adoptera bort barnet då?
    Ja jag gjorde abort.

För det var det vettigaste att göra när man inte är klar med sin utbildning och inte hade tänkt gifta sig med den killen.

Jag tycker att ett barn förtjänar en pappa också som vill ha det. Skulle aldrig skaffa barn med en man som inte vill, jag tycker det är värre än våldtäkt mot mannen och väldigt elakt mot barnet.
  • Anonym (päppel)
    Border skrev 2012-12-11 20:34:49 följande:
    Skulle du ha adopterat bort barnet om det visade sig vara för sent att göra abort?
    Nej, då hade jag nog bitit ihop och accepterat ödet.

Men jag har inte haft anledning att tänka på det fallet eftersom min kropp visar på en gång om jag blir gravid. Jag fick aborten i v 6 och då hade jag redan väntat två veckor på den efter positivt test.
  • Anonym (päppel)
    Border skrev 2012-12-11 20:44:51 följande:
    Hur menar du att din kropp direkt visar på om du är gravid?
    Jag började kräkas på morgonen sinnessjukt fort första gången, visste redan vad testet skulle visa.

Har aldrig haft fel om att vara gravid fast BM inte ens trott på mig ena gången, för det var bara sju dar efter att hon drog ut spiralen som vi fick till det när vi ville ha barn.
  • Anonym (päppel)
    AnnikaT1980 skrev 2012-12-11 21:26:33 följande:
    Om det hade varit sant, ja.
    Men varför skulle det inte kunna vara sant?

Jag får sådana givmildhetsimpulser ibland, har handlat matkassar till uteliggare och de som säljer hemlösas tidning med mera.

Fast tyvärr är det en del av symptomen på en light sjukdom så jag ska egentligen försöka stå emot sådana tankar...men så länge man har pengar så funkar det ju.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?