• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Ermenegildo skrev 2012-04-10 18:17:17 följande:
    Jag skrev "i normalfallet". Det finns också studier som starkt ifrågasätter värdet av terapi. En del människor - möjligen även några i denna tråd - har en tendens att tycka väldigt synd om sig själva istället för att ta tag i sina liv. Jag tror inte det är så många människor i tredje världen - med högst reella problem  - som längtar efter terapi.

Livet är en fantastisk gåva och i Sverige finns otroliga möjligheter att göra det man helst vill. Men det går också lätt att förstöra sitt liv genom att klaga på allt. Valet är ditt.
    Du har en poäng. Det är många i denna tråd som tycker oändligt synd om sig själva att de måste betala skatt som går till något de inte kan ta del av direkt.  Men du har säkert rätt, de skulle behöva ta tag i sina liv i stället för att reta sig på att det inte existerar en millimeterrättvisa i skattesystemet.

Säg mig, vilken terapi tror du hjälper för att de ska sluta klaga så mycket och istället glädja sig åt allt som är fantastiskt?
  • Anonym
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-10 18:33:31 följande:
    Jag tror att det krävs betydligt mycket mer än en bubbla av självförhärligande, hög lön och "rätt partitillhörighet" för att förstå och se samhällsbyggnaden som en helhet  Flört !
    Förmodligen hängde de oinsatta inte med under lektionerna. Och inte har de tänkt efter hur samhället är byggt.
    De är liksom bara lite dummare än normalinsatta individer.
    I vanliga fall försöker jag verkligen titta på människors olika förmågor och det bär mig emot att  klassa någon som mindre vetande men jag tror banne mig att du har rätt.
  • Paksenarrion
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-10 18:28:55 följande:
    Och varför ska vi andra betala med VÅRA skatter till de vägar du åker på, dina barns olika förmåner, din sjukvård och annat som vi själva aldrig utnyttjar?
    Det har vi verkligen ingen lust med!!!
    Vilka VI?! Prata inte för andra
  • Ermenegildo
    Anonym skrev 2012-04-10 18:35:50 följande:
    Du har en poäng. Det är många i denna tråd som tycker oändligt synd om sig själva att de måste betala skatt som går till något de inte kan ta del av direkt.  Men du har säkert rätt, de skulle behöva ta tag i sina liv i stället för att reta sig på att det inte existerar en millimeterrättvisa i skattesystemet.

Säg mig, vilken terapi tror du hjälper för att de ska sluta klaga så mycket och istället glädja sig åt allt som är fantastiskt?
    Om du menar mig behöver du inte oroa dig. Jag tycker absolut inte synd om mig och spenderar väldigt lite energi och tid på att klaga på höga skatter. Däremot är jag politiskt intresserad och vill att mina skattemedel ska användas på ett vettigt sätt. 
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-10 16:54:19 följande:
    Du beskriver en av orsakerna till att mina barn och jag lever så ekonomiskt utsatta som vi gör! Förr hjälpte FK till att räkna ut och fördela underhållet så att båda föräldrarnas överskott kom barnet tillgodo. Har boföräldern underskott är det extra viktigt att få en gratis räknings- och indrivningstjänst till stånd. Så att barn som har en "rik"  förälder slipper leva fattigt.
    Jag önskar verkligen att politikerna skulle vilja ta tag i det för jag är övertygad om att det finns stora pengar att spara, för samhället! Det finns ingen anledning att samhället ska försörja barn som har en, eller två, föräldrar som har ekonomisk förmåga att försörja dem. Även om föräldrarna inte bor ihop så har barnet, enligt lag, rätt till en skälig försörjning av sina föräldrar, efter förmåga. Men det verkar politikerna ha glömt bort.

Man kan inte lägga ansvaret att kräva en högre försörjning från den andra föräldern, på en förälder som redan har en svag ekonomi. Riskerna är för många och kostnaden blir för hög.
  • Anonym (Fattig, men rik)
    Ermenegildo skrev 2012-04-10 18:08:03 följande:
    Och du låter arg och bitter. Jag har inte någonstans skrivit att jag tycker man ska "skita i andra" eller att någon annan "är flugskit". Och var du får rasism ifrån har jag ingen aning om. Jag hatar rasism. Jag har överhuvudtaget försökt föra en saklig diskussion, men det verkar du inte vilja. (Var du hittar självförhärligande vet jag inte och jag röstar - vad det nu har med saken att göra - inte moderat.)

Att kräva att någon tar ansvar och kämpar är inte att skita i den personen. Har du barn? I så fall har du förhoppningsvis fattat att man gör barn en otjänst om man inte ställer några som helst krav på dem och gör dem osjälvständiga. Jag älskar mina barn mer än något annat, därför vill jag att de ska lära sig att ta hand om sig själva. Det är inte av elakhet...

