• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Argo skrev 2012-04-10 05:14:54 följande:
    Alla barn är i princip fattiga. Det är det normala när man är barn.

Det som av vissa kallas "barnfattigdom" är istället fattiga vuxna, barnets förmyndare/föräldrar.

Och det är inte bara en lek med ord eftersom "barnfattigdom", så knepigt ordet är konstruerat, riskerar att leda tankegångarna åt fel håll, mot mer bidrag till barnfamiljen istället för mot lösningar som snarare involverar den vuxne som individ.
    Alla barn med föräldrar som har en inkomst som räcker och blir över för alla nödvändiga utgifter är inte fattiga barn. Om sedan föräldern undanhåller barnet att leva med samma levnadsstandard som föräldern själv är ett annat problem. Till det behövs andra åtgärder.

Att barnfattigdom leder dina tankar till mer bidrag - intressant information om ditt sätt att handskas med faktiska omständigheter.
    Alla tänker inte som du. Långt ifrån.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 16:35:47 följande:
    Jag accepterar fattigdomsdefinitionen. Det jag inte har någon tolerans mot är att fattiga människor planerar barn.
    Och yaddayadda - jag vet att många fattiga har blivit det efter att de fått barn. Men då har de uppenbarligen inte varit tillräckligt förankrade i arbetslivet eller hur?
    Är man sjukskriven är man arbetsoförmögen. Då ska man inte ha några barn heller.
    Så du accepterar inte att fattiga skaffar barn!

Nice! Brukar du prata högt om det?
    Nej vänta... du är ju anonym så det tror jag inte nej...

Vad är inkomstgränsen för att få skaffa barn min nådiga herre?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 16:39:55 följande:
    Så du accepterar inte att fattiga skaffar barn!

Nice! Brukar du prata högt om det?
    Nej vänta... du är ju anonym så det tror jag inte nej...

Vad är inkomstgränsen för att få skaffa barn min nådiga herre?
    Över fattigdomsgränsen uppenbarligen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 16:41:35 följande:
    Har du missat alla uppsägningar som eker av olika orsaker?
    Är det möjligt att ha åsikter samtidigt som man utmålar sig på en nivå där man inte kan prata och gå samtidigt?
    Jag sökte och fick jobb i Irland när jag blev uppsagd. Efter 2 år fick jag jobb i Sverige igen. Nästa gång jag blev uppsagt fick jag jobb i Norge. Nu är jag tillbaka igen.

Har stött på flera som har totalvägrat att flytta på sig. Fine, men då får de finna sig i att det blir svårare att få jobb.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 15:50:48 följande:
    I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/P...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.
    det kan man fråga sig .läste ett inlägg tidigare om att någon lämna sitt barn för hon fick ingen hjälp eller vad det var...e  inte det fattigdom ....jo det finns fattiga.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 16:45:16 följande:
    Jag sökte och fick jobb i Irland när jag blev uppsagd. Efter 2 år fick jag jobb i Sverige igen. Nästa gång jag blev uppsagt fick jag jobb i Norge. Nu är jag tillbaka igen.

Har stött på flera som har totalvägrat att flytta på sig. Fine, men då får de finna sig i att det blir svårare att få jobb.
    Så du föreslår att alla arbetslösa ska flytta till Irland?
    Är du dum eller spelar du bara? Du har inte tänkt tanken att det finns barnfamiljer där en har jobbet kvar. Den ena ska fortfarande flytta?
    Svenska staten sanktionerar skilsmässor på det sätt du förespråkar men berätta, i vilket land gör man det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 16:42:32 följande:
    Över fattigdomsgränsen uppenbarligen.
    Fel och fegt svar.
    Vad är inkomstgränsen för att få skaffa barn?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 16:43:11 följande:
    Varför är det så svårt för er att skriva ett enda inlägg utan att skriva personangrepp?
    Dumt inlägg får dumt svar.
    Vill man ha en viss kvalite och nivå på inläggen måste man starta med att hålla den själv är det möjligt för dig?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 16:48:52 följande:
    Så du föreslår att alla arbetslösa ska flytta till Irland?
    Är du dum eller spelar du bara? Du har inte tänkt tanken att det finns barnfamiljer där en har jobbet kvar. Den ena ska fortfarande flytta?
    Svenska staten sanktionerar skilsmässor på det sätt du förespråkar men berätta, i vilket land gör man det?
    Tja, varför inte? Hellre arbete än bidrag. Det behöver ju inte vara en permanent lösning.
    Varför skilja sig?
    Min pappa pendlade till London och New York när jag var liten. Mina föräldrar firar snart guldbröllop!

Om man skaffar barn får man faktiskt vara villig att göra vad som krävs för att försörja dessa. Det ska inte vara andra medborgares ansvar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 16:51:10 följande:
    Dumt inlägg får dumt svar.
    Vill man ha en viss kvalite och nivå på inläggen måste man starta med att hålla den själv är det möjligt för dig?
    Vem är det som är dum? Jag är bevisligen så smart att jag kan försörja mig själv, gott och väl, till skillnad från dig.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?