Inlägg från: Anonym (Fattig, men rik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fattig, men rik)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-04-01 17:59:23 följande:
    Tyckte också att det var mycket pengar första gången jag fick från fonden, hade iof 3 barn som var ganska små.
    Jag har aldrig själv fått några dyra julklappar förrän nu när jag är äldre och mina barn arbetar de slår sig samman och av dem får jag betydligt finare klappar än vad jag någonsin haft råd att ge dem.

Halva reapriset är något som jag handlat allt på under de senaste 20 åren, blir ofta tom. billigare än att köpa begagnat.
    Till och med ett "vanligt" reapris är ofta lägre än begagnatpriser.
    Argo skrev 2012-04-01 18:22:58 följande:
    Det finns ingenting i vår lagstiftning som säger att du är "fattig" bara för att du uppfyller de krav RB ställer på begreppet. Faktum är att du inte hittar någonting, någonstans i lagboken som definierar vem som är fattig. Vad får du den idén ifrån?

Som du ser på svaren i tråden är jag inte ensam om att ifrågasätta RB:s variant av "fattigdom". Deras tolkning av begreppet är väldigt vid och inkluderar många som folk inte uppfattar som fattiga. De fattiga som verkligen är fattiga är inte betjänta av att RB kallar Gustav, 14 år och som inte har råd med moderiktiga jeans, för "fattig".

Vad TS vill är oklart och har varierat genom tråden. Rubriken är dock enkel att svara på.
    Då kan vi ju konstatera att även du "tycker" i stället för att hålla dig till de fakta som begreppet "fattig" betyder i Sverige.
    Vad du tycker är din sak. Vad RB, socialstyrelsen och övriga myndigheter benämner "fattig" är något annat än det du vill fattig ska vara.
    Det TS menar, är att det är så otroligt många som inte begriper hur många fattiga det finns i Sverige i dag. Som inte vill begripa, som inte tror det finns, som liksom du och Donum vägrar betrakta som fattiga.
    I Sverige har vi en norm för vad fattig innebär. Den utgår från Riksnormen. Sätt dig ner och räkna på den genom att fylla i dina egna siffror. Då ser du förmodligen hur rik du är.
    Den som inte får en positiv summa eller 0, är att benämna fattig. Detta är vad RB:s rapport handlar om. Detta är realiteter i Sverige, för de som lever ekonomiskt utsatt. Och det är faktiskt ingenting du kan sätta dig emot. Det är fakta.

Att du sedan tycker för egen del att en fattig människa är någon som sover utomhus eller i bästa fall i en trappuppgång eller på ett härbärge, som går i trasiga kläder och inte äger mer än det hon har på sig, är något som gäller i många länder fortfarande trots vår tekniska utveckling och möjligheter att hjälpa varandra över nationsgränser.

Jag tycker synd om er som inte förstår vilka följderna av fattiga människor blir. Ett bra, men mycket talande exempel, är Usama. Hade inte han vuxit upp med fattigdom och krig, umbäranden och konflikter, hade förmodligen 3000 människor sluppit sätta livet till för 11 1/2 år sedan. Hade han fötts till ett liv långt från misär, hade han inte blivit den han blev.
    Argo skrev 2012-04-01 18:22:58 följande:
    Det finns ingenting i vår lagstiftning som säger att du är "fattig" bara för att du uppfyller de krav RB ställer på begreppet. Faktum är att du inte hittar någonting, någonstans i lagboken som definierar vem som är fattig. Vad får du den idén ifrån?

Som du ser på svaren i tråden är jag inte ensam om att ifrågasätta RB:s variant av "fattigdom". Deras tolkning av begreppet är väldigt vid och inkluderar många som folk inte uppfattar som fattiga. De fattiga som verkligen är fattiga är inte betjänta av att RB kallar Gustav, 14 år och som inte har råd med moderiktiga jeans, för "fattig".

Vad TS vill är oklart och har varierat genom tråden. Rubriken är dock enkel att svara på.
    Vår lagstiftning när det gäller försörjningsstöd, utgår från Riksnormen som används som verktyg att avgöra om man har rätt till ekonomiskt bistånd. Ligger man under Riksnormen har man ofta rätt att få försörjningsstöd.  Riksnormen avgör om man är fattig eller ej. Alltså finns det inskrivet i lagen vem som är att betrakta som fattig. Du tror väl ändå inte att bedömningar när det gäller försörjningsstöd är något alldeles godtyckligt?