Massage och terapi skulle jag i normalfallet inte betrakta som sjukvård och jag tycker det är helt rimligt att den som vill ha det får betala det själv. Jo, utbildning är gratis i Sverige. Att du får betala uppehället själv är nog för de flesta självklart. Eller menar du att alla som skriver in sig för någon form av utbildning ska få boendet betalt med skattemedel? Vilka konsekvenser tror du det får?

Du verkar väldigt arg och upprörd men du verkar inte ha funderat igenom särskilt noga hur samhället ska se ut. Om du tycker att man ska ha ett samhälle med avsevärt högre skatter och bidrag är du rätt ensam, det är bara V som tror på det. Du får heller inte glömma att Sverige är en del av en världsekonomi - det fungerar inte att göra saker här utan att det får konsekvenser för hur andra länder behandlar oss och det får i sin tur direkt påverkan på vår ekonomi. 
    Jag antar att du bara hittade på det där med gratis sjukvård? Eller har du faktiskt gratis sjukvård???

Och du kanske inte betalade något för att komma till din utbildning och för de böcker och det material som krävdes???

Sedan är det så att massage är en sjukvårdande åtgärd som ingår i friskvården i min kommun. Om man är anställd som lärare tex.
    Terapi torde också ingå i förmåner som vissa yrkesgrupper kan åtnjuta. Det lär inte dröja jättemånga år innan det ingår i sjukförsäkringen heller.

Jag är säkerligen inte ensam om att anse att man ska skatta efter storleken på inkomsten. Riksnormen skulle fungera utmärkt som beräkningsverktyg för att räkna ut hur mycket höginkomsttagaren skulle betala och hur lite den arbetslösa ensamstående mamman skulle betala.
  • Anonym

Uppenbarligen är det en hel del som missat hur fördelningen av arbetslösa inom olika åldersgrupper ser ut.

Det är ungefär 5 % som är arbetslösa i vardera grupper 35-45 år, 46-55 år respektive 56-64 år, de är alltså inte längre speciellt attraktiva på arbetsmarknaden om de inte har en eftersökt kompetens.

Ni som jämför med att era föräldrar gjorde si och så eller att ni minsann fixade utbildning och buffertar ta en titt på random stormarknad eller annan arbetsplats där människor inte har mer än gymnasieutbildning, och se framför er de 50+ när ni pratar om att flytta från Sverige för att få arbete, skaffa en utbildning som eftersöks.

Alla som räknas som fattiga är inte unga, de som skaffat barn efter 30 år kan även de bli fattiga.

• Ermenegildo
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-10 18:53:56 följande:
    Jag antar att du bara hittade på det där med gratis sjukvård? Eller har du faktiskt gratis sjukvård???

Och du kanske inte betalade något för att komma till din utbildning och för de böcker och det material som krävdes???

Sedan är det så att massage är en sjukvårdande åtgärd som ingår i friskvården i min kommun. Om man är anställd som lärare tex.
    Terapi torde också ingå i förmåner som vissa yrkesgrupper kan åtnjuta. Det lär inte dröja jättemånga år innan det ingår i sjukförsäkringen heller.

Jag är säkerligen inte ensam om att anse att man ska skatta efter storleken på inkomsten. Riksnormen skulle fungera utmärkt som beräkningsverktyg för att räkna ut hur mycket höginkomsttagaren skulle betala och hur lite den arbetslösa ensamstående mamman skulle betala.
    Sjukvård är i det närmaste gratis. OK, det finns en del småavgifter men om du verkligen inte skulle kunna betala dem kan ingen neka dig sjukvård. Den typen av avancerad sjukvård som verkligen kostar pengar kostar inget.

Vi skattar redan efter storlek på inkomsten, som du kanske vet. Jag betalar en bra bit över 50% av min inkomst i skatt.

Det är när personer börja tala om fattigdom i samma mening som man kräver gratis massage och terapi som man urvattnar begreppet. Jag önskar att jag kunde skicka mina skattepengar till barn som svälter ihjäl i världen istället för till svenskar som vill ha gratis massage. 
  • Anonym (3)
    Ermenegildo skrev 2012-04-10 19:02:13 följande:
    Sjukvård är i det närmaste gratis. OK, det finns en del småavgifter men om du verkligen inte skulle kunna betala dem kan ingen neka dig sjukvård. Den typen av avancerad sjukvård som verkligen kostar pengar kostar inget.

Vi skattar redan efter storlek på inkomsten, som du kanske vet. Jag betalar en bra bit över 50% av min inkomst i skatt.

Det är när personer börja tala om fattigdom i samma mening som man kräver gratis massage och terapi som man urvattnar begreppet. Jag önskar att jag kunde skicka mina skattepengar till barn som svälter ihjäl i världen istället för till svenskar som vill ha gratis massage. 

Håller med om det du skriver.
    Har ju varit massa diskussioner just om skatter. Ska alla betala lika skatt ska alla eller ingen betala den statliga och då kan vi ju se hur mycket det blir kvar till skola o vård. 

• Anonym (Fattig, men rik)
    Anonym skrev 2012-04-10 18:35:50 följande:

Solig
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?