Inlägg från: Anonym (Fattig, men rik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fattig, men rik)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Allt är relativt.
    När det gäller ekonomi har folk olika förutsättningar att klara sig.
    En del klarar sig absolut inte på de summor och normer som utgör Riksnormen www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18219/2010-12-28.pdf.
    Andra klarar sig bra.
    En del klarar sig bra på betydligt lägre summor än de som utgör summor för lägstanivån i skälig levnadsstandard.

Själv har mina barn och jag under de senaste åren levt på tillgångar mycket långt under "existensminimum". Jag har betalat mina låga boendekostnader, sparat i IPS och i fonder, under senaste året levt på mat som kostat 40-42 % mindre än vad Riksnormen anger är lägsta levnadsstandard för mig och mina barn. Och då ingår hygien, lite textilier, någon present, en del filmer, några böcker och annat som går att köpa på ICA och Coop i min summa. Kläd- och nöjeskonto är väldigt mycket mindre än vad som anses skäligt. Fritid och lek är i princip obefintligt och ingår till viss del i matkontot.

Att åka gratis eller billigare med SL har blivit min specialitet. Ofta funkar det gratis.
    Men sedan i somras har jag en äldre, mycket praktisk och relativt bensinsnål bil som totalt kostar mindre att använda sig av än om jag köpte månadskort. Bilen var mycket billig i inköp. Vi bor på landet och kommunikationerna är urusla mitt på vardagarna, kvällar och alla helgdagar.

Matinköpen bygger på medlemskap i Coop och ICA, rabatter då man köper fler, extrapriser, kort datum, utgående sortiment, medlemspriser, mina varor-rabatter och liknande.  Väljer så gott som alltid mycket noga och tar oftast det allra billigaste alternativet. Inga inköp till ordinarie pris på kött, chark, fryst och torrvaror. Nästan. Är något billigare en vecka på Coop än på ICA, eller tvärtom, handlar jag där det är billigare. Och bygger upp förråd som räcker genom dyrare inköpstider.
    Det enda som legat lite över utgifterna för normen är TV, telefon, internetuppkoppling och dagstidning. Där har vi legat 300 kr över varje månad, trots att jag hela tiden sett över billigaste alternativet. MEn nu kommer jag förmodligen att kunna dela min mobiltelefons internet med min dator och då kan jag sänka de kostnaderna betydligt. Och jag betalar TV-licensen.
    Vi bor i hus så därför kostar försäkringar mer, elvärmen en förmögenhet, och boendet är väldigt billigt så länge jag har anstånd med det lån jag tog för att kunna lösa ut förre hälftenägaren. Dessutom går betalningar för boendet egentligen som ett sparande eftersom de utgör amorteringar till banken.

Det många glömmer är att det är betydligt mycket lättare att hålla nere kostnader och klara sig på mindre då man är fler i familjen. Barnen kan ärva av varandra och det finns liksom mer att välja bort av vad som betraktas som nödvändigt. Maten blir billigare per portion när man kan köpa större förpackningar.
    Är man dessutom ekonomiskt sinnad och road av att jaga billigaste alternativen, kan vänta ut reor och utförsäljningar och har tid att bevaka alla priser på allt, är det en stor fördel.

Mina barn och jag lever långt under "existensminimum", men har tillgång till bil och ett eget hus. Tur och bra kontakter, bussiga släktingar och helt utan varumärkesmåsten, med mycket tid och kloka val av inköp, har vi kommit dit vi är idag.
    Trots att vi betraktas som "fattiga" i rena siffror.
    Jag har för övrigt tillgång till egen rabarber, vinbär, odlingsmöjligheter, skog och mark med svamp och lingon, hallon, blåbär och gott och ätbart ogräs. Det betyder en hel del.

Att åka på semester blir ju en utgift som kan vara svår att bära. Och nöjen är mycket sällsynta om man inte tycker att en DVD-film för 50 eller 25 kr är tillräckligt. Barnen har sina datorer, forum, chatt, spel, digitala musik, nätverk och kompisar på datorn.

Under förra året låg vi på minus 2141 kr/månad och under två och en halv sommarmånader på minus 3141 då studiestödet till barn över 16 år inte betalas ut under sommaren.

Allt är relativt.
    Men det går om man gör allt man kan, använder sig av sitt nätverk och är kreativ jämt.

Anonym (Soc) skrev 2012-03-18 16:44:59 följande:
    Så jag har svårt att förstå när folk säger att det finns fattigdom i sverige i dag, säger man det vet man inte vad riktigt fattigdom är.
    Håller med om det.
    Fast nu måste vi ju enas om att utgå från Riksnormen och vad den säger är lägsta skäliga nivå för att leva enligt den levnadsstandard vi betraktar som skälig utan att någon ska behöva känna sig som mindre värd på grund av otillräckliga resurser att leva av.