Du kanske skulle ta och läsa vad TS skriver, istället för att ögna en rubrik?
    Argo skrev 2012-04-02 06:04:57 följande:

Du virrar till det, har problem med begreppen och tar miste på saker och ting.

Fastän du påstår det så finns det ingen lagstiftning kring vem som är fattig eller inte. Du blandar ihop lag med råd och definitioner och riksnormen bestämmer inte vem som är ”fattig” eller ej. 

”Fattig” är ett subjektivt tyckande – även RB:s sida. Man har bara valt en gräns och kör på det. Visst, tycker man att den gränsen är OK så är det bara att räkna, men nu undrade TS varför folk säger att ”det inte finns några fattiga” och då måste man ju kunna få förklara för henne att det beror på att de som kallas fattiga kanske inte alltid är det – i världen utanför excel-kolumnen. 

Du har lagt ut din personliga historia i tråden, så jag kan förstå varför du tar ämnet personligt, men du tror inte det är dags att ge upp detta konstanta upprepande om att det bara är TS (och din) version av verkligheten som får gälla? Det leder vare sig dig eller tråden någon vart att du ska hoppa på alla som ifrågasätter det TS argumenterar för.

Du, jag ser mig inte heller som fattig, men jag är det!
    Den definition som RB lägger i uttrycket fattig, gällande i Sverige och gällande svenska förhållanden, är den definition som gäller. Inte vad du eller någon annan tycker.
    Om du inte kan förlika dig med att fattig betyder att leva på eller existensminimum, är det en helt annan fråga, lämplig att ta upp i en annan tråd.
    TS tar upp och konstaterar att det tydligen är väldigt många som inte accepterar att finns väldigt många som lever under eller precis på Riksnormen.

Hur man handskas med sin ekonomi utifrån hur stora tillgångar och inkomster man har, är inget som hör hit. Jag vet högavlönade som inte får ekonomin att gå ihop, för att de slösar, inte tänker, är mindre ekonomiskt sinnade, statusfixerade och väldigt lata.
    De anpassar absolut inte sitt leverne efter sina inkomster.

För att säga det kort: En del individer har ett nätverk, är ekonomiska, har tillräckligt med kunskap och intresse av att ordna sitt leverne så att inkomsterna räcker - även om de är ytterst små.
    Ska dessa individer då inte ha rätt till försörjningsstöd för att du och andra inte vill se dem som fattiga. *Om man resonerar som du är vi snart tillbaks i ett land så som det såg ut för hundra år sedan i Sverige. Med tiggare, fattigdom med svält och armod, smittsamma allvarliga sjukdomar, tiggeri och fattighus.
    Säg inte att du vill ha det så!
    Dr Mupp skrev 2012-04-04 11:33:40 följande:
    Många av dessa hemlösa är just hemlösa för att de inte vill ställa upp på de krav som ställs. De vill inte sluta missbruka. För grejen är den att ingen behöver vara hemlös om de ställer upp på de krav som ställls. 

Men visst det skulle behöva fler half-way hus och liknande, problemet är att ingen vill ha dessa som grannar. 
    Det finns även ickmisbrukare som är hemlösa. Tro´t eller ej. Jag vet och känner minst en.
    Dr Mupp skrev 2012-04-03 16:11:51 följande:
    Klart det ska ha socialbidrag om det uppfyller kraven. Jag anser dock inte att man är fattig om man har socialbidrag. Man kan leva ett helt vanligt normalt liv med socialbidrag, men det kräver att man planerar sin ekonomi och inte drar på sig en massa skitlån och skulder.
    Har man försörjningsstöd, förr kallat socialbidrag, är man inte fattig längre - det stämmer! Då når man nämligen upp till Riksnormen.

Det är inte samma sak som att det varje månad fattas pengar till mat och kläder, hela månaden eller en del av den. Om det så bara är en dag som försörjningsstödet måste täcka upp, och man inte har försörjningsstöd, definieras man av alla inblandade myndigheter och samhället - utanför FL - som fattig.
    Argo skrev 2012-04-04 06:34:41 följande:
    Nä, det är inte "den definition som gäller i Sverige", som om det vore en allsmäktig sanning.

Det är den definition RB har valt. Godtyckligt.

Problemet med den är att den framställer Gustav 14 (han som inte hade råd med hip-hop-jeans) som fattig på samma sätt som Muhammed 12 (som inte får frukost innan skolan) och Arto 48 (som onykter köar utanför Frälsis för en morgonmacka efter en natt under Västerbron).

Eftersom Gustav 14 är den som visas upp utåt blir blir det en backlash när folk inser att Gustavs avsaknad av hip-hop-jeans är ett lyxproblem och då avfärdas även Muhammed och Arto "på köpet".
    DU tycker det är godtyckligt att dra gränsen där socialstyrelsen, myndigheter, RB och samhället i övrigt drar den. Av förklarliga anledningar har man dragit gränsen just här - och om det är så svårt att acceptera, har du kanske lätttare att förlika dig med tiggare och uteliggare i alla städer och samhällen?

För att kunna jämföra Gustav, Mohammed och Artos ekonomiska situation och det den leder till, måste du också sätta dig in i vars och ens problematik.
    Sedan tycker jag det är rysligt diskriminerande och fördomsfullt att framställa Gustav som en som har lyxproblem, Mohammed som en som svälter och Arto som en som super. Du borde ha tänkt dig för innan du skrev så korkat.

Men för att inte röra till det hela så kan vi köra på dina namnval:
    Låt oss säga att alla tre har samma kostnader för boende, el, värme, a-kassa, resor med allmänna kommunikationer, hemförsäkring och alla de utgifter som ryms inom posten gemensamma hushållsutgifter. Det är bla dagstidning, telefon, Tv, toapapper och andra förbrukningsartiklar.

Gustavs föräldrar satsar på ekologiskt närodlat och ekologiska baskläder, Mohammeds mormor som är kvar i hemlandet är sjuk och skulle dö utan medicinering och sonen, Mohammeds pappa, skickar varje månad pengar till henne och till kvarvarande syskon.
    Arto känner inte när han är hungrig - bara när han är törstig. Och det är han så gott som jämt. Sjuk, alltså.

Alla tre har exakt samma summa att leva på sedan alla fasta utgifter har betalats. Alla tre har genom tidigare erfarenhet och liv, sina bördor att bära.
    Alla tre är lika fattiga, men har olika möjligheter att handskas med sin fattigdom.
    Anonym skrev 2012-04-06 15:08:01 följande:
    Trist nog missar du stora grupper när du associerar hemlöshet med missbruk.  Ingen behöver sakna tak över huvudet men det innebär oftast härbärge och liknande - även för barnfamiljer!
    Idag är det hyfsat enkelt att bli hemlös, skaffa dig en depression och lite håglöshet där du är för frisk för att få hjälp men för sjuk för att fixa vardagen.

Det tragiska är att hemlösheten permanentas. Utan hem inget jobb, inget jobb inget boende.
    Vägen därifrån är lång och svår och många beskriver att myndigheter sätter onödiga käppar i hjulet. 
    Jag undrar hur många som börjar missbruka i det läget pga hopplösheten!

Alternativ för missbrukare i all ära, det stora problemet är att hyresmarknaden idag utestänger riktigt stora grupper och befinner man sig redan i gråzonen genom tex arbetslöshet är det enkelt att halka utanför det sociala skyddsnätet och en dag stå utan bostad.
    Mycket kloka och insatta ord!
    Tack!
    Anonym (vakna!) skrev 2012-04-07 08:17:01 följande:
    Att leva en längre tid på riksnormen gör en fattig... Man får aldrig pengar att spara ihop till större inköp.
    Vist blir man fattigare och fattigare av att lev på gränsen under en lång tid. Jag vet. Har en spis med ugn som inte fungerar, en av de fyra plattorna har spruckit och kan inte användas.
    Har också en varmvattenberedare som är kapsejsad.
    Har två badrum som aldrig renoverats och där det är duschförbud i det ena - och säkert vore det i det andra också om försäkringsbolaget hade sett att där också är lösa våtrumstapeter. spruckna läckande toastolar. Spruckna handfat, dock inte rakt igenom. Tvättstuga med lös våtrumstapet.
    I varje rum finns något som måste åtgärdas, men detta var de viktigaste och grövsta felen.
    Jag skulle behöva tre-fyra hundra tusen för att fixa det värsta.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?