Min gamle far har tex inte någon internetuppkoppling, eller mobiltelefon, bara skogs-TV, ringer när det är som allra billigast på dygnet, planerar sin deklaration, fiskar all fisk själv och skulle kunna odla om han hade det intresset. Men han äter inte mycket grönsaker förutom potatis. Den odlar han en del av däremot. 'Han har iskallt inne under vintern i sitt eluppvärmda hus.
    Han snålar alldeles för mycket. Och går bara på pris och struntar i kvalitet.
    Fast han har råd med både det ena och det andra.
    Men inte behov av sådant som andra har ett krav att ha tillgång till.
    hallonfot skrev 2012-03-18 17:18:24 följande:
    Det finns otaliga tips på hur man kan leva snålt som tusan. Har hört om en tjej här på FL som lägger runt 700 spänn på mat varje månad till sig, mannen och deras två barn.
    Hon kollar alltid upp vart de har extrapriser och far runt med bilen när det dags för veckohandlande.
    Jag önskar att jag kunde göra så! Pga anstängd ekonomi har jag dock varken råd med bil, bensin eller att ta körkort.
    Men händer det något oförutsett så står jag där. Jag kan inte spara ett öre. Jag vrider och vänder på varenda krona för att få det att gå ihop.

Förra veckan blev det strömavbrott och frys och kyl fungerade inte. Som tur är åtgärdades feletväldigt snabbt, så att inget blev förstört. Det skulle ha varit katastrof om vi blivit tvungna att slänga all mat, för vi skulle inte haft råd att köpa ny
    Fast om det blir strömavbrott och mat blir förstörd, har elleverantören skyldighet att ersätta de drabbade.
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-18 17:22:26 följande:
    så du tycker inte att någon med 6.700kr och en hyra på 4.000kr är fattig???
    De flesta är inte insatta i vad som betraktas som fattigdom i dagens Sverige. Och ändå fler har inte en aning om vad Riksnormen är och hur man använder den, för tex beräkning av underhållsstöd. Vad en skälig bostadskostnad och bostadsstorlek i olika delar av Sverige kan vara, baserat på familjens storlek, är något som få känner till, men som används då man beräknar bostadsbidrag.
    Det är mycket inte många vet och med okunskap följer också fördömanden, fördomar och påhopp.
    Alla borde i skolan lära sig ekonomi, hushållsekonomi, hur myndigheter använder olika kostnadsmallar och vad som gäller.
    Hade vi den sortens utbildning i skolan skulle ett program som Lyxfällan inte ha några deltagare.
    Anonym skrev 2012-03-18 17:30:59 följande:
    Något som kanske skulle hjälpa en del fattiga familjer som inte har bil eller möjlighet att låna bil är om det fanns subventionerad kollektivtrafik på samma sätt som färdtjänst dörr till dörr till ett större köpcenter med de stora lågpriskedjorna Lidl, Netto, Willys eller vad det nu finns på orten man bor. Inte varje vecka men kanske 1 eller 2 ggr i månaden.
    Innan jag själv hade tillgång till bil, funderade jag ofta på om man inte skulle kunna fixa en bilpool här på landet. Jag hade verkligen behövt en bil för att inte få förslitningsskador då jag veckohandlade och släpade uppemot 80 kg på tåget och över snödrivor och upp och nerför trappor.
    hallonfot skrev 2012-03-18 17:33:47 följande:
    Det borde bli schemalagt!
    Ja, det tycker de flesta pedagoger också!
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 17:39:30 följande:
    Om det gått mer än ett visst antal timmar
    Mat blir förstörd efter ett visst antal timmar. Det borde vara därför man får ersättning.
    Elbolagen har ju ansvarsförsäkring som vilken företagare som helst med självaktning har.
    Annette 732 skrev 2012-03-18 17:34:12 följande:
    varför svarade du inte på min fråga?
    Den frågan kan jag inte hitta! Vad undrade du?
    Loket skrev 2012-03-18 17:38:47 följande:
    Sedan är givetvis den stora frågan hur socialen skulle ställa sig till om man som socialbidragstagare skulle få låt säga 2000 - 3000 kr från försäkringsbolaget insatt på sitt konto, med 99,9% säkerhet skulle socialen då dra av motsvarande summa på nästa utbetalning så för den drabbade så blir det en förlust i dubbel bemärkelse dels blir de blåst på all förstörd mat +  att socialbidraget blir lägre månaden efter samtidigt som man har lagt ut 1000-1500 kr i självrisk för ingenting
    Fast om du har haft strömavbrott vilket har resulterat i att du förlorar mat för 2000-3000 kr så är försäkringsersättningen inget som soc skulle kunna räkna som en inkomst. Maten har du ju betalt en gång redan och skulle ha ätit upp under kommande månad.
    Visar du skadeärende för soc och förklarar vad som hänt är det inget de drar av något för.

Visar du för övrigt dina kontoutdrag varje månad?
    Jag har strukit de poster som inte har med mina inkomster att göra när det har varit aktuellt. För några år sedan.
    Det kan ju hända att någon skänker dig en penninggåva för att du ska kunna köpa ett par nya vinterskor när du fyller år tex. Inte betraktas det som en inkomst! Eller att någon bjuder dig på en resa. Det betraktas inte heller som en inkomst.
    Anonym skrev 2012-03-18 17:42:31 följande:
    Här där jag bor även det på landet finns det planer på bilpool, vilket kan vara en bra lösning för de som bara ibland behöver bil.
    Då kan man ju hoppas att de planerna blir verklighet. Det finns många som inte orkar släpa jättetunga kassar och kärror på tåg, buss och tunnelbana. Man sliter ut sig och förr hade jag alltid muskelvärk i flera dagar efteråt. Det var faktiskt så att jag nästan började grina när det var som värst.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?